An-24 RT An-24 RT

Antonow An-24 (kod NATO: Coke) - samolot komunikacyjny i transportowy konstrukcji O.K. Antonowa. Oblotu prototypu dokonali J. Kurlin i G. Łysenko 20 XII 1959r. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1963 r., łącznie zbudowano około 1100 egzemplarzy. Szeroko był wykorzystywany w lotnictwie cywilnym państw Układu Warszawskiego do przewozu pasażerów na krótkich trasach. Samolot w wersji pasażerskiej zabierał 52 osoby. W założeniu ostatnie An-24 miały przestać latać w barwach Aerofłotu dopiero w 2000r. Decyzję podjęto pod wpływem licznych katastrof tych wysłużonych samolotów. W barwach mniejszych linii lotniczych An-24 latają do tej pory.

Wersje i odmiany:

 
  • An-24PT - samolot komunikacyjny z 1964r., przystosowany do lotu w klimacie tropikalnym i na dużej wysokości. Zastosowano w nim napęd mieszany, który stanowiły 2 turbinowe silniki śmigłowe AI-24T o mocy 2076 kW (2820 KM) każdy i turbinowy silnik odrzutowy RU-19-300 o ciągu 883 daN (900 kG) umieszczony w gondoli prawego silnika turbośmigłowego, którego zadaniem było ułatwienie startu samolotu.

  • An-24RW - samolot transportowy z 1967r. o zwiększonym udźwigu. Napęd mieszany złożony z  2 turbinowych silników śmigłowych AI-24 o mocy 1877 kW (2550 KM) każdy i turbinowego silnika odrzutowego RU-19-300 o ciągu 883 daN (900 kG).

  • An-24T - samolot transportowy z 1966r. przystosowany do zrzutu spadochroniarzy.

  • An-24TW - samolot transportowy z 1968r. przystosowany do przewozu ładunków, wyposażony w rampę załadunkową w tylnej poszerzonej części kadłuba. Rozwinięciem tej wersji jest samolot An-26.

  • An-24W - samolot komunikacyjny z 1966r., zabierał 52 pasażerów lub ładunek o masie 5000 kg. Od marca 1966 samoloty te znajdowały się w służbie LOT-u (20 egzemplarzy), gdzie wykorzystywane były głównie na trasach krajowych. Na początku lat 90 zostały zastąpione przez samoloty  ATR-40 produkcji francusko-włoskiej. Ostatni An-24W został skreślony ze stanu LOT-u w lutym 1992r.

  • An-24W II - samolot dyspozycyjny z 1966r., używany również w lotnictwie polskim.

 

Dalszym rozwinięciem konstrukcji An-24 jest opracowany na Ukrainie Antonow An-140.

 

Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy grzbietopłat, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Turbinowe silniki śmigłowe AI-24 o mocy 1877 kW (2550 KM) każdy;

 

Dane techniczne:


Rozpiętość

29,3 m

Długość

23,53 m

Wysokość

8,32 m

Powierzchnia nośna

72,46 m2

Masa własna

13 400 kg

Masa całkowita

21 000 kg

Prędkość maksymalna

490 km/h

Pułap

8400 m

Zasięg

2000 km.



Opracował: Paweł Szczepaniec