Producent / Kraj: De Havilland / Wielka Brytania
|
|
Model: DHC-1 Chipmunk
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy akrobacyjny samolot sportowo-szkolny, dolnopłat (oblatany w 1946 r.), który miał być następcą szkolnego dwupłatu Tigera Moth. W Kanadzie zbudowano 218 maszyn, w Wielkiej Brytanii 1014, w Portugalii zaś 60, Część samolotów tego typu użytkowana była przez RAF do szkolenia podstawowego. Model ten wykorzystywany był także w niemieckiej Luftwaffe.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
de Havilland Gipsy Major 8 |
Maksymalna moc |
108 kW (146 KM) |
Załoga |
1-2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,47 m |
Długość |
7,75 m |
Wysokość |
2,1 m |
Masy |
|
Masa własna
|
646 kg |
Maksymalna masa startowa |
953 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
222 km/h |
Pułap |
4 820 m |
Zasięg |
415 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Letov / Czechosłowacja
|
|
Model: S-18
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dolnopłat (oblatany w 1925r.). Pierwsza wersja miała drewniany kadłub. W wersji S-188 zamontowano mocniejsze silniki. Kadłub wersji D-218 (z 1926 r.) skonstruowano od podstaw z rur stalowych. Maszyna byla używana przez prywatnych właścicieli i kluby lotnicze.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Walter NZ 60 |
Maksymalna moc |
60 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10.00 m |
Długość |
6.90 m |
Wysokość |
3.10 m |
Masy |
|
Masa własna
|
510 kg |
Maksymalna masa startowa |
742 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
150 km/h |
Pułap |
375 km |
Zasięg |
4 000 m |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Klemm / Niemcy
|
|
Model: Kl 35
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy (oblatany w 1935 r.). Ten wolnonośny dolnopłat miał właściwości akrobacyjne i był używany nie tylko przez osoby prywatne i stowarzyszenia sportów lotniczych, lecz także przez siły powietrzne wielu krajów jako samolot treningowy. Od czasu wprowadzenia na rynek wersji D maszyna miała podwozie trójgoleniowe.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
1× Hirth HM 60R 4-cylindrowy silnik rzędowy - wersja Kl 35D |
Maksymalna moc |
77 kW (105 KM) |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,40 m |
Długość |
7,35 m |
Wysokość |
2,05 m |
Masy |
|
Masa własna
|
460 kg |
Maksymalna masa startowa |
750 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
212km/h |
Prędkość podróżna |
190 km/h |
Pułap |
4 600 m |
Zasięg |
800 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Junkers / Niemcy
|
|
Model: T 29
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy z dwoma, usytuowanymi obok siebie miejscami, dolnopłat (z 1925 r.). Konstrukcja duraluminowa z poszyciem z blachy falistej, typowa dla maszyn Junkersa. Nowością było zastosowanie tzw. podwójnego skrzydła opatentowanego przez Junkersa. Konstrukcję tę wykorzystano później w modelach G 32 oraz Ju 52.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Junkers L1 |
Maksymalna moc |
80 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,50 m |
Długość |
7,15 m |
Wysokość |
2,25 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
750 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
140 km/h |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|