Producent / Kraj: BAC / Wielka Brytania

 

Model: VC-10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot cysterna i samolot transportowy, dolnopłat z usterzeniem w układzie T. Skonstruowany na podstawie samolotu pasażerskiego, wersja samolotu cysterny była bardziej udana i używana od typu wyjściowego. Maszynę przekazano do użytku w 1982 r. VC-10 mógł tankować dwa samoloty jednocześnie. Jeszcze w 1994 r. wiele wówczas cywilnych VC-10 przebudowano na tankowce.

 

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 silniki dwuprzepływowe Rolls-Royce Conway Rco 43D Mk.550
Maksymalna moc  4 x 100,1 kN
Zastosowanie  Samolot cysterna i samolot transportowy
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 44,55 m
Długość  52,32 m
Wysokość  12,04 m
Masy  
Masa własna
 71 975 kg
Maksymalna masa startowa  151 953 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  940 km/h
Pułap  11 580 m
Zasięg  11 600 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: General Aircraft / Wielka Brytania

 

Model: Hamilcar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Bezsilnikowy samolot transportowy, grzbietopłat wzmocniony zastrzałami mocowanymi do podwozia (prototyp oblatano 27.03.1942 r.) Hamilcar został zaprojektowany specjalnie do operacji w Normandii jako samolot transportowy do przewozu pojazdów i ładunków, np lekkiego czołgu o masie 7 ton lub dwóch samochodów terenowych marki Jeep. Tylko podczas operacji "D-DAY" użytych było prawie 70 maszyn (ze wszystkich 412 wyprodukowanych). Kilka samolotów wyposazono w 2 silniki Bristol Mercury 31 wspomagające start.

 

1.1. Konstrukcja

  • górnopłat o konstrukcji drewnianej
 

 

 

2. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
  33,53 m
Długość   20,72 m
Wysokość   6,19 m
Masy  
Masa własna
 8 845 kg
Maksymalna masa startowa  16 105 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  241 km/h
Zasięg  2 700 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Dornier / Niemcy

 

Model: Do 28 Skyservant

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy lekki samolot transportowy i łącznikowy, górnopłat typu STOL (prototyp oblatano w 1959 r.); wersja rozwojowa jednosilnikowego modelu Do 27. W latach  1971-1976 r. oddano do służby w niemieckiej Luftwaffe 101 maszyn, a do służby w Bundesmarine 20.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Avco Lycoming IGSO-540-A1E
Maksymalna moc  283 kW (385 KM)
maks. liczba pasażerów  13 + 2 pilotów
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 15,55 m
Długość  11,41 m
Wysokość  2,80 m
Masy  
Masa własna
 1 700 kg
Maksymalna masa startowa  3 842 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  250 km/h
Prędkość podróżna  240 km/h
Pułap  7 680 m
Zasięg  1 500 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: KC-135 Stratotanker

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot cysterna z czterema silnikami odrzutowymi (oblatany 31.08.1956 r.); wojskowy odpowiednik cywilnego modelu Boeing 707 - używany od wojny w Wietnamie do operacji Pustynna Burza. Ze wszystkich 732 egzemplarzy zbudowanych w latach 1954-1965 kilka wielokrotnie modernizowano. Służą one do dziś.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4x Pratt&Whitney TF-33-PW-102
Maksymalna moc  4x 80 kN
Ładowność  90-72 ton paliwa lotniczego
Załoga  4-5
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 39,88 m
Długość  41,53 m
Wysokość  12,70 m
Masy  
Masa własna
 44663 kg
Maksymalna masa startowa  146000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  933 km/h
Prędkość podróżna  850 km/h
Pułap  15200 m
Zasięg  2400 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Beech / USA

 

Model: T-1 Jayhawk

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot treningowy z dwoma silnikami odrzutowymi, dolnopłat stworzony na podstawie modelu Beech 400A. Służy przede wszystkim do zaawansowanego szkolenia pilotów transportowych i zbiornikowców.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt&Whitney JT15D-5B
Maksymalna moc  2 x 12,9 kN
Załoga  3
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,25 m
Długość  14,75 m
Wysokość  4,24 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  7 300 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  865 km/h
Pułap  12 500 m
Zasięg  4 115 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA