Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: T 26

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolny, górnopłat podobny pod względem konstrukcyjnym do T 23 (oblatany w 1925 r.). Dzięki zamontowaniu jednego mniejszego skrzydła można było stworzyć dwupłat służący do szkolenia podstawowego. Samoloty tego typu były jednak za drogie dla szkół pilotażu, dlatego nie odniosły rynkowego sukcesu.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Junkers L1
Maksymalna moc  59 kW (80 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,15 m
Długość  7,54 m
Wysokość  2,72 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  805 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  115 km/h

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: A 50

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy, dwumiejscowy samolot sportowy, dolnopłat o poszyciu z duraluminium i blachy falistej (oblatany 13.02.1829 r.). Drugie miejsce można było zasłonić. Wyprodukowano 69 egzemplarzy tego samolotu w różnych wariantach, 50 z nich sprzedano, Typ A50 wyposażony w pływaki ustanowił w 1930 r. osiem rekordów świata FAI

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Armstrong-Siddeley Genet
Maksymalna moc  59 kW (80 KM)
Załoga  1-2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10 m
Długość  7,12 m
Wysokość  2,4 m
Masy  
Masa własna
 373 kg
Maksymalna masa startowa  600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  172 km/h
Prędkość podróżna  145 km/h
Pułap  4 600 m

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: T 23

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolny, dolnopłat. Można w nim było zamontować dodatkowe mniejsze skrzydło, dzięki czemu stawał się dwupłatem. T 23 był samolotem szkolnym umożliwiającym przeprowadzanie szkoleń podstawowych na dwupłacie i szkoleń na jednopłacie (po zdjęciu dodatkowego skrzydła. W 1923 r. zbudowano cztery maszyny tego typu.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Gnôme-Rhône
Maksymalna moc  59 kw (80 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,5 m
Długość  7,26 m
Wysokość  3,02 m
Masy  
Masa własna
 590 kg
Maksymalna masa startowa   820 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  130 km/h
Prędkość podróżna  110 km/h
Pułap  3500 m

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: UT-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dolnopłat (skonstuowany w 1935 r.); podczas II wojny światowej wykorzystywany przez radzieckie siły powietrzne jako samolot szkolny. Należał też do standardowego wyposażenia wielu radzieckich aeroklubów. Kadłub zbudowany był z rur stalowych z poszyciem płóciennym, skrzydła wykonane były z poszytego płótnem drewna. Istniała możliwość osadzania tego samolotu na pływakach.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji drewnianej,
  • podwozie klasyczne – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  M-11D/K
Maksymalna moc  125 KM (92 kW)
Załoga  1-2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,20 m
Długość  7,15 m
Wysokość  2,99 m
Masy  
Masa własna
 628 kg
Maksymalna masa startowa  940 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  210 km/h
Prędkość podróżna  170 km/h
Pułap  4 700 m
Zasięg  1130 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: Jak-50

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy akrobacyjny samolot sportowy, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji półskorupowej (1975 r.). Wersja rozwojowa modelu Jak-18PS. Maszyna wzbudziła sensację w 1976 roku, wygrywając w VIII Mistrzostwach Świata FAI (Międzynarodowej Federacji Lotniczej) w akrobacji lotniczej. Zbudowano prawie 500 egzemplarzy tego modelu. Duża liczba wypadków sprawiła jednak, że przestal się on cieszyć tak dużą popularnością.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Iwczenko M-14P
Maksymalna moc  360 KM
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,30 m
Długość  7,75 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  900 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  420 km/h
Pułap  6000 m
Zasięg  550 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA