Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria
|
|
Model: P3-05
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji. Jako samolot szkolny używany do nauki pilotażu początkowego i zaawansowanego. Dopuszczony do wykonania akrobacji.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Lycoming O-GO-435-C2A2 |
Maksymalna moc |
191 kW ( 260 KM) |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10.40 m |
Długość |
8,75 m |
Wysokość |
3,05 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 090 kg |
Maksymalna masa startowa |
1 500 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
500 km/h |
Pułap |
4 875 m |
Zasięg |
450 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Piaggio / Włochy
|
|
Model: P.148/149
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy, wolnonośny dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 12.02.1951 r.), samolot szkolny do treningu podstawowego, a także do wstępnego szkolenia akrobacyjnego. Ulepszona wersja oznaczana jako P.149 była standardowym samolotem szkolnym niemieckiej Bundesluftwaffe oraz sił powietrznych wielu innych krajów. W Niemczech samoloty produkowane były na licencji włoskiej w zakladach Focke-Wulf.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Lycoming O-435-A |
Maksymalna moc |
142 kW |
Załoga |
3-4 +1 pilot |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,12 m |
Długość |
8,44 m |
Wysokość |
2,40 m |
Masy |
|
Masa własna
|
938 kg |
Maksymalna masa startowa |
1280/1680 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
235 km/h |
Pułap |
5000 m / 6 050 m |
Zasięg |
925 km / 1090 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Messerschmitt / Niemcy
|
|
Model: Me 209
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat wywodzący się z mysliwca Me 109 (oblatany 1.08.1938 r.). Jego jedynym zadaniem było ustanowienie absolutnego rekordu w prędkości. Zamontowany w tym celu silnik mógł pracować na pełnych obrotach tylko kilka minut. 26.04.1939 r. pilot Fritz Wendel ustanowił na modelu ME 209 v1 światowy rekord prędkości samolotów tej klasy (755,138 km/h) Rekord ten utrzymał się do 1969 r.
|
|
1.1. Konstrukcja
- dolnopłat o konstrukcji metalowej
- kabina zakryta
- podwozie chowane w locie
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Daimler Benz DB601R |
Maksymalna moc |
1324 kW ( 1800 km) |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
7,80 m
|
Długość |
7,24 m
|
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
755 km/h |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Letov / Czechosłowacja
|
|
Model: S-25
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dwumiejscowy dwupłat (z 1930 r.). Mimo dobrych właściwości lotnych nie wygrał rywalizacji z konkurencyjnym modelem Praga BH-41. Wyprodukowano tylko prototyp.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Skoda HS 8 Fb |
Maksymalna moc |
220 kW (300 KM) |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,35 m |
Długość |
9,45 m |
Masy |
|
Masa własna
|
960 kg |
Maksymalna masa startowa |
1180 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
197 km/h |
Prędkość podróżna |
165 km/h |
Pułap |
4 700 m |
Zasięg |
600 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Praga / Czechosłowacja
|
|
Model: E.114
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy, górnopłat (oblatany w 1934 r.). Centropłat nad kokpitem można było podnieść, by ułatwić wsiadanie. Brytyjskie przedsiębiorstwo Hills&Sons zbudowało E.114 jako typ Hillson Praga. Po II wojnie światowej wznowiono produkcję wersji E.114D (z silnikiem Praga D) oraz E.114M (z silnikiem Walter Mikron III).
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Praga B-2 |
Maksymalna moc |
45 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11.0 m |
Długość |
6.6 m |
Wysokość |
2.4 m |
Masy |
|
Masa własna
|
290 kg |
Maksymalna masa startowa |
465 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
147 km/h |
Prędkość podróżna |
115 km/h |
Pułap |
3 000 m |
Zasięg |
510 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|