PW-6


fot. archiwum strona.net.pl - konstruktorzy

PW-6 jest dwumiejscowym szybowcem szkolno - treningowym o układzie wolnonośnego średniopłata z miejscami w kabinie w ukladzie tandem (jedno za drugim) i klasycznym usterzeniem poziomym (położonym u dołu). Struktura szybowca wykonana jest całkowicie z kompozytów szklano-epoksydowych.
Konstrukcja skrzydeł jednodźwigarowa z przekładkowymi powłokami. Hamulce aerodynamiczne płytowe, wysuwane z górnych powierzchni skrzydeł.

Kadłub ma powłoki o strukturze laminarnej, wielowarstwowej, usztywnione wręgami. W centralnej części kadłuba znajdują się dwie wręgi główne przejmujące obciążenia od skrzydeł i podwozia. Kabina ta jest wyposażona w przestawialne pedały i regulowane oparcie; limuzyna otwierana jest do przodu.
Tylna kabina (kabina instruktora) wyposażona jest w stałe pedały i regulowane oparcie; limuzyna otwierana jest do tyłu.
Podwozie szybowca składa się z amortyzowanego koła głównego wyposażonego w hamulec bębnowy, koła przedniego oraz pomocniczego kółka ogonowego.
Szybowiec jest wyposażony w dwa zaczepy startowe: przedni (do lotów za samolotem) oraz dolny (do startów przy użyciu wyciągarki).
Jest to szósta już konstrukcja zbudowana w ramach realizowanego od ponad 20 lat na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej programu Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce (ULS). Głównym konstruktorem PW-6 jest mgr inż. Wojciech Frączek.
Szybowiec PW-6 stanowi dwumiejscową wersję słynnego ze światowych sukcesów szybowca Klasy Światowej PW-5 Smyk, który w 1993 roku wygrał międzynarodowy konkurs FAI. W 1997 roku rozegrano po raz pierwszy na szybowcach PW-5 Mistrzostwa Świata w klasie monotypu na I Światowych Igrzyskach Lotniczych w Turcji. W roku 2001, na II Igrzyskach w Hiszpanii, najlepsi piloci świata będą na polskich szybowcach PW-5 ponownie walczyć o tytuł Mistrza Świata w Klasie Światowej.
Powstał w wyniku realizacji umowy trójstronnej między Politechniką Warszawską, Komitetem Badań Naukowych (sponsor finansowy Programu) oraz Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. Szybowiec uzyskał certyfikat typu i jest produkowany seryjnie.
15 września 2000 roku w sali konferencyjnej PZL-Świdnik odbyła się uroczystość wręczenia świadectwa typu dla nowego produktu fabryki, szybowca PW-6.

{youtube}OMs4WgwVQrg{/youtube}
PW-6 w Jeżowie

Pierwszy prototyp szybowca, który wzbił się w powietrze 18 lipca 1998 roku, powstał w DWLKK, natomiast producentem PW- 6, jak również właścicielem certyfikatu, są PZL-Świdnik. W piątek, 3 listopada 2000 roku, odbyła się - pod patronatem JM Rektora PW prof. Jerzego Woźnickiego - na lotnisku Aeroklubu Warszawskiego na Bemowie, prezentacja szybowca PW-6, wieńcząca dwuletni okres prób certyfikacyjnych zakończony uzyskaniem certyfikatu według przepisów JAR-22 (Świadectwo Typu nr BG-213 z dn. 11.09.2000), jak również okres prac nad przygotowaniem i uruchomieniem produkcji seryjnej (wyprodukowanie pierwszych sześciu egzemplarzy).

PW- stanowi interesującą alternatywę dla niemieckich szybowców ASK-21 – mówi Nikhil Gupta zajmujący sie w PZL-Świdnik sprzedażą szybowców. Zachowując podobne parametry techniczne jest dwukrotnie tańszy od konkurencji.

Opis techniczny
Płat: Profil NN 18-17 odporny na zanieczyszczenia, wznios 2o 24`, konstrukcja dwudzielna , skorupowa, jednodźwigarowa z kompozytu szklano-epoksydowego. Lotki przekładkowe, hamulce wysuwane z górnej powierzchni. Klap brak.
Kadłub: Skorupowy, z kompozytu szklano-epoksydowego.
Kabina: Pojedyńcza tablica przyrządów, osłona otwierana na prawą stronę; kabina ucznia (pasazera) otwierana na lewa strone.
Usterzenie: Klasyczne, konstrukcja kompozytowa.
Sterowanie: Lotki i ster wysokości sterowane popychaczowo, ster kierunku - linkowo.
Podwozie: Stałe jednotorowe, z małym kólkiem przednim i amortyzowanym kołem głównym.
Awionika: Podstawowe przyrządy pilotażowe, radiostacja UHF.
Najważniejsze osiągi dla masy maksymalnej w locie
Prędkość minimalna: 75 km/h,
Prędkość maksymalna VNE: 260 km/h,
Predkosc manewrowa VA : 163 km/h,
Opadanie minimalne przy prędkości 90 km/h: 0,8 m/s,
Maksymalna doskonałość lotu ślizgowego przy prędkości 105 km/h: 34,
Doskonałość przy prędkości 160 km/h: 20,
Wspolczynniki obciazen: + 5,3 - 2,65.
Dozwolone figury akrobacji:
- zwrot bojowy, pętla, przewrót, korkociąg, spirala, wywrót szybki.

Dane techniczne
Rozpiętość skrzydeł: 16,0 m,
Powierzchnia nośna: 15,25 m kwadratowych,
Długość szybowca: 7,85 m,
Wysokość kadłuba: 2.40 m,
Wydluzenie plata: 16,8
Profil plata: NN 18 - 17,
Masa własna: 340 kg,
Masa maksymalna w locie: 550 kg,
Maksymalna masa załogi: 200 kg,
Masa platowca pustego: 340 kg.

JW oprac. na podst. info konstruktorów strona.net.pl