dronDziś pierwsza część artykułu na temat bezzałogowych maszyn latających zwanych dronami. Przedstawiamy czym właściwie są drony, jakie są ich rodzaje oraz do czego są stosowane. Jak się okazuje spektrum zastosowania dronów jest bardzo szerokie. Pomijając wykorzystanie tych maszyn na potrzeby armii, mają one również wiele zastosowań cywilnych.

 

 

 

 

Dawno już minęły czasy, kiedy o dronach mogliśmy jedynie przeczytać w artykułach poświęconych nowym technologiom wojskowym. Dziś zdalnie sterowaną, latającą maszynę w niewielkim opakowaniu, w jednej z wielu form, może mieć praktycznie każdy, nawet nie wydając na to równowartości kilku miesięcznych pensji. Równocześnie znajdują one zastosowanie w wielu cywilnych dziedzinach i już niedługo ich obecność, nawet w teoretycznie najbardziej nietypowych miejscach, nie będzie dziwić nikogo.

 

Czym jest właściwie dron?

 

Słownikowa definicja drona jest dość ogólna – jest to bezzałogowa, zdalnie sterowana maszyna latająca lub pocisk, choć już i na tym poziomie pojawiają się sprzeczne informacje na temat tego, czy faktycznie aby nosić nazwę dron, omawiany obiekt powinien być zdalnie sterowany, czy też powinien być zdolny do w pełni autonomicznego lotu (np. zgodnie z wyznaczoną wcześniej trasą).

 

Tej drugiej teorii zdają się trzymać użytkownicy dronów i fani modelarstwa, dodając do definicji chociażby większy niż w przypadku sporej części zwykłych modeli zasięg (choć i to nie zawsze jest prawdą) oraz obecność zaawansowanych czujników. Jeśli więc po prostu sterujemy naszym samolotem (czy innym latającym modelem) np. za pomocą dedykowanego kontrolera, jest to po prostu RPV (Remote Piloted Vehicle), kiedy dołożymy do tego kamerę (a więc możemy spuścić go z oczu i widzieć to, co widziałby pilot) dodajemy jeszcze FPV (First Person View), natomiast w momencie, kiedy możemy sterować nim zupełnie zdalnie, np. z poziomu naszego komputera, uruchamiamy autopilota lub gdy nasze urządzenie posiada w ogóle taką opcję, mamy już do czynienia z UAV (Unmanned Aerial Vehicle), czyli właśnie naszym dronem (który również może być FPV). W ramach UAV można także wyróżnić podgrupę aUAV, czyli maszyn całkowiciesterowanych przez komputer, bez opcji ręcznego sterowania (np. wykonuje wyłącznie trasy po zaplanowanym obszarze).

 

Kwestię tego, czy RPV z kamerą pozwalającą na latanie w trybie FPV można zaliczyć do kategorii UAV jest raczej trudno rozstrzygnąć. Z jednej strony, w momencie kiedy wylatuje on poza zasięg naszego wzroku, według naocznych świadków (którzy nie widzą przecież pilota znajdującego się w pobliżu) może być uznany za spełniający warunki, natomiast jeśli będziemy trzymać się faktów, nadal nie jest to dron.

 

Zgodnie z tak doprecyzowaną definicją, zdalnie sterowany samolot na standardowy kontroler z doczepioną kamerką nie jest dronem. Podglądając sąsiadkę przez okno za pomocą modelu helikoptera z doklejonym aparatem też niestety nie możemy tłumaczyć się tym, że wpadliśmy w szpony uzależniającego nałogu zwanego dronami. To nadal zwykły model.

 

Czy oprócz słownej definicji, istnieje bardziej „wizualna” charakterystyka drona? Cóż, w tym przypadku nie ma praktycznie żadnych ograniczeń, zarówno jeśli chodzi o kształt, jak i o rozmiar. Czy musi być mały? Nie. Czy musi być rozmiarów normalnego samolotu? Też nie. Czy może mieć w ogóle kształt samolotu? Oczywiście. Czy może mieć dowolny inny kształt? Zdecydowanie tak. Panuje tutaj pełna dowolność – niektóre drony mają cztery, niektóre więcej albo mniej

silników. Niektóre przypominają kształtem znane nam maszyny latające, niektóre nawiązują wyglądem do ptaków, niektóre do pojazdów rodem z filmów S-F, a jeszcze inne są podobne… zupełnie do niczego.

 

Pojawia się więc pytanie, dlaczego i od kiedy wszystko co lata i jest w stanie rejestrować obraz zaczęliśmy nazywać właśnie tak. Tutaj sprawa jest dość oczywista – wszystkiemu „winne” wojsko, stosujące drony coraz częściej w akcjach militarnych, oraz media nagłaśniające wszystkie tego typu wydarzenia. I choć historia maszyn zgodnych z definicją UAV jest bardzo, bardzo długa, zainteresowanie ze strony zwykłych użytkowników pojawiło się dopiero stosunkowo niedawno,

a i dość szybko niezbyt oczywisty i atrakcyjny skrót został zastąpiony przez o wiele nowocześniej brzmiące słowo-klucz – dron. Wystarczy spojrzeć na historię wyszukiwani w Google – pierwsze wyraźne „piki” pojawiły się w okolicach 2010 roku, wraz z wiadomościami o ofiarach ataku drona w Pakistanie i od tego czasu niemal bez przerwy rośnie. W tym samym czasie popularność hasła „UAV” regularnie maleje i obecnie jest na poziomie prawie sześciokrotnie niższym niż „drone”. Co ciekawe, żaden z najpopularniejszych newsów na temat dronów i UAV nie dotyczył zastosowań cywilnych – wszystkie były związane z wojskiem i trudno się dziwić, że wiele osób kojarzy zdalnie sterowane latające maszyny raczej z narzędziem zagłady niż z czymś, co może się nam przydać w życiu.

 

Gdzie stosuje się drony

 

Drony już teraz możemy jednak odnaleźć niemal w każdej dziedzinie życia, w której mają one jakikolwiek, nawet najmniejszy sens (wtedy zamiast sensu ich przydatność mierzy się po prostu tzw. cool factor). Pomijając już wspominane wielokrotnie wojsko i niemal dosłownie setki militarnych zastosowań, drony doskonale odnajdują się obecnie chociażby w reklamach i marketingu. W USA takie maszyny zaczęto wykorzystywać chociażby przy sprzedaży nieruchomości do fotografowania i nagrywania wideo oferowanych budynków.

 

Nieco bardziej ekstremalną odmianą drono-fotografii jest fotografia sportowa, często sportów naprawdę wyczynowych. Wspinaczka górska, spływy kajakowe czy rowery górskie – do tej pory rejestracja w takich przypadkach była mocno ograniczona, niemożliwa lub też nie dawała satysfakcjonujących efektów, jeśli chodzi o jakość. Dodatkowo, w przypadkach naprawdę trudnych wypraw, był to dodatkowy, zbędny ciężar, a doświadczeni filmowcy nie zawsze byli równie

doświadczonymi sportowcami. Dzięki dronom mogli spokojnie nagrywać wszystko siedząc w bazie, trzymając w ręku kontroler, a obraz z kamery oglądając na specjalnych goglach.

 

Tak samo z dronów skorzystać mogą dziennikarze. Nie tylko są w stanie nagrywać obraz z lotu ptaka, ale też nie muszą znajdować się w samym sercu akcji, aby wykonać najważniejsze zdjęcia czy zarejestrować materiał wideo. Wszystko mogą robić nawet bezpośrednio z oddalonego o sporą odległość, bezpiecznego wozu transmisyjnego lub pobliskiego budynku, a w przypadku dronów o większym zasięgu – nawet z siedziby redakcji.

Nietrudno tym tropem dotrzeć do kolejnego potencjalnie niesamowicie istotnego zastosowania dla dronów – ratowania ludzkiego życia. Wyposażone w odpowiednie czujniki niewielkie obiekty latające mogą bez problemu dostać się tam, gdzie dotarcie ekipie ratunkowej mogłoby zająć dużo więcej czasu, w poszukiwaniu np. zaginionych osób. Wysłanie kilku lub kilkunasty dronów np. z czujnikami temperatury i opcją przekazywania obrazu termowizyjnego mogłoby umożliwić o wiele łatwiejsze, tańsze i wygodniejsze zlokalizowanie ludzi zagubionych np. podczas wyprawy w góry.

Swojej radości z popularyzacji dronów nie kryją także naukowcy, którzy dzięki temu, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów, organizowania wypraw i borykania się z towarzyszącymi samej wycieczce np. do centrum dżungli czy źródła rzeki problemami, mogą zarejestrować interesujący ich materiał. Poglądowe zdjęcia, zliczanie osobników danego gatunku czy monitorowanie zachowania zwierząt – to wszystko jest już możliwe dzięki dronom, tak samo jak dotarcie do miejsc, do których wcześniej nie dało się dotrzeć. Nie da się przy tym ukryć, że – o ile zachowa się odpowiedni umiar – takie rozwiązanie jest o wiele mniej inwazyjne i szkodliwe dla środowiska niż np. wjazd kolumną ropożernych jeepów.

 

Gdzie jeszcze doskonale odnajdują (lub mogłyby) się odnaleźć drony. Pomysłów jest sporo. Od dłuższego czasu korzysta się z nich m.in. do badań i monitoringu środowiskowego oraz oprysku pól (choć są to oczywiście większe maszyny).

 

Dronów używa się do polowań, kontroli na autostradach, nadzoru budowlanego, tworzenia modeli 3D wybranych obiektów, ostrzegania przed burzami i huraganami czy po prostu fotografowaniu określonych obszarów i tworzenia na tej podstawie map (choć nie są to oczywiście mapy idealne).

Oprócz tego część firm zdecydowała się na wykorzystanie dronów w celach dostawczych, choć obecnie trzeba te działania zakwalifikować raczej jako posunięcia nie tyle faktycznie usprawniające dostawę, co raczej czysto marketingowe.

 

Szansę na rozpoczęcie prawdziwej rewolucji ma natomiast Amazon, który niedawno ogłosił plan wprowadzenia drono-dostawy, w ramach której, osoby mieszkające w określonej maksymalnej odległości od magazynów firmy, będą mogły otrzymać swoje zamówienie właśnie za pomocą UAV, w ciągu 30 minut od jego opłacenia.

 

Tak czy inaczej, nie we wszystkich dziedzinach życia drony znajdą swoje miejsce, choć z całą pewnością ich zwolennicy będą starali się zatrudnić je absolutnie wszędzie. Gdzie zagrzeją miejsce na dłużej – okaże się w ciągu najbliższych lat.

 

Tekst Piotr Barycki, spidersweb

 

Część druga artykułu:

http://www.samoloty.pl/http://www.samoloty.pl//156-archiwum-sp-844/14794-uav-czyli-wszystko-co-musicie-wiedziec-o-dronach-czesc-2#sthash.CkUae2D9.dpuf