Ch-7 Kompress - ponieważ we Wrocławiu znajduje się wytwórnia lotnicza która w swojej ofercie posiada śmigłowiec CH-7 Kompress chciałem poznać bliżej maszynę którą widziałem tylko raz z daleka. Szczerze mówiąc nie wiedziałem czego się spodziewać po śmigłowcu o masie własnej tylko 260 kg. Kompress spodobał mi się od pierwszej chwili, dzięki małej masie jedna osoba jest w stanie swobodnie założyć kółka transportowe do płóz podwozia i wytoczyć go z hangaru. Zdjęcie osłony silnika i krótki przegląd przed lotem rozwiewa wszelkie obawy. Śmigłowiec jest w pełni profesjonalną konstrukcją. Wszystko jest przemyślane i doskonale upakowane. Mimo dość zwartej zabudowy silnika i wyposażenia wszystko jest pod kontrolą. Nieraz będąc na zlotach oglądałem samoloty i silniki amatorskie, tutaj zupełnie inna epoka żadnej prowizorki. Sercem śmigłowca jest silnik Rotax 914 w wersji turbo. Turbodoładowanie powoduje iż śmigłowiec ma dobre własności wysokościowe i ma możliwość startu do wysokości 3500 metrów a praktyczny pułap lotu wynosi 5000 metrów. Kolejną zaletą turbo jest tu iż podczas sprężania powietrze ogrzewa się i zimą nie występuje obmarzanie gaźników. Kabina z jedną kroplową owiewką zapewnia doskonałą widoczność. Pod owiewką mieszczą się dwa miejsca jedno za drugim, przy czym tylne siedzenie jest podniesione zapewniając doskonałą widoczność także z tylnego miejsca. Jedną z zalet CH-7 jest przeniesienie głowicy sterującej wirnika do wnętrza śmigłowca. Popychacze tarczy sterującej umieszczono w wydrążonym wale wirnika. Konstrukcja została tak opracowana by jak pilotaż sprawiał jak najmniej trudu, po pierwsze umieszczono w nim układ automatycznej mocy silnika zblokowany z dźwignią skoku, układ utrzymuje stałą prędkość obrotową wirnika oraz zmienia moc silnika w zależności od warunków lotu. Kolejnym elementem jest układ monitorujący niektóre funkcje śmigłowca i ostrzegający pilota po przekroczeniu pewnych wartości lub uszkodzeniu.

Kompress powstał z myślą o ludziach aktywnych, może być na równi śmigłowcem do polatania dla przyjemności jak i środkiem transportu do przeniesienia się w góry, nad jeziora lub morze. Niezłe własności wysokościowe umożliwiają mu swobodne loty i lądowanie w Alpach, jeśli ktoś zapragnął by pojeździć na nartach, lub po założeniu pływaków wypad nad jeziora.

Poza kupnem gotowego śmigłowca firma oferuje bogate wyposażenie dodatkowe, miedzy innymi pływaki wielokomorowe, hak do prac dźwigowych o nośności 100 kg, bagażnik na narty i wyposażenie narciarskie dla dwóch osób, oświetlenie stroboskopowe i reflektor do lądowania w nocy. Radiostację, słuchawki, przyczepę do przewożenia śmigłowca, wyposażenie agrolotnicze, wyposażenie obu foteli w sterownice, dodatkowy zbiornik paliwa i inne.

KONSTRUKCJA - mieszana kadłub to metalowa kratownica, oszklona kabina załogi, podwozie płozowe lub dwa pływaki, wirnik kompozytowy o żywotności 5000 godzin, głowica sterująca o żywotności 5000 godzin. Eksploatacyjnie śmigłowiec wymaga przeglądów co 100 godzin lotu oraz przeglądy główne konstrukcji i silnika po 1200 godzin

NAPĘD - silnik Rotax 914 Turbo o mocy 115 kM, pracujący na zwykłej benzynie samochodowej co najmniej 95 oktanowej

MALOWANIE - jednokolorowe, na zamówienie różne wersje malowań

 

DANE TECHNICZNE - Ch-7 Kompress

Średnica wirnika m 6,27
Wysokość m 2,24
Masa własna kg 290
Masa całkowita kg 450
Masa całkowita z pływakami kg 500
Prędkość przelotowa km/h 160
Prędkość dopuszczalna km/h 209
Pułap statyczny m 3300
Praktyczny pułap lotu m 5000 (wersja z silnikiem turbo)
Zasięg maksymalny km 640 (jedna osoba)
Zasięg maksymalny km 512 (dwie osoby)
Czas lotu godz 4

 

 

Oprac. Jacek Waszczuk