IMG_8253W sobotę zakończyły się jedne z największych targów lotniczych w Europie – AERO Friedrichshafen 2011. Impreza trwająca od 13 do 16 kwietnia zgromadziła tłumy wystawców, jak również zwiedzających. Dla tych ostatnich dodatkowym argumentem była zapewne również wyśmienita pogoda, która dopisywała przez cały czas trwania AERO 2011. Samoloty.pl zapraszają na podsumowanie tegorocznej edycji tej lotniczej imprezy.

 

 

 

 

Na początek może kilka danych liczbowych. W tym roku w targach brało udział aż 630 wystawców z 29 krajów świata. Powierzchnia wystawowa liczyła aż 90,500 metrów kwadratowych. W 11 ogromnych halach obok lotniska we Friedrichshafen każdy zwiedzający mógł znaleźć coś dla siebie – helikoptery, szybowce, samoloty ultralekkie, turystyczne, bizness jety, modele, jak również samoloty ekologiczne (z napędem elektrycznym, hybrydowym i na ogniwa paliwowe), które były główną ciekawostką tegorocznej edycji targów. Przyznano również nagrodę LEAP 2011 (Lindbergh Electric Aircraft Prize) za wybitne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju lotnictwa elektrycznego. Zdobył ją szybowiec Taurus Electro, firmy Pipistrel. Ale więcej o tym w nastepnym materiale z targów.

 

Plan targów - Friedrichhaffen 2011

Plan targów - AERO Friedrichshafen 2011

 

Impreza nad Jeziorem Bodeńskim na dobre wpisała już się do kalendarze wydarzeń lotniczych. Wcześniej organizowana co dwa lata, od zeszłego roku corocznie. Organizatorzy na dowód tego na swojej stronie umieścili już daty koloejnych targów aż do 2020 roku. Ach, ta niemiecka dokladność i przewidywalność. Na AERO spotykają się przedstawiciele branży lotniczej z całego świata. Nic dziwnego, bo General Aviation jest najbardziej rozwiniętą branżą w sektorze przemysłu lotniczego. Rynek GA w przemyśle lotniczym (samoloty i usługi) szacowany jest na kilka miliardów euro w samej Europie. W czasie tegorocznej wystawy kolejny raz uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń i poznania obecnych klientów i zdobycia nowych kontrahentów. Dla przykładu – firma Tecnam poinformowała o zawarciu umów na dostawę aż 31 modeli, jakie ma w swojej ofercie. W tym samym czasie Flight Design zebrał 29 zamówień na nowy czteromiejscowy samolot C4. Słowem – warto się wystawiać we Friedrichshafen.

 

Zainteresowanie targami przerosło oczekiwania wystawców

Zainteresowanie targami przerosło oczekiwania wystawców

 

Franciszek Józef też nie mógł odpuścić sobie wizyty we Friedrichshafen

Franciszek Józef też nie mógł odpuścić sobie wizyty we Friedrichshafen

 

We Friedrichshafen gościła cała „śmietanka” czołowych firm z branży lotniczej m.in. Embraer, Cessna, Beechcraft, Flight Design, Tecnam, Autogyro, Centurion, Eurocopter, Diamond i wiele innych. Swoje stanowiska zaprezentowały również polskie firmy m.in. Ekolot, Fk Lightplanes, Solaris Group Aviation and Wind, Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski oraz Zakłady Lotnicze „3Xtrim”. Kto chce się liczyć w europejskim lotnictwie, musi tutaj przybyć.

 

Coś dla kogoś, kto nie zjadł śniadania - Gripen Test

Coś dla kogoś, kto nie zjadł śniadania - Gripen Test

 

Polskie akcenty - „Margański & Mysłowski” oraz ich

Polskie akcenty - „Margański & Mysłowski” oraz ich "Orka"

 

Odwiedzający imprezę spragnieni bardziej „lotnych” wrażeń mieli okazję przelecieć się żółtym helikopterem Raven nad Friedrichshafen (za „jedyne” 50 euro od osoby) lub też, co wydaje się większą atrakcją, Zeppelinem NT (Zeppelin nowej technologii). Jako ciekawostkę podam, że ten typ statku powietrznego jest budowany od lat 90. XX wieku tylko we Friedrichshafen. Statki powietrzne typu NT są największymi statkami powietrznymi z własnym napędem i jedynymi z wewnętrznym rusztowaniem. Nowopowstała firma Zeppelin Luftschifftechnik GmbH Co. jest częścią koncernu Zeppelina i kontynuuje tradycje spółek Ferdynanda hrabiego von Zeppelina. Swoją drogą niedaleko Friedrichshafen znajduje się również muzem Zeppelina.

 

Dumny Beechcraft KingAir

Dumny Beechcraft KingAir

 

Posmak przesłości - lot Zeppelinem

Posmak przesłości - lot Zeppelinem

 

Posmak przesłości - lot Zeppelinem

I zrobiło się bardziej bojowo - Aero Vodochowy L-159


Amatorzy lotnictwa zwiedzający imprezę mogli nabyć wiele gadżetów (kubki, modele, pluszaki, breloki – pełen asortyment, którego nie sposób tutaj wymienić), jak również ubrać się od stóp do głów, bo wiele stoisk oferowało odzież lotniczą, w tym również interesującą bieliznę ze znanym z lotnictwa, ale intrygującym w tym przypadku napisem „Remove before flight”.

 

Mhm, co najlepiej pasuje do mojego Pipera?

Mhm, co najlepiej pasuje do mojego Pipera?

 

Organizatorzy byli niezmiernie zadowoleni z odbytej imprezy. Zresztą stało się to już w przypadku AERO 2011 pewną normą.

- Wiodące targi dla GA w Europie po raz kolejny udowodniły swoje ogromne innowacyjne kompetencje i szeroki międzynarodowy wizerunek - powiedział Klaus Wellmann, dyrektor generalny AERO Friedrichshafen.

 

Kierownik projektu, Roland Bosch poinformował, że wystawcy i odwiedzający byli bardzo zadowoleni ze zwiększonego nacisk na kwestie istotne dla przemysłu branży. Zmiany te obejmowały zmiany w harmonogramie (targi odbywały się od środy do soboty), wyeliminowano pokazy lotnicze i skoncentrowano się na specjalistycznym programie wsparcia. Wystawcy zgłaszali uzyskanie cennych kontakty z wieloma nowymi klientami z całego świata. A poziom zainteresowania ze strony odwiedzających targi przerosła ich wszelkie oczekiwania.

 

Tak, jak się dobrze przyjrzeć, to w tle widać samolot...

Tak, jak się dobrze przyjrzeć, to w tle widać samolot...

 

 

Ciąg dalszy nastąpi...

 


Bartłomiej Hypki

Fot. Jarosław Paszyn

AERO EXPO Friedrichshafen 2011