Producent / Kraj:

PODEŠVA-AIR / Czechy

Model:

Tulak UL

 

 

Tulak UL Jarek Kania

Tulak UL, fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

1. Historia modelu

Ultralekki samolot TULAK UL jest jednym z najbardziej popularnych ultralightów w Czechach. Charakteryzuje się sylwetką klasycznego górnopłata. Jego zalety konstrukcyjne sprawiają, iż coraz częściej można spotkać TULAKA również pod polskim niebem. Prosta konstrukcja, niewiarygodna łatwość w pilotażu oraz dobre właściwości lotne to najczęściej wymieniane zalety tego samolotu przez pilotów. Kadłub jest kratownicą spawaną z rur stalowych, pokryty Ceconitem i częściowo blachą. Skrzydła wykonywane są z drewna, kryte Ceconitem i wyposażone w klapy. Część ogonowa spawana z rur stalowych i pokryta Ceconitem. Dwuosobowa kabina została wyposażona w dwa kompletne układy sterowania. Siedzenia w kabinie umiejscowione są obok siebie.
Jest to jeden z najbardziej popularnych samolotów w Czechach. Nazwa "Tulak" oznacza z czeskiego "włóczykij", co z kolei nawiązuje do amerykańskiego Pipera PA-15 "Vagabond", stanowiącego podobną ewolucję Taylorcrafta z końca lat 40.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

To dwuosobowy ultralight w układzie zastrzałowego górnopłata o bardzo prostej konstrukcji. Kadłub i usterzenie z kratownicy spawanej z rur stalowych oraz drewniane skrzydła pokryte są ceconitem i blachą. Uznawany jest za replikę (kopię w skali 7/8) brytyjskiego samolotu British Taylorcraft Auster z okresu II wojny światowej (będącego rozwinięciem amerykańskiej maszyny Taylorcraft). Podwozie z kółkiem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
1× silnik o przeciwległych cylindrach lub 4-cylindrowy silnik rzędowy

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

tulak schemat

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Prędkość minimalna


Typ samolotu Tulak UL
Silnik, producent  
Maksymalna moc  
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,8 m
Długość  5,6 m
Wysokość  
Masy  
Masa własna
 255 kg
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  
Prędkość podróżna  100-140 km/h
Prędkość minimalna  60 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,5 - 5 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}