Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria

 

Model: P3-05

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji. Jako samolot szkolny używany do nauki pilotażu początkowego i zaawansowanego. Dopuszczony do wykonania akrobacji.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lycoming O-GO-435-C2A2
Maksymalna moc  191 kW ( 260 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10.40 m
Długość  8,75 m 
Wysokość 3,05 m 
Masy  
Masa własna
 1 090 kg
Maksymalna masa startowa  1 500 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  500 km/h
Pułap  4 875 m
Zasięg  450 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Piaggio / Włochy

 

Model: P.148/149

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, wolnonośny dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 12.02.1951 r.), samolot szkolny do treningu podstawowego, a także do wstępnego szkolenia akrobacyjnego. Ulepszona wersja oznaczana jako P.149 była standardowym samolotem szkolnym niemieckiej Bundesluftwaffe oraz sił powietrznych wielu innych krajów. W Niemczech samoloty produkowane były na licencji włoskiej w zakladach Focke-Wulf.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lycoming O-435-A
Maksymalna moc  142 kW
Załoga  3-4 +1 pilot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,12 m
Długość  8,44 m 
Wysokość  2,40 m
Masy  
Masa własna
 938 kg
Maksymalna masa startowa  1280/1680 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  235 km/h
Pułap  5000 m / 6 050 m
Zasięg  925 km / 1090 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Messerschmitt / Niemcy

 

Model: Me 209

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat wywodzący się z mysliwca Me 109 (oblatany 1.08.1938 r.). Jego jedynym zadaniem było ustanowienie absolutnego rekordu w prędkości. Zamontowany w tym celu silnik mógł pracować na pełnych obrotach tylko kilka minut. 26.04.1939 r. pilot Fritz Wendel ustanowił na modelu ME 209 v1 światowy rekord prędkości samolotów tej klasy (755,138 km/h) Rekord ten utrzymał się do 1969 r.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji metalowej
  • kabina zakryta
  • podwozie chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Daimler Benz DB601R
Maksymalna moc  1324 kW ( 1800 km)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł

 

 7,80 m

Długość

 7,24 m

Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  755 km/h

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Letov / Czechosłowacja

 

Model: S-25

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy, dwumiejscowy dwupłat (z 1930 r.). Mimo dobrych właściwości lotnych nie wygrał rywalizacji z konkurencyjnym modelem Praga BH-41. Wyprodukowano tylko prototyp.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Skoda HS 8 Fb
Maksymalna moc  220 kW (300 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,35 m
Długość  9,45 m 
Masy  
Masa własna
 960 kg
Maksymalna masa startowa  1180 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  197 km/h 
Prędkość podróżna  165 km/h
Pułap  4 700 m
Zasięg  600 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Praga / Czechosłowacja

 

Model: E.114

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, górnopłat (oblatany w 1934 r.). Centropłat nad kokpitem można było podnieść, by ułatwić wsiadanie. Brytyjskie przedsiębiorstwo Hills&Sons zbudowało E.114 jako typ Hillson Praga. Po II wojnie światowej wznowiono produkcję wersji E.114D (z silnikiem Praga D) oraz E.114M (z silnikiem Walter Mikron III).

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Praga B-2
Maksymalna moc  45 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11.0 m
Długość  6.6 m
Wysokość  2.4 m
Masy  
Masa własna
  290 kg
Maksymalna masa startowa  465 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  147 km/h
Prędkość podróżna  115 km/h
Pułap  3 000 m
Zasięg  510 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA