Article Index

22 lata temu..., czyli zapis czarnej skrzynki z "Kościuszki"

9 maja 1987 roku o godzinie 11.12 usłyszeliśmy ostatnie słowa wysłane z Lotowskiego IŁa-62 SP-LBG „Tadeusz Kościuszko” „Cześć!!! Giniemy!!!" Po tych słowach dla 183 osób nastała cisza, a dla nas żal i niedowierzanie. O tej katastrofie napisano już wszystko i wszędzie, a my cofnijmy się do tego tragicznego dnia na Okęcie. Jest 9 maja 1987 roku... godzina...

10:07:18
  • - Okęcie Ground. Dzień dobry. LOT 5055 na siedemnastce. Hotel na pokładzie, push-back prosimy i zapuszczanie silników.

  • 5055. Dzień dobry. Zapuszczajcie zero sześć zero siedem już czas. Hotel się zgadza. Jaki kierunek do startu chcecie?

  • Trzy trzy.

  • Trzy trzy. Zrozumiałem.

10:09:54

  • Okęcie ground. LOT 5055. I kołowanie prosimy.

  • 5055 kołujcie alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłoście się.

  • OK. Alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłosimy.

10:11:34

  • 5055 można przekołować dwa-dziewięć.

  • zrozumiałem. Możemy ciąć dwa-dziewięć. Dziękuję.

10:12:53

  • LOT 5055. Przed trzy-trzy jesteśmy.

  • Możecie przeciąć trzy-trzy i zapiszcie zgodę z Warszawy do Nowego Jorku drogami planowymi. Wchodzić i utrzymywać poziom dwa-osiem-zero ze zmianą na trasie. Po starcie w lewo na kurs Tango Mike November. Do TMN-u macie przeciąć poziom sto osiemdziesiąt lub wyżej, squok siedemnaście-zero-trzy.

  • LOT 5055. Mamy zgodę do Nowego Jorku drogami planowanymi. Wychodzić i utrzymywać poziom dwa-osiem zero ze zmianą na trasie. Po starcie w lewo na TMN i w TMN-ie przeciąć sto osiemdziesiąt lub wyżej, wyżej, squok siedemnaście-zero trzy.

  • Zgoda

10:15:42

  • LOT 5055. Gotowi do zajęcia pasa.

  • 5055 możecie zająć pas i startować.

  • Zrozumiałem. Możemy na pas trzy-trzy i startować. Dziękuję.

10:16:02

  • 5055. Po starcie kurs pasa na razie utrzymujecie i przyspieszone wchodzenie do poziomu czterdziestego, do przecięcia poziomu czterdziestego.

  • LOT 5055. Zrozumiałem.

10:17:11

  • 50, my startujemy.

  • Zgoda.

10:18:35

  • 5055 w powietrzu osiemnaście. Przejdźcie na zbliżanie sto dwadzieścia osiem coma osiem. Dziękuję. Do usłyszenia.

  • Dziękujemy. Do miłego. 55.

10:18:52

  • Warszawa zbliżenie. Dzień dobry. LOT 5055 po starcie z trzy-trzy.

  • Czołem! LOT 5055. Widzę po starcie. W lewo skręćcie kurs dwa-dziewięć-zero, wchodząc do poziomu dwa-osiem-zero, TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej.

  • LOT 5055. W lewo kręcimy na kurs dwa-dziewięć-zero i wchodzimy w dwa-osiem zero, początkowo w TMA sto osiemdziesiąt i wyżej. Prawidłowo?

  • Prawidłowo. Na trasę dwa-osiem-zero ze zmianą w TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej.

  • OK. LOT 5055, na trasę dwa-osiem-zero w TMA lub wyżej. Dziękuję.

10:22:09

  • Zbliżenie. LOT 5055. Mamy utrzymywać dwa-dziewięć-zero?

  • Utrzymywać dwa-dziewięć-zero cały czas?

  • Tak, aż przetniecie poziom osiem-zero w górę. Po przecięciu osiem-zero kurs Tango Mike November.

  • Zrozumiałem. To aktualnie przecinamy osiem-zero i kręcimy w prawo na TMN. LOT 5055.

10:24:28

  • 5055, do TMN-u pozostało jeszcze około dwudziestu siedmiu kilometrów.

  • Aktualnie poziom sto dwadzieścia w górę.

  • Dziękuję.

10:26:00

  • 5055, do TMN-u pozostało dziesięć kilometrów. Czy panowie w przeciągu dziesięciu kilometrów przetniecie poziom sto osiemdziesiąt?

  • Nie, dokładnie sto osiemdziesiąt nie będzie, ale tak sto siedemdziesiąt w górę.

  • Wchodźcie do poziomu sto sześćdziesiąt. Utrzymujcie ten poziom aż do Grudziądza.

  • No, my lecimy do Nowego Jorku, może zdążymy przeciąć te sto osiemdziesiąt?

  • Panowie! Już nie zdążycie, bo do TMN-u pozostało tylko pięć kilometrów. Już na samym początku mówiłem, że clerance był w TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej. Latają wojskowe samoloty i ja, niestety, nie mam z nimi łączności, żeby panów separować.

  • Zrozumiałem. Zrozumiałem.

  • Utrzymujcie poziom sto sześćdziesiąt. Już dochodzicie do TMN-u. Dalsze wchodzenie będzie od obszaru. Na razie na częstotliwość sto trzydzieści cztery coma osiemdziesiąt siedem. Kłaniam się. Do usłyszenia.

  • Zrozumiałem. Do miłego. Do usłyszenia. LOT 5055.

10:27:50

  • Warszawa. Pe radar. Dzień dobry. LOT 5055.

  • 5055. Przeszliśmy TMN o dwadzieścia siedem. Utrzymujemy poziom sto sześćdziesiąt i Grudziąc przewidujemy o czterdzieści.

Początek nagrania na rejestratorze MARS (tzw. "czarna skrzynka")

10:31:35

  • 5055, wchodźcie na trzysta dziesięć i błyskawicznie sto siedemdziesiąt przecięcie.

  • 5055 zgłosimy. Do trzysta dziesięć wchodzimy.

  • Błyskawicznie. Błyskawica to ma być.

10:32:10

  • LOT 5055, przecinamy poziom sto siedemdziesiąt w górę do trzysta dziesięć.

  • OK i dalszy nabór swobodny.

  • Dziękuję.

  • Bogdan! Załóż słuchawki. Poczekaj, ja muszę na sekundę do toalety, bo kurka, z moim pęcherzem...

  • .................

  • Co mamy im powiedzieć?

  • .................

  • U nas nie robi się chłodno czasem?

  • Darłowo będzie?

  • Trzynaście, czternaście, pięćdziesiąt.

  • O której Darłowo mówisz?

  • Za piętnaście minut.

  • No tak, więc...

10:40:10

  • Warszawa. Radar. LOT 5055, przeszliśmy Grudziądz o trzydzieści dziewięć. Przecinamy poziom dwa-sześć-pięć w górę do trzysta dziesięć i Darłowo przewidujemy o pięćdziesiąt trzy.

  • OK. Dziękuję. Trzysta dziesięć zgłoście i sqouk sześć-jeden, sześć-jeden.

  • OK. Trzysta dziesięć zgłosimy. Squok sześć-jeden, sześć-jeden. Dziękuję.

10:41:28
Akustyczny sygnał przerywany, sygnalizujący wyłączenie się autopilota.

10:41:30

  • Ej! Hermetyzacja!

10:41:32
Akustyczny sygnał dzwonka, sygnalizujący rozhermetyzowanie się kabiny.

10:41:34

  • Czy pożar? Co jest?

10:41:35

  • Pewnie pożar.

10:41:37

  • Silnik? Wyłączyć!

10:41:39

  • .... wyłączyć. Ten pierwszy płonie!

10:41:42

  • -.... pożar ....

10:41:44

  • -.... wszystkim mały.

10:41:45

  • -Warszawa?

10:41:46

  • -wszystkim mały. Rozhermetyzowanie.

10:41:48

  • -Dwa silniki poszły!

10:41:49
Akustyczny sygnał ciągły, sygnalizujący pożar silnika.

10:41:5

  • -Dwa silniki poszły!

10:41:5

  • -Wyłączyć ...

10:41:5

  • -Zawracamy! Pożar!

10:41:55

  • -Niebezpieczeństwo!!! Warszawa radar lot! Warszawa radar!

10:41:58

  • -Co jest? Ej!

10:41:59

  • -Dwa silniki poszły!

10:42:00

  • -Opuszczamy w niebezpieczeństwie!!!

10:42:0

  • -Ej?!

  • -Silniki!

10:42:05

  • -Nie mamy sterów.

  • -Podajcie swój call sign.

  • -...............

10:42:10

  • -Dwa silniki oberwało! Dwa silniki obcięło!

  • -Czy to zderzenie?

10:42:2

  • -Nie wiemy, co się stało. Dwa silniki obcięło. Opuszczamy się.

  • -LOT 5055. Zrozumiałem.

  • -Nie mamy...

  • -.............

  • -.............

  • -.............

10:42:20

  • -Czekaj! Czekaj, bo ster nie działa!

  • -.............

10:43:15

  • -Słyszysz mnie?

  • -Słyszę.

10:43:20

  • -Ale nie możemy!

  • -Musimy na razie wziąć...

  • -.............

  • -Ale trzeba...

  • -Trza coś zrobić!

  • -Powiedziałeś, że zawracamy?

10:43:40

  • -Czy zawracamy?

  • -Co?

10:43:45

  • -Tak. Awaria. Podwozie w dół!

  • -Trzeba wyłączyć... Trzeba wyłączyć.

  • -Dobra. Wyłącz i koniec!

10:44:00

  • -Następny! Następny ma awarię.

  • -...tak, jest.

10:44:00

  • -Awaria...

  • -No mówiłem, bo wiesz.

10:44:10

  • -Dobrze to!

  • -Stop! Stop!

  • -.............

  • -Wiem to dobrze, że jest...

  • -.............

10:44:20

  • -Warszawa. Radar. Jeszcze raz 55. Pierwszy i drugi silnik wyłączony. Mamy awarię i schodzimy. Kręcimy w prawo.

  • -5055. Zrozumiałem. Obserwuję skręt. Co dalej zamierzacie robić?

10:44:20

  • -Zaraz przejdziemy na awaryjną szynę.

  • -.............

10:44:36

  • -No, wracamy do Warszawy.

  • -Zawracamy.

  • -.............

  • -OK. Czy zamierzacie wracać do Warszawy? Jaka wysokość?

10:44:40

  • -Zlewamy paliwo.

  • -...awaryjny mówi.

  • -My mamy z paliwem...

10:44:46

  • -Będziemy zlewać paliwo. Wracamy do Warszawy. Schodzimy. Pięć tysięcy czterysta metrów mamy. Schodzimy do czterech tysięcy.

  • -Zrozumiałem. Czy w tym miejscu będziecie zrzucać?

10:44:56

  • -Po wyprowadzeniu ze skrętu będziemy zrzucać paliwo!

  • -Zrozumiałem.

10:45:00

  • -Mieliśmy pożar. Pożar ugaszony i kręcimy w prawo.

  • -.............

  • -Proszę?

10:45:08

  • -No i proszę podać rejon do zlewania paliwa.

  • -Zrozumiałem 5055.

10:45:10

  • -Awaryjnie zlewamy paliwo...

  • -.............

  • -.............

10:45:15

  • -Rozpoczynamy zrzut paliwa.

  • -Zrozumiałem...

  • -.............

  • -.............