Producent / Kraj: De Havilland / Wielka Brytania

 

Model: DHC-1 Chipmunk

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy akrobacyjny samolot sportowo-szkolny, dolnopłat (oblatany w  1946 r.), który miał być następcą szkolnego dwupłatu Tigera Moth. W Kanadzie zbudowano 218 maszyn, w Wielkiej Brytanii 1014, w Portugalii zaś 60, Część samolotów tego typu użytkowana była przez RAF do szkolenia podstawowego. Model ten wykorzystywany był także w niemieckiej Luftwaffe. 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  de Havilland Gipsy Major 8
Maksymalna moc  108 kW (146 KM)
Załoga  1-2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,47 m
Długość  7,75 m
Wysokość  2,1 m
Masy  
Masa własna
 646 kg
Maksymalna masa startowa  953 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  222 km/h
Pułap  4 820 m
Zasięg  415 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Letov / Czechosłowacja

 

Model: S-18

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dolnopłat (oblatany w 1925r.). Pierwsza wersja miała drewniany kadłub. W wersji S-188 zamontowano mocniejsze silniki. Kadłub wersji D-218 (z 1926 r.) skonstruowano od podstaw z rur stalowych. Maszyna byla używana przez prywatnych właścicieli i kluby lotnicze.

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Walter NZ 60
Maksymalna moc  60 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10.00 m
Długość  6.90 m
Wysokość  3.10 m
Masy  
Masa własna
 510 kg
Maksymalna masa startowa  742 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  150 km/h
Pułap  375 km
Zasięg  4 000 m

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Klemm / Niemcy

 

Model: Kl 35

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy (oblatany w 1935 r.). Ten wolnonośny dolnopłat miał właściwości akrobacyjne i był używany nie tylko przez osoby prywatne i stowarzyszenia sportów lotniczych, lecz także przez siły powietrzne wielu krajów jako samolot treningowy. Od czasu wprowadzenia na rynek wersji D maszyna miała podwozie trójgoleniowe.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  1× Hirth HM 60R 4-cylindrowy silnik rzędowy - wersja Kl 35D
Maksymalna moc  77 kW (105 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,40 m
Długość  7,35 m
Wysokość  2,05 m
Masy  
Masa własna
 460 kg
Maksymalna masa startowa  750 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  212km/h
Prędkość podróżna  190 km/h
Pułap  4 600 m
Zasięg  800 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: T 29

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy z dwoma, usytuowanymi obok siebie miejscami, dolnopłat (z 1925 r.). Konstrukcja duraluminowa z poszyciem z blachy falistej, typowa dla maszyn Junkersa. Nowością było zastosowanie tzw. podwójnego skrzydła opatentowanego przez Junkersa. Konstrukcję tę wykorzystano później w modelach G 32 oraz Ju 52.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Junkers L1
Maksymalna moc  80 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,50 m
Długość  7,15 m
Wysokość  2,25 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  750 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  140 km/h

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA