Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: Jak-52

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy dwumiejscowy samolot szkolno-sportowy, rozwinięty na podstawie Jak-50. Maszyna wyposażona była w podwozie z przednim kółkiem. Chociaż Jak-52 został skonstruowany w ZSRR, to maszyna seryjnie produkowana była od 1979 r. na licencji w Rumunii. Zbudowano około 1800 egzemplarzy tego samolotu. Wersja jednomiejscowa nosiła nazwę Jak-53.

 

1.1. Konstrukcja

  • jednosilnikowy dolnopłat metalowy
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wiedieniejew M-14P
Maksymalna moc  265 kW (360 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,30 m
Długość

 7,75 m

Wysokość  2,70 m
Masy  
Masa własna
 1 015 kg
Maksymalna masa startowa  1 305 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  286 km/h
Prędkość wznoszenia  7 m/s
Pułap  6 000 m
Zasięg  550 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model:Jak-18

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy, dwumiejscowy samolot szkolno-sportowy (produkowany seryjnie od 1947 r.) Do czasu wstrzymania produkcji pierwszego klasycznego modelu Jak-18 zbudowano 6760 egzemplarzy tego samolotu a łaćznie z czteromiejscową wersją Jak-18T(produkowaną od 1967 r.) - ponad 8000 egzemplarzy. Jak-18T, produkowany ponownie od 1993 r. uzywany jest m.in. jako samolot treningowy.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Iwczenko AL-14r
Maksymalna moc  194 kW (263 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,60 m
Długość  8,18 m
Wysokość  2,09 m
Masy  
Masa własna
 805 kg
Maksymalna masa startowa  1 165 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  254 km/h
Pułap  3 000m
Zasięg  1050 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: Jak-1 Awietka

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy o drewnianej konstrukcji z płóciennym poszyciem, dwupłat (oblatany 12.05.1927 r.). Samolot ten został wyprodukowany w jednym egzemplarzu. Była to pierwsza konstrukcja Jakowlewa, dzięki której rozpoczął swą karierę konstruktora samolotów.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  A.D.C Cirrus I
Maksymalna moc  60 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8.90 m
Długość  7 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  535 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  120 km/h
Pułap  3800 m
Zasięg  480 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Źródło zdjęcia: polskiesamoloty.pl

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Iljuszyn / Rosja

 

Model: lł 103

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 17.05.1994 r.)

Maszyna wyposażona została w podwozie stałe z kółkiem przednim. Może być użytkowana jako lekki samolot transportowy.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  6-cylindrowy BoxerTeledyne Continental io-360ES
Maksymalna moc  160 kW (218 KM)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,56 m
Długość  7,95 m
Wysokość  3,1 m
Masy  
Masa własna
 900 kg
Maksymalna masa startowa  1 310 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  200 km/h
Pułap  3 000 m
Zasięg  800 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Gyroflug / Niemcy

 

Model: SC01 Speed Canard

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy, dwumiejscowy samolot sportowy w układzie kaczki (z charakterystycznym sterem wysokości w części dziobowej), wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Kadłub wzorowany był na konstrukcji szybowca. Samolot napędzany był śmigłem pchającym umieszczonym w tylnej części. Na wingletach zamontowano stery kierunkowe.

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Avco Lycoming O-320-D1A
Maksymalna moc  160 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7.77 m
Długość  4.70 m
Wysokość  1.81 m
Masy  
Masa własna
 440 kg
Maksymalna masa startowa  815 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  295 km/h
Prędkość podróżna  295 km/h
Pułap  5 640 m
Zasięg  1 325 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA