preview wz-ix

Projekt samolotu bombowego WZ-IX ”Pteranodon”, został opracowany na konkurs ogłoszony w październiku 1924 r. przez Departament IV Żeglugi Powietrznej na projekt płatowca. Wyniki zostały podane 16.11.1925 r. Projekt zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji ogólnej. Konstruktorem był inż. Władysław Zalewski.

Była to bardzo interesująca i nowoczesna konstrukcja o konstrukcji całkowicie metalowej. Niestety dobrze zapowiadający się projekt nie został zrealizowany ze względu na wysoki koszt i nie przystosowanie polskiego przemysłu do budowy konstrukcji metalowych.

 

Konstrukcja:
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z przewagą duralu. Załoga- 3 osoby.
Skrzydła- jednodźwigarowe z żebrami głównymi, rozstawionymi co 2,0 m, połączonymi blachą usztywniającą, z umieszczonymi na jej wierzchu żeberkami pomocniczymi, na których rozpięte było pokrycie z płótna.
Kadłub o konstrukcji metalowej, pokrycie z płótna. Usterzenie pionowe podwójne. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe, starannie oprofilowane.

 

Uzbrojenie- 2 ruchome karabiny maszynowe w przedzie kadłuba i 2 ruchome karabiny maszynowe obserwatora strzelających w tył i do dołu. Udźwig bomb- 1500 kg.

 

Napęd- wg [1]- 2 silniki rzędowe Lorraine-Dietrich o mocy 331 kW (450 KM), natomiast wg [2]- napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe (dwa zamontowane w gondolach skrzydłowych, jeden w przedzie kadłuba).

 

Dane techniczne WZ-X

Rozpiętość

30,00 m

Długość

17,50 m

Wysokość

5,62 m

Powierzchnia nośna

118,4m2

Masa własna

2800 kg

Masa całkowita

5700 kg

Prędkość maksymalna

175km/h

Pułap

5000 m

Zasięg

700 km