|
|||||
|
|||||
1. Opis MT-1 to jedyny wodnoszybowiec polskiej konstrukcji z okresu międzywojennego. Model MT-1 miał konstrukcję łodziową całkowicie wykonaną z drewna i został wyposażony w płat dwu-dźwigarowy podparty zastrzałami z rur stalowych. Projekt modelu MT-1 opracowało dwóch studentów Politechniki Warszawskiej - H. Tomaszewski oraz A. Muraszew i był to pierwszy wodnoszybowiec w Polsce. Harcerskie Warsztaty Szybowców postanowiły zrealizować projekt studentów i wybudować prototyp oznaczony jako MT-1. W maju 1936 roku przeprowadzono oblot gotowego prototypu szybowca MT-1 na mokotowskim lotnisku w Warszawie, przy czym wodnoszybowiec miał zdjęte boczne pływaki oraz zamontowaną płozę co umożliwiało start z lotniska, a holowanie odbywało się przy użyciu samochodu. Rok później postanowiono przeprowadzić próby startu z powierzchni wody,które odbyły się na Wiśle,a wodnoszybowiec holowano przy pomocy motorówki. Okazało się że maszyna wymagała jednak poprawek i dlatego w grudniu 1936 roku skierowano go do Instytutu Lotniczego w Warszawie, gdzie miano przeprowadzić dalsze badania. Badania zakończono w połowie 1937 roku i zaczęto opracowywać nowy model wodnoszybowca, lecz z uwagi na wybuch II wojny światowej projekt nie został zrealizowany. Ostatni egzemplarz został umieszczony w hangarze na mokotowskim lotnisku które w roku 1939 zostało zbombardowane. |
|||||
|
|||||
2. Schemat |
|||||
![]() |
3. Dane techniczne
Wymiary | |
Rozpiętość skrzydeł | 13,60 |
Długość | 6,70 |
Wysokość | 2,90 m |
Powierzchnia nośna | 16,00 m2 |
Masy | |
Masa własna
|
115 kg |
Masa użyteczn
|
75 kg |
Maksymalna masa startowa | 190 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość minimalna | 39 km/h |
Prędkość min. opadania | 0,92 m/s |
Źródło: wikipedia.org