Producent / Kraj: Günther Rochelt/ Niemcy
|
|
Model: Rochelt Musculair II
|
|
|
|
|
|
1. Opis: Mięśniolot bez silników zbudowany z ultralekkiego materiału,wyprodukowany 2 października 1985. Syn inżyniera Holgert Rochelt pokonał na tym urządzeniu odległość 1,5 km ze średnią prędkościa 44 km/h co było światowym rekordem prętkości dla takiego typu maszyny. Pierwszy testowy lot pasażerski został przeprowadzony przy użyciu statku powietrznego o napędzie człowieka w 1984 roku.
|
|
1.1. Konstrukcja: jednopłat, samolot wykonany dla jednej osoby z lekkich materiałów,brak silnika spalinowego.
|
|
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Brak |
Zestawienie |
Mięśniolot |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
19,50m |
Długość |
7,20 m |
Wysokość |
2,20m |
Masy |
|
Masa własna
|
~ 30 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
44 km/h |
Załoga |
1 |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja
|
|
Model: A.10
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot pasażerski i transportowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1922 r.). Pierwszy samolot pasażerski wyprodukowany w Czechosłowacji. W zamkniętej kabinie pasażerskiej mieściło się pięć osób, kokpit pilota był otwarty i znajdował za kabiną pasażerską nad lukiem bagażowym za górnym skrzydłem.
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Maybach Mb-IVa |
Maksymalna moc |
190 kW (245 KM) |
Liczba pasażerów |
5 + 1 członek załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
14,20 m |
Długość |
10,20 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 472 kg |
Maksymalna masa startowa |
2 260 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
160 km/h |
Prędkość podróżna |
130 km/h |
Pułap |
5 800 m |
Zasięg |
520 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Antonow / ZSRR
|
|
Model: An-2
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot pasażersko- transportowy typu STOL o dobrych właściwościach lotnych (pierwszy lot 31.08.1947 r.); dwupłat określany także mianem półtorapłatu ze względu na zróżnicowane wymiary skrzydeł. Skrzydła kryte płótnem. An-2 wykorzystywano zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych. Wyprodukowano około 18 000 egzemplarzy.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Szwiecow ASz-62 IR |
Maksymalna moc |
736 kW (1000 KM) |
Liczba pasażerów |
8-12 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
18,18 m |
Długość |
14,24 m |
Wysokość |
4,10 m |
Masy |
|
Masa własna
|
3450 kg |
Maksymalna masa startowa |
5500 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
258 km/h |
Pułap |
4 400 m |
Zasięg |
900 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Antonow / ZSRR
|
|
Model: An-10
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy radziecki samolot pasażerski, grzbietopłat (pierwszy lot 7.03.1957 r.). Prace konstrukcyjne nad tym modelem przebiegały równocześnie z pracami nad An-8 i An-12. Samolot miał być przeznaczony zarówno do transportu ładunków, jak i do przewozu pasażerów. Mógł startować z krótkich i nieutwardzonych pasów startowych i lądować na nich. Powstało kilka wersji z płytami brzegowymi po obu stronach usterzenia poziomego.
|
|
1.1. Konstrukcja
- górnopłat o konstrukcji metalowej
- podwozie klasyczne – chowane w locie
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 x Iwczenko AI-20K |
Maksymalna moc |
4 x 2940 kW (4000 KM) |
Liczba pasażerów |
84/100/115 + 5 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
38 m |
Długość |
37 m |
Wysokość |
9,80 m |
Masy |
|
Masa własna
|
29 800 kg |
Maksymalna masa startowa |
55 100 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
725 km/h |
Prędkość podróżna |
660 km/h |
Pułap |
10 000 m |
Zasięg |
1 200 - 4 000 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Suchoj / Rosja
|
|
Model: Su-80
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot wielozadaniowy (prototyp oblatano 4.09.2001 r.). Gondole silnika tej maszyny przechodzą w dwie belki ogonowe; podwójne usterzenie pionowe połączone jest ze statecznikiem poziomym. Model ten oferowany jest w zastępstwie starych typów m.in. takich jak An-24/26/28.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x CT7-9B |
Maksymalna moc |
2 x 1287 kW ( 1750 KM) |
Liczba pasażerów |
30 + 2 członków |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
23,18 m |
Długość |
18,26 m |
Wysokość |
5,73 m |
Masy |
|
Masa własna
|
8 350 kg |
Maksymalna masa startowa |
14 200 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
575 km/h |
Prędkość podróżna |
460 km/h |
Pułap |
7 600 m |
Zasięg |
1 300 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|