Producent / Kraj:

Antoni Kocjan / Polska

Model:

Bąk II

 

 

   

1. Opis      
Bąk II  to polski motoszybowiec zaprojektowany przez  inżyniera Antoniego Kocjana. Poziom jaki reprezentowała maszyna wyprzedzał o niecałe 20 lat  innye prowadzone w tamtym czasie projekty. Samolot posiadał drewnianą konstrukcję, pokrytą sklejką i płótnem. Samo usterzenie było absolutną nowością w tamtych czasach – poziome, niedzielone, płytowe, łączone w osi obrotu rurą skrętną. Statecznik poziomy był jednocześnie usterzeniem i sterem wysokości, obracającym się w łożysku kulkowym, aby zminimalizować tarcie. Czterosuwowy silnik dwucylindrowy o mocy 23,5 kW nosił nazwę Sarolesa Albatros, a zbiornik paliwa mieścił 50 l, przy zużyciu 6,7 l/h. Skrzydła zostały wykonane z drewnianych żeberek, które zostały skonstruowane w technologii przedwojennej – obecnie już niestosowanej. Do dziś zachowały się plany szybowca dzię czemu prowadzone są prace rekonstrukcyjne samolotu.

 
Silnik:
Czterosuwowy Sarolesa Albatros z dwoma cylindrami o mocy 23,5 kW

 

   

2. Schemat

 

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu Bąk II
Silnik, producent Czterosuwowy Sarolesa Albatros z dwoma cylindrami
Maksymalna moc 23,5 kW
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
12,2 m
Długość 6,0 m
Wysokość 1,45 m
Powierzchnia nośna 13,2 m2
Masy  
Masa własna
207 kg
Masa użyteczna
118 kg
Maksymalna masa startowa 325 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 152 km/h
Dopuszczalna prędkość nurkowania  180 km/h
Prędkość przelotowa 130 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Wznoszenie 2,5 m/s
Zasięg 800km
Pułap 5200 m
Pojemność zbiornika paliwa 50 l

Źródło: wikipedia.org / fzpn.org