Producent / Kraj: Airtech / Hiszpania

 

Model: CN-235

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy wielozadaniowy samolot transportowy hiszpańskiego producenta Airtech, wspólny projekt hiszpańskiej firmy CASA oraz indonezyjskiej IPTN ( Oblatany 11,11,1982 r.). Zbudowano dotychczas 250 egzemplarzy tego typu. Wersja CN-235MPA została jako morski samolot patrolowy wyposażona w radar śledzący w zakresie 360 stopni.

 

1.1. Konstrukcja

  • półskorupowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x General ElectricCT7-9C3
Maksymalna moc  2 x 1397 kW (1900 KM)
Uzbrojenie  2 rakiety AM-39 Exocet lub 2 torpedy typi Mk.46
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 25,81 m
Długość  21,35 m
Wysokość  8,2 m
Masy  
Masa własna
 9 400 kg
Maksymalna masa startowa  15 800 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  460 km/h
Prędkość podróżna  400 km/h
Pułap  7 620 m
Zasięg  1 773 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:  Ruschmeyer / Niemcy

 

Model: R90

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat. Do jego budowy po raz pierwszy zastosowano żywicę winylowo-estrową  oraz laminat z włókien szklanych i węglowych. W USA Ruschmeyer występuje pod nazwą Solaris Aviation. Maszyna R90 została tam nazwana Solaris Sigma 230.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Textron Lycoming IOS540C4D5
Maksymalna moc  170 kW (230 KM)
Załoga  3 +1 pilot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,50 m
Długość  7,93 m
Wysokość  1,24 m 
Masy  
Masa własna
 898 kg
Maksymalna masa startowa  1 350 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h 
Pułap  4 875 m
Zasięg 1 610 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Tupolew / ZSRR

 

Model: ANT-25

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy dolnopłat przeznaczony do lotów o dalekim zasięgu (oblatany 22.06 1933 r.), którego zadaniem było ustanawianie nowych rekordów długości lotu. Lotnicy Czkałow, Bajdukow oraz Bielakow przelecieli na nim 9374 km w ciągu 56 godzin i 20 minut bez ladowania. Gromow zaś pokonał trasę 12 411 km w ciagu 75 godzin i 2 minut. Maszyna stała się znana dzięki pierwszemu spektakularnemu przelotowi nad biegunem północnym z moskwy do Portland (USA) w dniach od 18 do 20.06.1937 r.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat z silnikiem tłokowym
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Mikulin M-34R
Maksymalna moc  551 kW (750 KM) 
Załoga  3-4
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 34,98 m
Długość  13,94 m 
Wysokość  5,5 m
Masy  
Masa własna
 4 200 kg
Maksymalna masa startowa  11 500 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  165 km/h
Pułap  7 000 m
Zasięg 13 000 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Zlin / Czechosłowacja

 

Model: Z-XII

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy (z 1935 r.), dolnopłat o drewnianej konstrukcji. Samolot produkowano w wersji z otwartym kokpitem lub z osłoną kabiny. Zbudowano ponad 200 egzemplarzy, wiele z nich sprzedanych zostało za granicę.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Zlin Persy II
Maksymalna moc  60 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10 m
Długość  7.80 m
Masy  
Masa własna
 290 kg
Maksymalna masa startowa  520 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  155 km/h
Prędkość podróżna  135 km/h
Pułap  3 800 m
Zasięg  300 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: SAI / Dania

 

Model: KZ-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy (oblatany 11.12.1937 r.), dolnopłat skonstruowany ze stalowych rur pokrytych sklejką i płótnem. W wersji coupe kokpit był zakmnięty, a oba miejsca umieszczono obok siebie w wersji sport kokpit był otwarty, a siedzenia znajodowały się jedno za drugim.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Gipsy Minor / Cirrus Minor 
Maksymalna moc  66 kW (90KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,50 m
Długość  15 m 
Masy  
Masa własna
 550 kg
Maksymalna masa startowa  850 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  175 km/h
Pułap  5 000m 
Zasięg  900 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA