Producent / Kraj: Messerschmitt / Niemcy

 

Model: Me 321 Gigant

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Bezsilnikowy samolot transportowy, grzbietopłat zastrzałowy (oblatany w marcu 1941 r.). Samolot został zaprojektowany w 1940 r. w ramach przygotowania do operacji "Seelowe", czyli zbrojnej inwazji na Wielką Brytanię. Maszyna mogła przewozić czołg PzKpfw IV lub 200 uzbrojonych żołnierzy. Ponieważ początkowo nie dysponowano odpowiednim samolotem holowniczym, Me 321 byl holowany przez 3 maszyny Messerschmitt Bf 110. Gdy jedna z maszyn holowniczych miała problem ze startem, wypadkowi mógł ulec cały zespół. W późniejszym czasie za samolot holowniczy posłużył specjalnie do tego celu skonstruowany model He-111 Z.

 

1.1. Konstrukcja

  • grzbietopłat o konstrukcji mieszanej (sklejka, płótno, aluminium)
  • kabina zakryta
  • podwozie stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 55.00 m
Długość  28,15 m
Wysokość  10,15 m
Masy  
Masa własna
 12,200 kg
Maksymalna masa startowa  39,400 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  180 km/h

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Szczerbakow / ZSRR

 

Model: Szcze-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot, transportowy, grzbietopłat zastrzałowy o drewnianej konstrukcji wyposażony w  cichobieżne silniki (loty próbne rozpoczęto w czerwcu 1943 r.). Mógł być używany do zrzutu spadochroniarzy i zaopatrzenia (np. oddziałów partyzanckich) oraz jako samolot sanitarny. Produkcję zakończono w 1946 r. po zbudowaniu 550 egzemplarzy. Po zakończeniu wojny służył jeszcze jako cywilny samolot transportowy i samolot pasażerski krótkiego zasięgu. Zamierzano wykorzystać go do lotów usługowych w rolnictwie, jednak jego silniki okazały się zbyt słabe. Służył jako samolot szkolny, łącznikowy oraz fotogrametryczny.

 

 

1.1. Konstrukcja

  • górnopłat o konstrukcji drewnianej,
  • podwozie klasyczne – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Szwiecow M-11D
Maksymalna moc  2x 115 KM
Ładowność  9-16 pasażerów lub ładunek o masie 1130 kg
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 20,48 m
Długość  14,27 m
Wysokość  4,00 m
Masy  
Masa własna
 2 270 kg
Maksymalna masa startowa  3 700 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  157 km/h
Prędkość podróżna  140 km/h
Pułap  3000 m
Zasięg  1000 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Źródło obrazka: samolotypolskie.pl

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: McDonnell Douglas / USA

 

Model: KC-10 Extender

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot cysterna i samolot transportowy z trzema silnikami odrzutowymi, dolnopłat (oblatany 12.07.1980 r.); samolot cysterna wywodzi się z modelu DC-10-30CF. Maszyna miała trzy gumowe zbiorniki w dolnym pokładzie oraz wysięgnik o długości 17,80 m. Mogła przewozić jednocześnie paliwo, ludzi i ładunki. Wyposażona była w system powietrznego tankowania. Zbudowano 60 samolotów tego typu

 

1.1. Konstrukcja

  • duralowo-kompozytowa
  • półskorupowa
  • kabina hermetyzowana
  • podwozie chowane
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 General Electric CF6-50C2
Maksymalna moc  3 x 233 kN
Załoga  4-6
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 50,40 m
Długość  55,56 m
Wysokość  17,7 m
Masy  
Masa własna
 109,328 kg
Maksymalna masa startowa  267,620 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  989 km/h
Prędkość wznoszenia  34 m/s
Pułap  10 180 m
Zasięg  7,032 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Lockheed / USA

 

Model: AC-130

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot bojowy stworzony na podstawie C-130. Maszyny transportowe wyposażone były w karabiny maszynowe Minigun oraz wielolufowe działka, dzięki czemu mogły okrążać cele i zwalczać je ogniem "z burty".

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa półskorupowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 × Allison T56-A-15
Maksymalna moc  4 x 4910 KM (3700 kW)
Uzbrojenie
  • 4 × działko GAU-2/A kalibru 7,62 mm
  • 2 × działko M61 Vulcan kalibru 20 mm
  • 2 × armata Bofors L60 kalibru 40 mm
Załoga  13
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 40,40 m
Długość  29,8 m
Wysokość  11,70 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  69750 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  480 km/h
Pułap  9100 m
Zasięg  4070 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA