Producent / Kraj: Great Lakes / USA
|
|
Model: 2T-1A-2
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy z możliwością wykonywania akrobacji; otwarty, dwumiejscowy dwupłat (prototyp oblatano w 1928 r.). Do 1933 r. wyprodukowano około 200 egzemplarzy tego samolotu. Z powodu kryzysu gospodarczego na świecie wstrzymano jego produkcję, jednak wznowiono ją w 1973 r.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Lycoming AEIO 360 BIGS |
Maksymalna moc |
134 kw (182 KM) |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
8,13 m |
Długość |
6,45 m |
Wysokość |
2,24 m |
Masy |
|
Masa własna
|
558 kg |
Maksymalna masa startowa |
816 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
212 km/h |
Prędkość podróżna |
190 km/h |
Pułap |
5 180 m |
Zasięg |
480 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Gotha / Niemcy
|
|
Model: Go-150
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot sportowy, wolnonośny dolnopłat o drewnaniej konstrukcji. Kadłub został tak zaprojektowany, by jego kształt był jak najbardziej zbliżony do prostokąta. Konstrukcja kadłuba oparta była na drewnianym szkielecie z poszyciem ze sklejki. Skrzydła i usterzenie również były drewniane. Ten bardzo lekki samolot dwumiejscowy wielokrotnie zwyciężał w zawodach lotniczych (np. w 1939 r. ustanowił rekord wysokości 8048 z jedną osobą na pokładzie).
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2x Zundapp Z 9-092 |
Maksymalna moc |
2x 50 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,80 m |
Długość |
7,15 m |
Wysokość |
2 m |
Masy |
|
Masa własna
|
535 kg |
Maksymalna masa startowa |
1036 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
200 km/h |
Prędkość podróżna |
185 km/h |
Pułap |
4200 m |
Zasięg |
900 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: De Havilland / Wielka Brytania
|
|
Model: DH.88 Comet
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o konstrukcji drewnianej z częściowym poszyciem skorupowym, stworzony specjalnie na wyścig lotniczy z Anglii do Australii. Zbudowano pięć maszyn tego typu. Firma de Havilland wykorzystała doświadczenia wyniesione z prac nad tym samolotem do stworzenia nowego modelu o nazwie Mosquito.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2x de Havilland Gipsy Six R |
Maksymalna moc |
2x 230 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
13,40 m |
Długość |
8,80 m |
Wysokość |
3,05 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 332 kg |
Maksymalna masa startowa |
2 523 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
382 km/h |
Prędkość podróżna |
354 km/h |
Pułap |
5 790 m |
Zasięg |
4 710 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj De Havilland / Wielka Brytania
|
|
Model: DH.82 Tiger Moth
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowo-szkolny, dwupłat (od listopada 1931 r. w służbie Royal Flying School). Następca DH. 60Moth, z czasem stał się standardowym samolotem szkolnym RAF-u. Produkcję seryjną zakończono w 1945 r. Wiele maszyn, dawniej użytkowanych jako wojskowe, trafiło w ręce prywatnych odbiorców i latało jako maszyny sportowe.
|
|
1.1. Konstrukcja
- dwupłat o konstrukcji mieszanej, podwozie – stałe
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
silnik rzędowy tłokowy De Havilland Gipsy Major |
Maksymalna moc |
100 kW (130 KM) |
Załoga |
1-2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
8,94 m |
Długość |
4,34 m |
Wysokość |
2,68 m |
Masy |
|
Masa własna
|
502 kg |
Maksymalna masa startowa |
724 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
175 km/h |
Prędkość podróżna |
145 km/h |
Pułap |
4 145 m |
Zasięg |
480 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Od początku lotów silnikowych latanie stało się także wyzwaniem sportowym. Nie chodzi tu jednak o ładowność czy ilość pasażerów na pokładzie, nie o to również, by bić rekordy obciążenia czy rozmiarów, lecz wręcz przeciwnie - najważniejsza jest mobilność, lekkość (nawet ultralekkość) i - jeśli można tak to ująć - finezja. Nieodzowną częścią sportu jest trening - a latania trzeba się najpierw nauczyć, dotyczy to w takim samym stopniu lotnictwa ogólnego (ang. general aviation), jak i lotnictwa komunikacyjnego czy też wojskowego. Często granice odnoszące się do terminu "samoloty szkolne" są płynne i przyszli piloci samolotów wojskowych i komunikacyjnych odbywają swe pierwsze loty na tych samym maszyny, co osoby latające hobbistycznie.

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|