Producent / Kraj: Suchoj / ZSRR
|
|
Model: Su-26
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat (oblatany 30.06.1984 r.), pierwszy samolot cywilny biura konstrukcyjnego Suchoja, które dotychczas specjalizowało się w odrzutowcach wojskowych. Akrobacyjna maszyna o konstrukcji opartej na modelu Jak-50. Sprzedawana również do krajów zachodnich.
|
|
1.1. Konstrukcja
- wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej,
- podwozie – stałe
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Wiedieniejew M-14R |
Maksymalna moc |
364 KM (268 kW) |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
7,80 m |
Długość |
6,82 m |
Wysokość |
2,80 m |
Masy |
|
Masa własna
|
590 kg |
Maksymalna masa startowa |
800 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
330 km/h |
Prędkość podróżna |
260 km/h |
Pułap |
4000 m |
Zasięg |
500 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: SAI / Dania
|
|
Model: KZ-1
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy dolnopłat. Skrót KZ pochodzi od nazwiska konstruktora Kramme i Zeuthen. W całości maszyna wykonana z drewna (oblatany w 1937 r.). Zbudowano tylko jeden egzemplarz.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Boxer ABC Scorpion |
Maksymalna moc |
28 kw (38 KM) |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
7,20 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
325 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
180 km/h |
Zasięg |
5 000m |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Granville Brothers Aircraft / USA
|
|
Model: Spirit of St. Louis
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Samolot jednosilnikowy, grzbietopłat zbudowany ze stalowych rur pokrytych płótnem i drewnem, którym Charles Lindbergh w dniach 20-21 maja 1927 r. pokonał Atlantyk. Ponieważ główny zbiornik paliwa znajdował się przed kabiną pilota, patrzeć przed siebie można było tylko przez peryskop. Spirit of St. Louis mógł zatankować 1705 litrów paliwa - stanowiło to więcej niż połowę całkowitej masy samolotu.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Wright Whirlwind J-5 |
Maksymalna moc |
220 KM |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
14 m |
Długość |
8,22 m |
Wysokość |
2,46 m |
Masy |
|
Masa własna
|
967 kg |
Maksymalna masa startowa |
2329 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
207 km/h |
Prędkość podróżna |
190 km/h |
Pułap |
5000 m |
Zasięg |
6615 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria
|
|
Model: PC-21
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy z napędem turbośmigłowym, dolnopłat (prototyp oblatany w 2002 i 2004 r.). Pod względem aerodynamicznym PC-21 przewyższa inne samoloty turbośmigłowe. Ten nowy samolot treningowy może byc używany zarówno do szkolenia pilotażu podstawowego, jak i zaawansowanego, a także po części do szkolenia pilotów samolotów odrzutowych.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Pratt & Whitney Canada PT6-68B |
Maksymalna moc |
1200 kW (1600 KM) |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
9.10 m |
Długość |
11.23 m |
Wysokość |
1333 km |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
4 250 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
685 km/h |
Pułap |
11 580 m |
Zasięg |
1295 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria
|
|
Model: PC-7
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot wielozadaniowy i szkoleniowy, pierwotnie z tłokowym zespołem napędowym. W silnik turbośmigłowy wyposażony został dopiero w sierpniu 1966 r. Pierwsza maszyna wyprodukowana została w 1978 r. Przydatność tego samolotu w szkoleniu podstawowym, a także przygotowaniu do lotów według przyrządów, akrobacyjnych i nocnych do dziś jest wysoko ceniona.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Pratt & Whitney Canada PT6A-25A |
Maksymalna moc |
550 KM (410 kW) |
Załoga |
1+1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,19 m |
Długość |
10,14 m |
Wysokość |
3,21 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 330 kg |
Maksymalna masa startowa |
2 250 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
556 km/h |
Prędkość minimalna |
119 km/h |
Pułap |
7 600 m |
Zasięg |
1 500 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|