Producent / Kraj: Great Lakes / USA

 

Model: 2T-1A-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy z możliwością wykonywania akrobacji; otwarty, dwumiejscowy dwupłat (prototyp oblatano  w  1928 r.). Do 1933 r. wyprodukowano około 200 egzemplarzy tego samolotu. Z powodu kryzysu gospodarczego na świecie wstrzymano jego produkcję, jednak  wznowiono ją w 1973 r.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lycoming AEIO 360 BIGS
Maksymalna moc  134 kw (182 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,13 m
Długość  6,45 m
Wysokość  2,24 m
Masy  
Masa własna
 558 kg
Maksymalna masa startowa  816 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  212 km/h
Prędkość podróżna  190 km/h
Pułap  5 180 m
Zasięg  480 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Gotha / Niemcy

 

Model: Go-150

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot sportowy, wolnonośny dolnopłat o drewnaniej konstrukcji. Kadłub został tak zaprojektowany, by jego kształt był jak najbardziej zbliżony do prostokąta. Konstrukcja kadłuba oparta była na drewnianym szkielecie z poszyciem ze sklejki. Skrzydła i usterzenie również były drewniane. Ten bardzo lekki samolot dwumiejscowy wielokrotnie zwyciężał w zawodach lotniczych (np. w 1939 r. ustanowił rekord wysokości 8048 z jedną osobą na pokładzie).

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Zundapp Z 9-092
Maksymalna moc  2x 50 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,80 m
Długość  7,15 m
Wysokość  2 m
Masy  
Masa własna
 535 kg
Maksymalna masa startowa  1036 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  200 km/h
Prędkość podróżna  185 km/h
Pułap  4200 m
Zasięg  900 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: De Havilland / Wielka Brytania

 

Model: DH.88 Comet

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o konstrukcji drewnianej z częściowym poszyciem skorupowym, stworzony specjalnie na wyścig lotniczy z Anglii do Australii. Zbudowano pięć maszyn tego typu. Firma de Havilland wykorzystała doświadczenia wyniesione z prac nad tym samolotem do stworzenia nowego modelu o nazwie Mosquito.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x de Havilland Gipsy Six R
Maksymalna moc  2x 230 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,40 m
Długość  8,80 m
Wysokość  3,05 m
Masy  
Masa własna
 1 332 kg
Maksymalna masa startowa  2 523 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  382 km/h
Prędkość podróżna  354 km/h
Pułap  5 790 m
Zasięg  4 710 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj De Havilland / Wielka Brytania

 

Model: DH.82 Tiger Moth

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowo-szkolny, dwupłat (od listopada 1931 r. w służbie Royal Flying School). Następca DH. 60Moth, z czasem stał się standardowym samolotem szkolnym RAF-u. Produkcję seryjną zakończono w 1945 r. Wiele maszyn, dawniej użytkowanych jako wojskowe, trafiło w ręce prywatnych odbiorców i latało jako maszyny sportowe.

 

1.1. Konstrukcja

  • dwupłat o konstrukcji mieszanej, podwozie – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  silnik rzędowy tłokowy De Havilland Gipsy Major
Maksymalna moc  100 kW (130 KM)
Załoga  1-2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,94 m
Długość  4,34 m
Wysokość  2,68 m
Masy  
Masa własna
 502 kg
Maksymalna masa startowa  724 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym   175 km/h
Prędkość podróżna  145 km/h
Pułap  4 145 m
Zasięg  480 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Od początku lotów silnikowych latanie stało się także wyzwaniem sportowym. Nie chodzi tu jednak o ładowność czy ilość pasażerów na pokładzie, nie o to również, by bić rekordy obciążenia czy rozmiarów, lecz wręcz przeciwnie - najważniejsza jest mobilność, lekkość (nawet ultralekkość) i - jeśli można tak to ująć - finezja. Nieodzowną częścią sportu jest trening - a latania trzeba się najpierw nauczyć, dotyczy to w takim samym stopniu lotnictwa ogólnego (ang. general aviation), jak i lotnictwa komunikacyjnego czy też wojskowego. Często granice odnoszące się do terminu "samoloty szkolne" są płynne i przyszli piloci samolotów wojskowych i komunikacyjnych odbywają swe pierwsze loty na tych samym maszyny, co osoby latające hobbistycznie.

 

 

Znaki lotnicze państwPaństwo
Czechosłowacja
Dania
Roundel of the German Air Force border.svg Niemcy / III Rzesza
Rosja (ZSRR)
Szwajcaria
USA
wb Wielka Brytania
Włochy
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA