Gdy mówimy o obronie nieba nad Polską w pamiętnym wrześniu 1939 r. Prawie każdy ( interesujący się lotnictwem ) wymieni że działała na tym Brygady Pościgowa. Ktoś inny doda (...
GIVT – platforma technologiczna zajmująca się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty, nawiązała współpracę z Europą Ubezpieczenia – jednym z liderów rynku ubezpieczeń podróżnych w Polsce.
Producent / Kraj: KnAAPO / Rosja
Model: Su-57
Opis:
Myśliwiec przewagi powietrznej (oblatany 29 stycznia 2010 r.). W uzbrojeniu pokładowym znajdują się: 1 x 30 mm działko 9A-4071K, w kadłubie 12 węzłów uzbrojenia dla pocisków rakietowych (6 wewnętrznych...
Producent / Kraj: Zakłady Lotnicze Sokół / Rosja
Model: MiG-35
Opis:
Myśliwiec frontowy (oblatany w 2007 r.). Ma aktywny elektronicznie skanowany układ radaru.
Jest wyposażony w optyczny system lokalizacyjny (OLS).
Może z powodzeniem trafić w...
Producent / Kraj: Irkut & Jakowlew / Rosja
Model: MC-21
Opis:
Samolot pasażerski wąskokadłubowy średniego zasięgu (oblatany 28 maja 2017 r.).,
zaprojektowany przez Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa.
Konstrukcja:
dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi;
napęd 2 x...
Flaris Lar 1 - fot. Jarosław Paszyn - Paris Air Show Le Bourget 2013
1. Historia modelu
Firma Metal-Master została założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich w 2000 roku. Jest przedsięwzięciem rodzinnym, o wyłącznie polskim kapitale. Przedsiębiorstwo realizuje między innymi innowacyjne linie montażowe, na których wykonywane są podzespoły elektryczne samochodów osobowych. FLARIS LAR 1 jest pierwszą konstrukcją lotniczą firmy Metal-Master, który wprowadza nową polską markę na rynek międzynarodowy. W przyszłości marką FLARIS będą sygnowane inne, nie mniej innowacyjne produkty Metal-Master. Podczas jubileuszowych 50. International Paris Air Show Le Bourget 2013, odbyła się światowa premiera polskiego samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1. Samolot pomyślnie przeszedł już próby naziemne. Do pierwszego lotu Flaris Lar 1 wystartuje jeszcze w roku 2013. Właściciele z produkcją chcą ruszyć w roku 2014. Produkcja ma obejmować 10 sztuk rocznie. Potem będzie to kilkadziesiąt egzemplarzy. W roku 2014 planowane jest certyfikowanie pierwszych dwóch samolotów w kategorii S1 specjalny, zaś w 2016 certyfikacja wg EAZA i FAA. FLARIS LAR 1 jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom powstała wybitnie lekka, a jednocześnie wytrzymała konstrukcja. W realizację projektu zostało zaangażowane polskie środowisko naukowe. Rozpoczęliśmy współpracę z Instytutem Lotnictwa, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, Politechniką Warszawską, Politechniką Wrocławską oraz Wojskową Akademią Techniczną.
Aby wystartować i wylądować FLARIS LAR 1 potrzebuje jedynie 250 m trawiastego pasa. Pilot z licencją turystyczną i jego 4 pasażerów dotrze z centrum kraju do najbardziej odległego miejsca w Polsce w niespełna 0,5 h. FLARIS LAR 1 pokonuje 2000 km w 3 godziny. Przybliżony koszt paliwa to około 1 zł za 1 km. FLARIS LAR 1 nie ma sobie równych, stworzony jest pod nową kategorię samolotów odrzutowych – FAMILY JET. FLARIS LAR 1 to samolot wyprzedzający istniejące rozwiązania pod wieloma względami, a przede wszystkim łatwością użytkowania i bezpieczeństwem. Do jej prowadzenia wystarczy licencja turystyczna (PPL). Samolot wybacza pilotowi wiele błędów oraz pozwala operować nawet na trawiastych lotniskach. Dzięki wyjątkowej doskonałości aerodynamicznej (L/D=18) i jednobryłowemu kadłubowi w kształcie kropli, FLARIS LAR 1 może przy wyłączonym napędzie pokonywać lotem ślizgowym18 km na każdy kilometr utraty wysokości. W wyjątkowych sytuacjach zagrożenia może zostać uruchomiony spadochronowy system ratunkowy. Wiele elementów struktury samolotu wykonywanych jest we współpracy z najlepszymi na świecie producentami kompozytów. Implementowane przez nas technologie stosowane są również w najnowszych samolotach takich jak Airbus A380 czy Boeing Dreamliner.
2. Opis
2.1. Konstrukcja
To ultralekki odrzutowiec, który już wkrótce ma szansę stać się nową wizytówką polskiej lotniczej myśli konstruktorskiej. Ten środek transportu i bezkonkurencyjny w globalnej skali produkt ma szansę stać się polskim hitem eksportowym. Masa startowa samolotu – z pełnym zbiornikiem i 5 osobami, wynosi niespełna półtorej tony i jest niższa o 40% od masy innych samolotów porównywalnej wielkości. Flaris LAR01 ma konstrukcję kompozytową. Kabina może pomieścić pilota i trzech pasażerów. Prototyp będzie napędzany silnikiem PW610 o ciągu 6,5 kN. Ma on pozwolić na uzyskanie prędkości przelotowej 700 km/h. Konstruktorzy samolotu postawili nie tylko na nowoczesną konstrukcję, ale również bezpieczeństwo. Samolot wyposażono w spadochronowy system ratunkowy. Dzięki dość wysokiej doskonałości aerodynamicznej (18) samolot może też efektywnie wykonywać lot ślizgowy w przypadku awarii silnika.
FLARIS LAR 1 – najważniejsze zalety:
Łatwy pilotaż
Możliwość operowania z lotnisk trawiastych
Kompozytowa technologia
Prędkość przelotowa – 700 km/h
Pułap – 14000m (FL490)
Zasięg – 2500 km
Bezpieczny spadochronowy system ratunkowy
Masa własna – 700 kg
Bardzo mała masa startowa – 1500 kg
L/D=18 (wyjątkowa doskonałość aerodynamiczna)
2.2. Wyposażenie
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
spadochronowy system ratunkowy
Silnik: PW610 o ciągu 6,5 kN
2.3. Warianty
3. Schemat
fot. by Flaris.pl
4. Dane techniczne
Typ samolotu
Flaris Lar 1
Silnik, producent
PW610
Maksymalna moc
6,5 kN
Wymiary
Rozpiętość skrzydeł
8,68 m
Długość
8,32 m
Wysokość
2,43 m
Masy
Masa własna
700 kg
Maksymalna masa startowa
1500 kg
Osiągi samolotu
Prędkość podróżna
700 km/h
Prędkość minimalna
115 km/h
Rozbieg
250m
Zasięg
2500 km
Na podstawie wikipedia.pl
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Extra Flugzeugbau EA300 - wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extrę w 1987 roku i zbudowany przez firmę Extra Flugzeugbau. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, stworzonym do wykonywania akrobacji wyższej - Advanced i wyczynowej - Unlimited, a także jednym z najczęściej używanych samolotów w historii edycji Red Bull Air Race. Napędzany jest zmodyfikowanym silnikiem Lycoming AEIO-540
Extra 300 używana jest przez wiele grup akrobacyjnych, między innymi przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny", Royal Jordanian Falcons, The Blades, chilijski Air Force High Acrobatics Squadron i Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne. Także Francuskie Siły Powietrzne posiadają 3 treningowe samoloty tego typu.
2. Opis
2.1. Konstrukcja
Konstrukcja bazująca na samolocie Extra 230 (drewniane skrzydła zastąpiono skrzydłami z kompozytów węglowych, pokrytych włóknem szklanym). Profil lotniczy symetryczny, kąt zaklinowania skrzydła zerowy. Skrzydła posiadają niewielki wznios, a powierzchnia samolotu pozbawiona jest nitów. Samolot dostępny jest zarówno w wersji jednomiejscowej (Extra 300S) jak i dwumiejscowej pozwalającej na szkolenie pilotów w akrobacji lotniczej.
2.2. Wyposażenie
Silnik: 300 - Lycoming AEIO-540 300KM, 224KW
330 - Lycoming AEIO-580 330KM, 246KW
2.3. Warianty
Extra 300 - podstawowa wersja dwumiejscowa, 300KM
Extra 300S - Wersja jednomiejscowa ze zredukowaną o 50cm rozpiętością skrzydeł i powiększonymi lotkami.
Extra 300SP - 300SP miała zredukowaną wagę w porównaniu do 300S i zmieniony ogon na taki jak w 330SX. Została zastąpiona przez 330SC.
Extra 300SHP - 300SHP (HP=High performance, wysoka wydajność) niecertyfikowana wersja 300SP z silnikiem AEIO-580 330KM.
Extra 300SR - Extra 300SR jest zmodyfikowaną wersją samolotu używaną w zawodach Red Bull Air Race, z zastosowanymi elementami mechanizacji skrzydła.
Extra 300L - Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę. Jest to najbardziej popularna wersja samolotu i w pełni certyfikowana przez FAA i EJAA.
Extra 300LP - 300LP ("P" - performance) jest lżejszą wersją 300L, ze zmienioną konstrukcją umożliwiającą większą wydajność w akrobacji samolotowej.
Extra 330SX - Ulepszona wersja 300S z mocniejszym silnikiem Lycoming AEIO-580 (330KM, 246kW). Wersja została zastąpiona przez 330SC.
Extra330SC - Extra 330SC napędzana silnikiem Lycoming AEIO-580 jednomiejscowa wersja zaprojektowana by sprostać wyzwaniom akrobacji klasy Unlimited. Obecnie jest jedyną jednomiejscową wersją samolotu akrobacyjnego produkowaną przez Extra Flugzeugbau.
Extra 330LX - Extra 330LX jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową.
Extra 330LT - Extra 330LT jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową, używaną jako samolot turystyczny. Zastosowano szklany kokpit oraz zmniejszono prędkość obrotu w porównaniu z wersją 330LX.
3. Schemat
Extra300SC
4. Dane techniczne
Typ Samolotu
Extra Flugzeugbau Extra300/330
Silnik, producent
Lycoming AEIO-540 / Lycoming AEIO-580
Maksymalna moc
Lycoming AEIO-540 300KM / Lycoming AEIO-540 330KM
Samolot
wysokowyczynowy samolot akrobacyjny
Wymiary
Rozpiętość
8 m
Długość
6,9 m
Wysokość
2,6 m
Masy
Masa własna
672 kg
Masa startowa
820 kg
Osiągi Śmigłowca
Prędkość maksymalna w locie poziomym
407 km/h
Prędkość podróżna
293 km/h
Wznoszenie maksymalne
16 m/s
Pojemność zbiorników paliwa
189
Zasięg
944 km
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito", stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Wizz Air,ogłosiła uruchomienie specjalnych lotów z Polski do Santander, dając wszystkim polskim kibicom piłki nożnej wyjątkową możliwość wspierania swojej narodowej drużyny na miejscu w kolejnej fazie rozgrywek Mistrzostw Europy 2021, w meczu z Hiszpanią na stadionie San Mamés w Bilbao.
Wizz Air, najszybciej rozwijająca się i najbardziej zielona linia lotnicza w Europie*, ogłasza dzisiaj uruchomienie WIZZ RIDE, nowej platformy do rezerwacji taksówek i aut prywatnych zintegrowanej z dotychczasową aplikacją mobilną WIZZ, we współpracy z wiodącym dostawcą B2B w zakresie wynajmu aut oraz rozwiązań mobilnych, CarTrawler.
Wizz Air, najszybciej rozwijająca się i najbardziej zielona linia lotnicza w Europie*, ogłasza dzisiaj uruchomienie WIZZ RIDE, nowej platformy do rezerwacji taksówek i aut prywatnych zintegrowanej z dotychczasową aplikacją mobilną WIZZ, we współpracy z wiodącym dostawcą B2B w zakresie wynajmu aut oraz rozwiązań mobilnych, CarTrawler.
Rzym, październik 2020 r. – Transport materiałów sanitarnych przy użyciu dronów stanowił cel testu, który został z powodzeniem przeprowadzony, zaprojektowany i podjęty przez koncern Leonardo, Telespazio (spółka typu joint między Leonardo [67 proc.] a Thales [33 proc.]) oraz Szpital Dziecięcy Bambino Gesù, we współpracy z ENAC (Krajowy Urząd Lotnictwa Cywilnego).
Szanowni Państwo, jestem siostrzeńcem por. Leona Piechockiego, nawigatora załogi eskadry do zadań specjalnych 1586 dywizjonu 301 RAF. To te załogi, w czasie II Wojny Światowej latały z pomocą dla partyzantów w całej Europie,