Aerospatiale_CM_170_Super_MagisterZ początkiem roku 2010 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ku uciesze sympatyków latania pojawiły się trzy nowe eksponaty: samolot lotnictwa RAF Jaguar, Aerospatiale CM 170 Super Magister, Mi-8 S, a także Bell CH-136 Kiowa.

Jako pierwszy wymienię niezwykle interesujący samolot bojowy Jaguar. Jest to naddźwiękowy, dwusilnikowy samolot wsparcia taktycznego, przeznaczony do precyzyjnego ataku na cele punktowe przy pomocy bomb klasycznych, kierowanych i pocisków rakietowych kierowanych. Samolot jest dzieckiem współpracy brytyjsko-francuskiej. Ze względów ekonomicznych, w dniu 17.05.1965r. rządy Francji i UK podpisały porozumienie w celu wspólnej budowy samolotu. Specjalnie dla tego programu powołano spółkę SEPECAT, a samolot otrzymał nazwę Jaguar. Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 8.09.1968r., a już w styczniu 1968r. podjęto decyzję o produkcji seryjnej. Znane są wersje jedno i dwumiejscowe. Samoloty różną się wyposażeniem; inne dla Francji, inne dla UK. Zbudowano 512 sztuk dla Francji, UK, a także Omanu i Ekwadoru.
Przypomnę, że był to czas, kiedy do Polskiego Lotnictwa Wojskowego wprowadzano nowoczesne MiG-21 R, w ZSRS ostatnie testy przechodził MiG-23.
Już od 1994r. Polscy piloci mieli okazje zapoznać się z tymi maszynami na terenie naszego kraju. Jaguary gościły między innymi na lotniskach w Mirosławcu i Świdwinie.
Sprowadzony do Krakowa Jaguar jest jednomiejscowy. Należał do RAF. Nosi nb XX 730. Wkrótce zostanie zmontowany.

Samolot_lotnictwa_RAF_Jaguar
Samolot lotnictwa RAF Jaguar nb XX 730. MLP Czyżyny 2010r - fot. Karol Placha

Drugim eksponatem jest Aerospatiale CM 170 Super Magister. Samolot konstruowany, produkowany i użytkowany we Francji. Samolot szkolno-treningowy. Maszyna jest dwumiejscowa, dwuster, dwusilnikowa. Samolot został oblatany w lipcu 1952r., ale pierwszy seryjny egzemplarz wykonał pierwszy lot w lutym 1956r., jako CM 170 Magister. Wersja Super Magister była budowana od sierpnia 1962r. Podstawowa różnica to zespół napędowy. Zbudowano 786 egzemplarzy CM 170 Magister i 130 egzemplarzy CM 170 Super Magister.
Samolot ten z grubsza można porównać z naszą Iskrą. Prezentowany egzemplarz ma nb 5-MF. Wkrótce zostanie zmontowany.

Aerospatiale_CM_170
Aerospatiale CM 170 Super Magister nb 5-MF. MLP Czyżyny 2010r. - fot. Karol Placha

Trzeci eksponat wzbudził największą moją sympatię. Bo był eksploatowany w Polsce w 36 SPLT na Okęciu. To Mi-8 S nr 10620 nb 620. Przeznaczony do przewozu VIP. Kabinę wyposażono w skórzane fotele. Ten egzemplarz jako jeden z czterech w maju 1979r. został przemalowany na barwy PLL LOT i służył do przewozu Największego z Polaków Papieża św. Jana Pawła II podczas Jego pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny.

Mi-8_S

Mi-8 S nr 10620 nb 620. MLP Czyżyny 2010r.
W marcu tego roku do muzeum przybył kolejny eksponat, prezent z Kanady - kontener ze śmigłowcem obserwacyjnym Bell CH-136 Kiowa, numer seryjny 71-20920, numer ewidencyjny 136255. To prezent od Sił Zbrojnych Kanady dla Muzeum. Ten ciekawy i cenny eksponat wzbogacił wystawę statków powietrznych NATO 1949 - 2009 i od piątku 26 lutego 2010 r. można go oglądać w hangarze poświęconym historii Zimnej Wojny. Jest to już drugi w zbiorach Muzeum (po Alouette III) lekki turbinowy śmigłowiec produkcji zachodniej. Jego wersja cywilna, oznaczona Bell 206 JetRanger jest najbardziej rozpowszechnionym lekkim śmigłowcem z napędem turbinowym na świecie.
smiglowiec1
Bell CH-136 to kanadyjskie oznaczenie śmigłowca Bell OH-58A Kiowa, który powstał w latach 60-tych na zamówienie armii amerykańskiej na lekki śmigłowiec obserwacyjny. Śmigłowce OH-58A były używane bojowo przez jednostki amerykańskiej Kawalerii Powietrznej podczas wojny w Wietnamie. Do dziś pozostaje w użyciu zmodernizowana wersja OH-58D Kiowa Warrior.
W 1970 r. Siły Zbrojne Kanady zamówiły 74 śmigłowce OH-58A, które zostały dostarczone w latach 1971 ? 1982. Były eksploatowane do 1995 r. Poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą śmigłowce Kiowa są eksploatowane przez siły zbrojne Austrii, Australii, Tajwanu i Arabii Saudyjskiej.
Karol Placha Hetman