Producent / Kraj: Boeing / USA
|
|
Model: 777
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Samolot komunikacyjny dalekiego zasięgu o dwóch silnikach odrzutowych (pierwszy lot 14.04.1994 r.). Boeing 777-200 jest modelem podstawowym, 777-200 ER modelem podstawowym o zwiększonym zasięgu, zaś 777-100 jest skróconą wersją modelu podstawowego. Typ 777-2000 LR (Long Range) został wprowadzony na rynek jako Worldliner ( zasięg 17 446 km). Zmodernizowana wersja 777-300 została wydłużona (do 550 miejsc siedzących).
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Pratt & Whitney PW4000,
Rolls-Royce Trent 800,
General Electric GE90,
|
Maksymalna moc |
2 x 349 kN |
Liczba pasażerów |
305 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
60,90 m |
Długość |
63,70 m |
Wysokość |
18,5 m |
Masy |
|
Masa własna
|
139 000 kg |
Maksymalna masa startowa |
247 210 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
945 km/h |
Prędkość podróżna |
892 km/h |
Pułap |
13 110 m |
Zasięg |
9 649 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Suchoj / Rosja
|
|
Model: RRJ/ Suchoj Super Jet 100
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Projekt samolotu komunikacyjnego z dwoma silnikami odrzutowymi opracowany przez rosyjską firmę Suchoj we współpracy z amerykańskim Boeingiem. Zgodnie z planami Russian Regional Jet będzie dolnopłatem z tradycyjnym usterzeniem, mającym zastąpić przestarzałe modele, takie jak Tu-134, Jak-40 czy Jak-42, produkowanym w trzech wersjach o różnej długości kadłuba i różnej masie startowej.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x PowerJet SaM146 |
Maksymalna moc |
2 x 62,4 kN |
Liczba pasażerów |
105 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
23,18 m |
Długość |
18,26 m |
Wysokość |
10,28 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
42 500 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
850 km/h |
Pułap |
12 500 m |
Zasięg |
3 200 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR
|
|
Model: Jak-16
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy radziecki samolot komunikacyjny krótkiego zasięgu, dolnopłat z klasycznym usterzeniem (pierwszy lot we wrześniu 1947 r.). Po II wojnie światowej miał być konkurencją dla modelu An-2. Nie sprostał jednak temu zadaniu, ponieważ okazał się zbyt mały.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Szwecow ASz-21 |
Maksymalna moc |
2 x 515 kW (700 KM) |
Liczba pasażerów |
10 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
20 m |
Długość |
14,50 m |
Wysokość |
4,66 m |
Masy |
|
Masa własna
|
4465 kg |
Maksymalna masa startowa |
6 400 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
350 km/h |
Prędkość podróżna |
300 km/h |
Pułap |
5 000 m |
Zasięg |
1 000 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Źródło obrazu: samolotypolskie.pl
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Short / Wielka Brytania
|
|
Model: S-25 Sunderland
|
|
|
|
|
|
1. Opis
Czterosilnikowa wielozadaniowa łódź latająca dalekiego zasięgu (z 1937r.), wolnonośny grzbietopłat o całkowicie metalowej konstrukcji z typowym usterzeniem; wersja wojskowa samolotu S-23 Empire. Sunderland był eksploatowany jako samolot do zadań rozpoznawczych, do zwalczania okrętów podwodnych, do zadań transportowych i w ratownictwie morskim. Do października 1945 r. wyprodukowano 721 egzemplarzy.
|
|
1.1. Konstrukcja
- Czterosilnikowa łódź latająca
- Dziesięcioosobowy górnopłat konstrukcji metalowej
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830 |
Maksymalna moc |
4x 1217 KM |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
34,36 m |
Długość |
26 m |
Wysokość |
9,30 m |
Masy |
|
Masa własna
|
16 783 kg |
Maksymalna masa startowa |
29 482 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
343 km/h |
Prędkość podróżna |
214 km/h |
Wnoszenie maksymalne |
5456 m |
Zasięg |
4795 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|