Zagraniczne samoloty szturmowe

 

Znaki lotnicze państw Państwo
Japonia

Niemcy (III Rzesza)

Rosja (ZSRR)

USA


Czytaj więcej...

 

SAMOLOTY SZTURMOWE

 

Samolot szturmowy jest podkategorią samolotu bojowego służącego do atakowania celów naziemnych. Czasem samolotem szturmowym był niewielkich rozmiarów bombowiec (np. Junkers Ju 87) czasem bombowiec dwusilnikowy (np. Douglas A-20 Havoc), częściej ciężki myśliwiec (Hawker Typhoon czy Hawker Tempest).

Pierwszym zaprojektowanym od podstaw samolotem szturmowym jest powstały w biurze konstrukcyjnym Siergieja Iljuszyna samolot Ił-2 (i jego następca Ił-10), cechujący się integralnym opancerzeniem kabiny załogi.
Poza atakowaniem celów naziemnych służył jako bezpośrednie wsparcie oddziałów walczących na ziemi oraz do precyzyjnego bombardowania lub ostrzału z broni pokładowej, rakiet niekierowanych lub pocisków kierowanych powierzchniowych i punktowych celów naziemnych.

Pierwszy raz na wielką skalę lotnictwa szturmowego użyli Niemcy, którzy w dużej mierze oparli doktrynę "blitzkriegu" na bezpośrednim wsparciu wojsk pancernych i piechoty lotnictwem szturmowym i taktycznym. Użyto m.in. samolotów Ju-87 "Stuka" czyli popularnych sztukasów.

Zastosowanie lotnictwa szturmowego oprócz wsparcia ma również silne działanie psychologiczne na wroga, co dobitnie pokazały walki w kampanii wrześniowej w 1939 r. kiedy wśród polskich żołnierzy panowała psychoza, że "wszystko co w powietrzu to niemieckie". Doprowadziło to do przypadków otwierania ognia do własnych samolotów w obawie przed bombardowaniem.


(wikipedia.pl)

 

Zagraniczne samoloty rozpoznawcze

 

 

 

 

Znaki lotnicze państwPaństwo
Austro-Węgry
Czechosłowacja

Francja

Holandia

Japonia

 

Kanada

Litwa

Niemcy (III Rzesza)

Rosja (ZSRR)

 

 

USA
Wielka Brytania

Włochy

Zagraniczne samoloty transportowe

 

 

Znaki lotnicze państwPaństwo
 

Francja

Hiszpania

Japonia

 

Niemcy (III Rzesza)

Niemcy/Francja
Rosja (ZSRR)
Ukraina
Ukraina/ZSRR
Unia Europejska

 

 

USA

 

Wielka Brytania

Włochy



 

SAMOLOTY TRANSPORTOWE



 

Samoloty transportowe są dostosowane do przewozu towarów i przesyłek pocztowych, ale także duże samoloty, służące do przewozu sprzętu wojskowego, oddziałów desantowych, grup rannych itp.

Współczesne maszyny w zależności od typu, mogą unieść od 40 do 250 ton ładunku. Ładowność samolotu jest jednak zmienna, gdyż zależy od odległości, jaką ma on do pokonania bez tankowania. Ograniczeniem jest również zdolność lotniska do przyjęcia, a ściślej rzecz biorąc do startu samolotu - decydującym czynnikiem jest długość pasa startowego. W takim wypadku samolot może wziąć mniej ładunku lub paliwa.

Dodatkowym utrudnieniem przy przewozie ładunków jest konstrukcja samolotu, która uniemożliwia załadunek towarów zbyt wysokich, szerokich, długich, a także zbyt ciężkich. Popularną metodą przewozu towarów jest tworzenie jednostek ładunkowych w postaci kontenerów i palet, ułatwiających przeładunki i manipulacje. Towary przewożone na lekkich paletach obciąga się folią lub specjalnymi siatkami.

Zarówno urządzenia przeładunkowe, jak i wnętrza samolotów towarowych są wyposażone w rolki, po których przesuwa się jednostki ładunkowe.
Obecnie największym samolotem transportowym na świecie jest
An-225 Mrija (masa użyteczna 400 ton, wyprodukowano tylko jedną sztukę) oraz An-124 Rusłan (masa użyteczna 150 ton, produkowany seryjnie).

Największym wyprodukowanym samolotem transportowym o napędzie turbośmigłowym jest radziecki An-22, jednakże problemy z zespołem napędowym (wibracje) sprawiły, iż praktycznie wyszedł z użycia.

Z maszyn produkowanych poza Rosją (i ZSRR) do największych należą: C-5 Galaxy i C-17.



(wikipedia.pl)

Zagraniczne samoloty bombowe

 

 

 

Znaki lotnicze państwPaństwo
Brazylia
Francja
Czechosłowacja
Japonia
Niemcy (III Rzesza)
Rosja (ZSRR)
Szwecja

USA

Wielka Brytania

Włochy
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA