Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-2 Mucha

 

 
   

1. Opis      
IS-2 Mucha to drugi powojenny polski szybowiec skonstruowany w Instytucie Szybownictwa w Bielsku Białej. Jeden z najbardziej popularnych szybowców w latach 40. i 50., który pozwolił osiągnąć polskim szybownikom światowy poziom wyszkolenia i umiejętności. Ideą przyświecającą zaprojektowanie Muchy było stworzenie szybowca, który miał zastąpić używane w aeroklubach, poniemieckie Schneider Grunau Baby. Miała być to konstrukcja tania w masowej produkcji i użytkowaniu o dobrych osiągach w lotach treningowych i wyczynowych oraz prosta w budowie W 1946 roku inżynier Franciszek Kotowski i inżynier Irena Kaniewska rozpoczęli pracę nad szybowcem wykorzystując doświadczenia zdobyte podczas prawie równolegle projektowanego innego szybowca Instytutu Szybownictwa IS-1 Sęp. Gotowa Mucha po raz pierwszy wzniosła się w powietrze 24 kwietnia 1948 roku, za jej sterami siedział doświadczony pilot Piotr Mynarski. Rok później, 21 maja zaczęto produkować wersję seryjną IS-2 Mucha-bis o numerze SP-887. Mucha była jednomiejscowym, wolnonośnym górnopłatem o drewnianej konstrukcji. Do budowy używano wysokogatunkowego drewna sosny, z metalu wykonano okucia główne i pasy skrzydła . Szybowiec został wyposażony w skrzydło jedno-dźwigarowe o obrysie trapezowym wyposażone w lotki szczelinowe oraz płytowe hamulce aerodynamiczne. Podwozie stałe, składające się z drewnianej płozy podkadłubowej, za którą znajdowało się koło ułatwiającej manewrowanie szybowcem na ziemi.

 
   
   

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
15 m
Długość 6,8 m
Wysokość 1,6 m
Powierzchnia nośna 15 m2
Masy  
Masa własna
170 kg
Masa użyteczna
90 kg
Maksymalna masa startowa 260 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 190 km/h
Dopuszczalna prędkość nurkowania 225 km/h
Prędkość minimalna 40 km/h

Źródło: wikipedia.org