tuuczb10 kwietnia 2010 roku o godzinie 8.56 rozbił się rządowy samolot Tu-154 M niedaleko lotniska wojskowego w Smoleńsku, 15 km od lasu Katyńskiego. Samolot prawdopodobne zahaczył o drzewa w gęstej mgle podchodząc do lądowania. Spadł i zapalił się. Pożar  samolotu został  ugaszony.  Na okładzie samolotu znajdował się prezydent RP Lech Kaczyński wraz  z małżonką, oraz m.in. v-ce marszałek sejmu  Szmajdziński, Szef IPN, v-ce Minister Spraw Zagranicznych Kremer, Prezes NBP oraz goście prezydenta. Wg. wstępnych informacji Rosyjskiego Ministerstwa Spraw Nadzwyczajnych zginęło 96 osób. Nikt nie przeżył katastrofy. Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski, który zgodnie z polską Konstytucją objął obowiązki Prezydenta RP, ogłosił tygodniową żałobę narodową. To najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w historii naszego kraju i lotnictwa polskiego.
 
{youtube}hA-t0Ofdgtc{/youtube}
Samolot z prezydentem na pokładzie wyleciał z Warszawy o 6:50, rozbił się niedaleko lotniska wojskowego w Smoleńsku - informuje rzecznik MSZ Piotr Paszkowski. Telefony wszystkich pasażerów milczą. Agencje światowe informują, że zginęło 88 pasażerów i 8 osób załogi. Najważniejsze osoby w państwie. Na pokładzie samolotu byli – oprócz prezydenta z małżonką - między innymi szef IPN-u Janusz Kurtyka i najbliżsi prezydenccy ministrowie. Prezydent Rosji Miedwiediew powołał już specjalną komisje pod kierownictwem Władimira Putina do zbadania przyczyn katastrofy.

Katastrofa minuta po minucie sporządzona przez biuro analiz TVN24
7:23 naszego czasu – start samolot z Warszawy
8.56 naszego czasu (10.56 czasu moskiewskiego) – katastrofa
Przed 09:00 – pierwsze nieoficjalne informacje o katastrofie
9:26 – informacja MSZ o tym, że samolot się rozbił
9:36 - Ekipy ratownicze ugasiły płonącego prezydenckiego Tupolewa, próbują wydobywać pasażerów – MSZ
9:41 – rosyjskie ministerstwo ds. sytuacji nadzwyczajnych podaje, że w katastrofie prezydenckiego Tupolewa zginęło 87 osób
9:49 – CIR informuje, że Premier Donald Tusk jest w drodze z Gdańska do Warszawy
9:54 - gubernator obwodu smoleńskiego informuje, że nikt nie przeżył katastrofy prezydenckiego samolotu
10:08 – rzecznik MSZ informuje, że najprawdopodobniej nikt nie przeżył katastrofy prezydenckiego samolotu
10:15 –  Prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew powołał specjalną komisję do zbadania przyczyn katastrofy polskiego samolotu. Będzie jej przewodniczył premier Rosji Władimir Putin
10:25 - Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski wraca Trójmiasta do Warszawy - poinformowała kancelaria marszałka
10:36 - Wszystko wskazuje na to, że prezydencka para nie żyje – podaje rzecznik MSZ
10:41 - Na pokładzie polskiego samolotu prezydenckiego Tu-154 pod Smoleńskiem były 132 osoby - poinformował Komitet Śledczy przy Prokuraturze Generalnej Federacji Rosyjskiej
10:55 - MSZ Rosji potwierdza: nikt nie przeżył katastrofy
11:06 - Wszyscy pasażerowie polskiego samolotu prezydenckiego zginęli - potwierdził oficjalnie MS
13:39 - znaleziono jedną z dwóch czarnych skrzynek rządowego Tu-154, być może po jej odczycie uda się ustalić przyczyny katastrofy

- Samolot rozbił się. Najprawdopodobniej zahaczył o drzewo. Zapalił a następnie został ugaszony – informuje rzecznik MSZ Piotr Paszkowski. Informację tę podaje też agencja Reuters powołując się na źródła na lotnisku i Polska Agencja Prasowa. Na lotnisku panuje wielki chaos, słychać syreny alarmowe.

Ostatnie momenty przed wypadkiem wyglądały następująco: maszyna TU-154 próbowała podejść do lądowania w wielkiej mgle. Nie udało jej się usiąść na pasie. Piloci przyspieszyli i chwilę później kontakt z maszyną się urwał. Rozległ się wielki ryk silników. Wiadomo, że lotnisko w Smoleńsku miało inny system naprowadzania do lądowania niż posiada Tu-154M. - To różnica w awionice. Tu -154 to zupełnie inna generacja. To jest dramat. Pilot lądował na czuja - mówią eksperci lotniczy.
Według rosyjskiej telewizji Wiesti-24 w warunkach gęstej mgły pilotowi proponowano lądowanie na lotniskach zastępczych - w Mińsku lub Moskwie. Według internetowego serwisu gazeta.ru dyspozytor sugerował pilotowi Tu 154, aby lądował w Mińsku, ale pierwszy pilot podjął decyzję o kontynuowaniu lotu, pomimo złych warunków pogodowych.


tuuuuuuuuuuuuutaa
Widok z miejsca katastrofy to kompletnie roztrzaskany samolot. Płonące części maszyny rozrzucone po lesie. A wokół ogromny chaos i mnóstwo służb ratowniczych - tak wygląda miejsce katastrofy koło lotniska w Smoleńsku, z której nikt się nie uratował. Maszyny, która usiłowała lądować w bardzo gęstej mgle, nie udało się przyziemić. Zwiększyła więc moc silników i kiedy ponownie usiłowała podejść do lądowania, zawadziła lewym skrzydłem o drzewa. Samolot spadł 1,5 kilometra od lotniska. Zdjęcia z katastrofy wykonane przez świadka zostały zarekwirowane przez Federalną Służbę Bezpieczeństwa.
Nikt nie przeżył katastrofy.


Rządowy, prezydencki Tu-154 o numerach bocznych LNX 101 należał do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, wchodzącego w skład  floty Polskich Sił Powietrznych.

 

 

{youtube}dWjEbEb2rN0{/youtube}

 

Według programu Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, na liście pasażerów prezydenckiego samolotu TU-154 byli.:

  • Lech Kaczyński
  • Maria Kaczyńska

Lista osób na pokładzie Tupolewa:

Według programu Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, na liście pasażerów prezydenckiego samolotu TU-154 powinni znajdować się prócz pary prezydenckiej:


DELEGACJA OFICJALNA

  • Pan Ryszard KACZOROWSKI b. Prezydent RP na Uchodźctwie
  • Pan Krzysztof PUTRA Wicemarszałek Sejmu RP
  • Pan Jerzy SZMAJDZIŃSKI Wicemarszałek Sejmu RP
  • Pani Krystyna BOCHENEK Wicemarszałek Senatu RP
  • Pan Władysław STASIAK Szef Kancelarii Prezydenta RP
  • Pan Aleksander SZCZYGŁO Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego
  • Pan Paweł WYPYCH Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
  • Pan Mariusz HANDZLIK Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
  • Pan Andrzej KREMER Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych
  • Pan Stanisław KOMOROWSKI Podsekretarz Stanu w MON
  • Pan Tomasz MERTA Podsekretarz Stanu w MKiDN
  • Gen. Franciszek GĄGOR Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
  • Pan Andrzej PRZEWOŹNIK Sekretarz ROPWiM
  • Pan Maciej PŁAŻYŃSKI Prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”
  • Pan Mariusz KAZANA Dyrektor Protokołu Dyplomatycznego MSZ

 

prezydent

PRZEDSTAWICIELE PARLAMENTU RP

  • Pan Leszek DEPTUŁA Poseł na Sejm RP
  • Pan Grzegorz DOLNIAK Poseł na Sejm RP
  • Pani Grażyna GĘSICKA Poseł na Sejm RP
  • Pan Przemysław GOSIEWSKI Poseł na Sejm RP
  • Pan Sebastian KARPINIUK Poseł na Sejm RP
  • Pani Izabela JARUGA – NOWACKA Poseł na Sejm RP
  • Pan Zbigniew WASSERMANN Poseł na Sejm RP
  • Pani Aleksandra NATALLI – ŚWIAT Poseł na Sejm RP
  • Pan Arkadiusz RYBICKI Poseł na Sejm RP
  • Pani Jolanta SZYMANEK – DERESZ Poseł na Sejm RP
  • Pan Wiesław WODA Poseł na Sejm RP
  • Pan Edward WOJTAS Poseł na Sejm RP
  • Pani Janina FETLIŃSKA Senator RP
  • Pan Stanisław ZAJĄC Senator RP

 

OSOBY TOWARZYSZĄCE

  • Pan Aleksander FEDEROWICZ Tłumacz prezydenta
  • Pan Janusz KOCHANOWSKI Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Pan Sławomir SKRZYPEK Prezes Narodowego Banku Polskiego
  • Pan Janusz KURTYKA Prezes Instytutu Pamięci Narodowej
  • Pan Janusz KRUPSKI Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych

 

PRZEDSTAWICIELE KOŚCIOŁÓW I WYZNAŃ RELIGIJNYCH

  • Ks. Bp. gen. dyw. Tadeusz PŁOSKI Ordynariusz Polowy Wojska Polskiego
  • Abp gen. bryg. Miron CHODAKOWSKI Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego
  • Ks. płk Adam PILCH Ewangelickie Duszpasterstwo Polowe
  • Ks. ppłk Jan OSIŃSKI Ordynariat Polowy Wojska Polskiego
  • ks. prałat Roman INDRZEJCZYK, kapelan prezydenta

 

PRZEDSTAWICIELE RODZIN KATYŃSKICH I INNYCH STOWARZYSZEŃ

  • Pan Edward DUCHNOWSKI Sekretarz Generalny Związku Sybiraków
  • Ks. prałat Bronisław GOSTOMSKI
  • Ks. Józef JONIEC Prezes Stowarzyszenia Parafiada
  • Ks. Zdzisław KRÓL Kapelan Warszawskiej Rodziny Katyńskiej 1987-2007
  • Ks. Andrzej KWAŚNIK Kapelan Federacji Rodzin Katyńskich
  • Pan Tadeusz LUTOBORSKI
  • Pani Bożena ŁOJEK Prezes Polskiej Fundacji Katyńskiej
  • Pan Stefan MELAK Prezes Komitetu Katyńskiego
  • Pan Stanisław MIKKE Wiceprzewodniczący ROPWiM
  • Pani Bronisława ORAWIEC - LOFFLER
  • Pani Katarzyna PISKORSKA
  • Pan Andrzej SARIUSZ – SKĄPSKI Prezes Federacji Rodzin Katyńskich
  • Pan Wojciech SEWERYN
  • Pan Leszek SOLSKI
  • Pani Teresa WALEWSKA – PRZYJAŁKOWSKA Fundacja „Golgota Wschodu”
  • Pani Gabriela ZYCH
  • Pani Ewa BĄKOWSKA wnuczka Gen. bryg. Mieczysława Smorawińskiego
  • Pani Maria BOROWSKA
  • Pan Bartosz BOROWSKI
  • Pan Dariusz MALINOWSKI

 

PRZEDSTAWICIELE SIŁ ZBROJNYCH RP

  • Gen. broni Bronisław KWIATKOWSKI Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych RP
  • Gen. broni pil. Andrzej BŁASIK Dowódca Sił Powietrznych RP
  • Gen. dyw. Tadeusz BUK Dowódca Wojsk Lądowych RP
  • Gen. dyw. Włodzimierz POTASIŃSKI Dowódca Wojsk Specjalnych RP
  • Wiceadmirał Andrzej KARWETA Dowódca Marynarki Wojennej RP
  • Gen. bryg. Kazimierz GILARSKI Dowódca Garnizonu Warszawa

 

FUNKCJONARIUSZE BOR:

  • Jarosław Florczak, funkcjonariusz BOR
  • Artur Francuz, funkcjonariusz BOR
  • Paweł Janeczek, funkcjonariusz BOR
  • Paweł Krajewski, funkcjonariusz BOR
  • Piotr Nosek, funkcjonariusz BOR
  • Jacek Surówka, funkcjonariusz BOR
  • Marek Uleryk, funkcjonariusz BOR
  • Dariusz Michałowski, funkcjonariusz BOR

 

Zginęła także załoga Tu-154:

  • kpt. Arkadiusz Protasiuk - dowódca załogi
  • mjr Robert Grzywna - drugi pilot
  • por. Artur Ziętek - nawigator
  • chor. Andrzej Michalak - technik

stewardesy:

  • Barbara Maciejczyk
  • Natalia Januszko
  • Justyna Moniuszko

 

*********

tu2

Tu-154 - fot. Jacek Grześkowiak

 

Tu 154 - to samolot pasażerski produkcji radzieckiej oblatany 4 października 1968. Pierwszy seryjne samolot odbył rejs pasażerski w 1972 . Jest to dolnopłat, zabierający na pokład od 121 do 166 pasażerów. Samolot używany przez eskadrą Rządową RP to późna odmiana tego samolotu, oblatana w 1984 roku, nazwana Tu-154 M. Rozpiętość skrzydeł tej wersji to 37,55 m, długość 47,90 m, wysokość 11,70 m. Powierzchnia nośna to 201,45 m2. Masa startowa tego samolotu to 100 ton. Napędzany jest trzema silnikami turbowentylatorowymi Adwiadwigatiel (Sołowiow) D-30KU o ciągu 104 kN.

Osiąga prędkość przelotową 935 km/h, zasięg wynosi 6 600 km. Może latać na pułapie 12 100 m. Posiadała dodatkowy zbiornik paliw o pojemności 8 250 litrów.

To samoloty starej generacji , i co najgorsze, posiadające układy awioniczne starszej generacji. To , oraz fakt , że są to samoloty liczące sobie grubo ponad 30 lat, powodowały, że zostały one w dużym stopni wycofane. Co prawda były one modernizowane, m.in. unowocześniono właśnie systemy awioniczne. Samoloty te jeszcze m.in. w liniach lotniczy Białorusi i Rosji. Na świecie użytkuje się jeszcze około 600 tych samolotów, ale nie są używane, jako samoloty rządowe (poza Polską).

 

Maciej Ługowski / Joanna Walczak / TVN24