Producent / Kraj: Suchoj / ZSRR

 

Model: Su-26

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat (oblatany 30.06.1984 r.), pierwszy samolot cywilny biura konstrukcyjnego Suchoja, które dotychczas specjalizowało się w odrzutowcach wojskowych. Akrobacyjna maszyna o konstrukcji opartej na modelu Jak-50. Sprzedawana również do krajów zachodnich.

 

1.1. Konstrukcja

  • wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej,
  • podwozie – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Wiedieniejew M-14R
Maksymalna moc  364 KM (268 kW)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,80 m
Długość  6,82 m
Wysokość  2,80 m
Masy  
Masa własna
 590 kg
Maksymalna masa startowa  800 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  330 km/h
Prędkość podróżna  260 km/h
Pułap  4000 m
Zasięg  500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: SAI / Dania

 

Model: KZ-1

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy dolnopłat. Skrót KZ pochodzi od nazwiska konstruktora Kramme i Zeuthen. W całości maszyna wykonana z drewna (oblatany w 1937 r.). Zbudowano tylko jeden egzemplarz.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Boxer ABC Scorpion
Maksymalna moc  28 kw (38 KM)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,20 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  325 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  180 km/h
Zasięg  5 000m

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Granville Brothers Aircraft / USA

 

Model: Spirit of St. Louis

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot jednosilnikowy, grzbietopłat zbudowany ze stalowych rur pokrytych płótnem i drewnem, którym Charles Lindbergh w dniach 20-21 maja 1927 r. pokonał Atlantyk. Ponieważ główny zbiornik paliwa znajdował się przed kabiną pilota, patrzeć przed siebie można było tylko przez peryskop. Spirit of St. Louis mógł zatankować 1705 litrów paliwa - stanowiło to więcej niż połowę całkowitej masy samolotu.

 

1.1. Konstrukcja

  • mieszana
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Wright Whirlwind J-5
Maksymalna moc  220 KM
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14 m
Długość  8,22 m
Wysokość  2,46 m
Masy  
Masa własna
 967 kg
Maksymalna masa startowa  2329 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  207 km/h
Prędkość podróżna  190 km/h
Pułap  5000 m
Zasięg  6615 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria

 

Model: PC-21

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot szkolno-sportowy z napędem turbośmigłowym, dolnopłat (prototyp oblatany w 2002 i 2004 r.). Pod względem aerodynamicznym PC-21 przewyższa inne samoloty turbośmigłowe. Ten nowy samolot treningowy może byc używany zarówno do szkolenia pilotażu podstawowego, jak i zaawansowanego, a także po części do szkolenia pilotów samolotów odrzutowych.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent Pratt & Whitney Canada PT6-68B
Maksymalna moc  1200 kW (1600 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9.10 m
Długość  11.23 m
Wysokość  1333 km
Masy  
Maksymalna masa startowa  4 250 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  685 km/h
Pułap  11 580 m
Zasięg  1295 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Pilatus / Szwajcaria

 

Model: PC-7

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot wielozadaniowy i szkoleniowy, pierwotnie z tłokowym zespołem napędowym. W silnik turbośmigłowy wyposażony został dopiero w sierpniu 1966 r. Pierwsza maszyna wyprodukowana została w 1978 r. Przydatność tego samolotu w szkoleniu podstawowym, a także przygotowaniu do lotów według przyrządów, akrobacyjnych i nocnych do dziś jest wysoko ceniona.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt & Whitney Canada PT6A-25A
Maksymalna moc  550 KM (410 kW)
Załoga  1+1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,19 m
Długość  10,14 m 
Wysokość  3,21 m 
Masy  
Masa własna
 1 330 kg
Maksymalna masa startowa  2 250 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  556 km/h
Prędkość minimalna   119 km/h
Pułap  7 600 m
Zasięg  1 500 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA