LAK 19T jest przedstawicielem najnowszej generacji szybowców klasy FAI Standard o rozpiętości skrzydeł 15m - opcjonalnie z wingledami, oraz 18m z dodatkowymi końcówkami skrzydeł. Jest jednomiejscowym, wysokowyczynowym, samodolotowym szybowcem zbudowanym zgodnie z przepisami JAR-22 categoria “U”. Specyfikacja LAK 19 jest to centropłat z klapami i statecznikiem poziomy w układzie "T". Szybowiec został zbudowany z kombinacji materiałów kompozytowych (kewlar, karbon, włókno szklane).
Dźwigar skrzydła o przekroju podwójnego "T" został wykonany z nowoczesnych włókien węgłowych GRAPHLITE SM315. Zbiorniki balastowe w skrzydłach mieszczą 180 litrów wody, są tankowane i opróżniane od dołu skrzydeł, ciężar każdego skrzydła - około 55 kg. Hamulec aerodynamiczny jest zlokalizowany tylko na górze skrzydeł. Profil skrzydła przy kadłubie LAP 92-130/15 zmienia się w profil LAP 92-150/15 na końcówce skrzydła.



Kabina pilota jest jednoosobowa. pilot ma wygodną,p ółleżącą pozycję z pełną regulacją dla nóg i pochylenia pleców co zapewnia doskonałą widoczność i konfort nawet w wielogodzinnych lotach. Oszklenie wykonane z plexi (MECAPLEX Szwajcaria) kabiny jest jednoczęściowe, tablica przyrządów przy otwieraniu kabiny podnosi się wraz z oszkleniem. Materiał z którego wykonane jest oszklenie kabiny LAK-19  posiada filtr UV 99%, co oznacza, że tylko 1% UV jest przepuszczane.

Wysuwane podwozie jest amortyzowane i wyposażone w koło pneumatyczne o wymiarach opony 350x135mm. Hamulec koła jest uruchamiany dźwignią przy drążku sterowym. Pedały steru kierunku mają regulację umożliwiającą zmianę położenia w locie. Opróżnianie balastu w skrzydłach i ogonie jest możliwe rozdzielne lub automatyczne - razem. Zaczep holowniczy zamontowany jest w punkcie umożliwiającym również efektywne holowanie za wyciągarką.

Statecznik poziomy w układzie "T" w LAK 19 zapewnia doskonałą stabilność w locie poziomym i krążeniu. W stateczniku pionowym znajduje się zbiornik na balast o pojemności 8 ltr, zapewnia on precyzyjne dobranie najkorzystniejszego położenia środka ciężkości w locie. W stateczniku pionowym zamontowana jest również antena VHFdo radiostacji.

LAK 19T to wersja szybowca z silnikiem dolotowym. Napęd szybowca silnik SOLO 2350 jest kontrolowany przez panel ILEC MCU. Podnoszenie i opuszczanie napędu jest uruchamiane mechanicznie, mechanizm ma elektroniczne zabezpieczenie przed zbyt wczesnym samouruchomieniem silnika.> Zbiornik paliwa ma pojemność 8 itr co zapewnia około 45 min ciągłej pracy silnika, który pracuje na pełnych obrotach zapewnia on wznoszenie około 1,8 m/sek przy masie szybowca 350 kg, 1,3 m/sek przy masie 500 kg. Spawdzono również start z wykorzystaniem własnego napędu - przy masie startowej 350 kg szybowiec potrzebuje 500 m trewiastego rozbiegu do wzniesienia się na wysokość 15 m.

LAK - Prod - lak.info.pl

WYMIARY

CIĘŻAR I OBCIĄŻENIA POWIERZCHNI

Rozpiętość skrzydeł

15 metrów

18 meterów

Rozpiętość skrzydeł

15 metrów

18 metrów

Powierzchnia skrzydeł

9.06 m2

9.80 m2

Ciężar własny best balastu

272 kg

278 kg

Wydłużenie skrzydeł

24.83

33

Maksymalny ciężar

500 kg

500 kg

Długość kadłuba

6.53 m

6.53 m

Maks. obciążenie powierzchni

55 kg/m2

51 kg/m2

Wysokość

1.29 m

1.29 m

Min. obciążenie powierzchni

36.4 kg/m2

34.2 kg/m2

PRĘDKOŚCI I OGRANICZENIA -
Swiadectwo zdatności do lotu to standardowy
certyfikat JAR-22 categria 'U , te dane wymienione
są w Instrukcji wykonywania lotów. Powyższe
dane są zgodne z certyfikacją.

PARAMETRY W LOCIE

Rozpiętość skrzydeł

15 m

18 m

.

15 m

18 m

Dopuszczalna prędkość
Maksymalne przeciążenia
z zamkniętymi hamulcami
z otwartymi hamulcami

275 km/h

+ 4 / -1.5
+3.5 / 0

275 km/h

+ 4 / -1.5
+ 3.5 / 0

Minimalne opadanie

0.54 m/s

0.49 m/s

Maksymalna prędkość
manewrowa, limit
fabryczny przeciążenia

205 km/h

+ 5.3 / -2.65

205 km/h

+ 5.3 / -2.65

Prędkośc przeciągnięcia bez balasu wodnego przy konfiguracji 15 m

72 km/h

Maksymalna prędkość z
klapami nastawienie od +1
do L

160 km/h
+ 4

160 km/h
+ 4

Najlepsza doskonałość L/D bez
balastu wodnego przy 95 km/h

46:1

49:1

najlepsza doskonałość L/D z
balastem wodnym przy 115 km/h

47:1

50:1