Co nowego?

Wrzesień 1939 r. -…

11-09-2020 NIEZBEDNIK PILOTA

Gdy mówimy o obronie nieba nad Polską w pamiętnym wrześniu 1939 r. Prawie każdy ( interesujący się lotnictwem ) wymieni że działała na tym Brygady Pościgowa. Ktoś inny doda (...

Read more

Pierwsze przetargi…

27-12-2019 NIEZBEDNIK PILOTA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała sześciu wykonawców w przetargu na wykonanie

Read more

Asystent Lotu – n…

04-12-2019 NIEZBEDNIK PILOTA

GIVT – platforma technologiczna zajmująca się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty, nawiązała współpracę z Europą Ubezpieczenia – jednym z liderów rynku ubezpieczeń podróżnych w Polsce.

Read more

Suchoj Su-57

29-08-2019 ENCYKLOPEDIA SAMOLOTÓW

Producent / Kraj: KnAAPO / Rosja   Model: Su-57             Opis: Myśliwiec przewagi powietrznej (oblatany 29 stycznia 2010 r.). W uzbrojeniu pokładowym znajdują się: 1 x 30 mm działko 9A-4071K, w kadłubie 12 węzłów uzbrojenia dla pocisków rakietowych (6 wewnętrznych...

Read more

MiG-35

29-08-2019 ENCYKLOPEDIA SAMOLOTÓW

  Producent / Kraj: Zakłady Lotnicze Sokół / Rosja   Model: MiG-35           Opis: Myśliwiec frontowy (oblatany w 2007 r.). Ma aktywny elektronicznie skanowany układ radaru.  Jest wyposażony w optyczny system lokalizacyjny (OLS).  Może z powodzeniem trafić w...

Read more

Irkut MC-21

29-08-2019 ENCYKLOPEDIA SAMOLOTÓW

  Producent / Kraj: Irkut & Jakowlew / Rosja   Model: MC-21             Opis:   Samolot pasażerski wąskokadłubowy średniego zasięgu (oblatany 28 maja 2017 r.).,  zaprojektowany przez Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa.    Konstrukcja: dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi; napęd 2 x...

Read more
 

Samoloty.pl - Twój lotniczy serwis informacyjny

 

Aktualności lotnicze - migawki

Świat dronów na AVIATION EXPO

Tegoroczne Targi Lotnicze AVIATION EXPO to nie tylko maszyny lotnicze. Światem awiacji od kilku lat wstrząsa branża maszyn bezzałogowych.

Read more ...

Kolej dużych prędkości dojedzie do Wrocławia

Zobacz w przeglądarce

 

Do 350 km/h będą mogły rozpędzić się pociągi na nowej linii kolejowej Łódź-Sieradz-Wrocław. Ponad 200-kilometrowy odcinek będzie częścią tzw. „igreka”, który realizuje Centralny Port Komunikacyjny. Dzisiaj spółka podpisała umowę na studium wykonalności, czyli najważniejszy etap prac przygotowawczych.

Odcinek Łódź - Sieradz - Wrocław to już kolejny, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całej Polsce jest to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości ok. 1 000 km. W przypadku tzw. szprychy nr 9 (biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie), i biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Najnowsza umowa jest warta 38,1 mln zł netto. Dotyczy odcinka: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. Prędkość projektowa (czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach) wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna (taką pociągi osiągną w pierwszym etapie) to 250 km/h.

Umowa została podpisana z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria podczas dzisiejszej konferencji prasowej na stacji Wrocław Główny. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa.

Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min, a do Warszawy do 1 godz. 55 min – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

 

Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia pasażerowie są dziś zmuszeni podróżować samolotem albo, ostatnio – dzięki rozbudowie dróg ekspresowych – samochodem. Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport – dodaje.

Na przygotowanie studium wykonawca ma ok. 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

Umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze. Te dwie linie stanowią – razem z odnogą do Poznania – tzw. “igrek”, czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

Kolejnym elementem tej układanki jest 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów (leżący na południowy zachód od Wrocławia), ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej, w przypadku którego spółka CPK podpisała umowę w ubiegłym tygodniu.

Po zsumowaniu trzech odcinków w ramach szprychy nr 9 wychodzi w sumie ok. 400 km zakontraktowanych linii dużych prędkości między Warszawą a granicą z Czechami (przez Port Solidarność, Łódź i Wrocław).

 

 

Inwestycje CPK będą oznaczały liczne korzyści dla pasażerów. Po wybudowaniu szprychy nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min (zamiast około godziny – jak obecnie), a do Wrocławia do 1 godz. 10 min (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Trasa z Warszawy do Wrocławia – po wybudowaniu całej „szprychy” – skróci się do 1 godz. 55 min (dzisiaj dwa razy dłużej).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących. W Łódzkiem powstanie ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Zakres prac, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań można prześledzić na stronie www.kolejnapolske.pl i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

 
 

Dodatkowych informacji udziela:

Konrad Majszyk, rzecznik prasowy

tel.: 693 848 904

e-mail: media@cpk.pl">media@cpk.pl

 

 
 
 

Kieleckie Targi AVIATION EXPO juz 11.09-12.09 !Eksperci o lotnictwa podzielą się wiedzą na AVIATION EXPO

Lotnictwo to nie tylko hobby, ale też dochodowy biznes. Każdy, kto myśli o powiązaniu swojej firmy z awiacją musi być biegły w aspekcie prawnym i technologicznym tej branży.

Read more ...

 Polacy wracają z trzema medalami

We Francji w Montlucon zakończyły się 36. Szybowcowe Mistrzostwa Świata. To były bardzo udane zawody dla reprezentantów Polski –

Read more ...

Air France zaprasza do nowego salonu

Na paryskim lotnisku (CDG) otwarto najnowszy business lounge – ekskluzywną poczekalnię dla pasażerów Air France,

Read more ...

Samoloty TV