Producent / Kraj: Suchoj / Rosja

 

Model: Su-80

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot wielozadaniowy (prototyp oblatano 4.09.2001 r.). Gondole silnika tej maszyny przechodzą w dwie belki ogonowe; podwójne usterzenie pionowe połączone jest ze statecznikiem poziomym. Model ten oferowany jest w zastępstwie starych typów m.in. takich jak An-24/26/28.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x CT7-9B
Maksymalna moc  2 x 1287 kW ( 1750 KM)
Liczba pasażerów  30 + 2 członków
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,18 m
Długość  18,26 m
Wysokość  5,73 m
Masy  
Masa własna
 8 350 kg
Maksymalna masa startowa  14 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  575 km/h
Prędkość podróżna  460 km/h
Pułap  7 600 m
Zasięg  1 300 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 777

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot komunikacyjny dalekiego zasięgu o dwóch silnikach odrzutowych (pierwszy lot 14.04.1994 r.). Boeing 777-200 jest modelem podstawowym, 777-200 ER modelem podstawowym o zwiększonym zasięgu, zaś 777-100 jest skróconą wersją modelu podstawowego. Typ 777-2000 LR (Long Range) został wprowadzony na rynek jako Worldliner ( zasięg 17 446 km). Zmodernizowana wersja 777-300 została wydłużona (do 550 miejsc siedzących).

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent Pratt & Whitney PW4000,

Rolls-Royce Trent 800,

General Electric GE90,

Maksymalna moc  2 x 349 kN
Liczba pasażerów  305
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 60,90 m
Długość  63,70 m
Wysokość  18,5 m
Masy  
Masa własna
 139 000 kg
Maksymalna masa startowa  247 210 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  945 km/h
Prędkość podróżna  892 km/h
Pułap  13 110 m
Zasięg  9 649 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Suchoj / Rosja

 

Model: RRJ/ Suchoj Super Jet 100

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Projekt samolotu komunikacyjnego z dwoma silnikami odrzutowymi opracowany przez rosyjską firmę Suchoj we współpracy z amerykańskim Boeingiem. Zgodnie z planami Russian Regional Jet będzie dolnopłatem z tradycyjnym usterzeniem, mającym zastąpić przestarzałe modele, takie jak Tu-134, Jak-40 czy Jak-42, produkowanym w trzech wersjach o różnej długości kadłuba i różnej masie startowej.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x PowerJet SaM146
Maksymalna moc  2 x 62,4 kN
Liczba pasażerów  105 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,18 m
Długość  18,26 m
Wysokość  10,28 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  42 500 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  850 km/h
Pułap  12 500 m
Zasięg  3 200 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Jakowlew / ZSRR

 

Model: Jak-16

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy radziecki samolot komunikacyjny krótkiego zasięgu, dolnopłat z klasycznym usterzeniem (pierwszy lot we wrześniu 1947 r.). Po II wojnie światowej miał być konkurencją dla modelu An-2. Nie sprostał jednak temu zadaniu, ponieważ okazał się zbyt mały.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Szwecow ASz-21
Maksymalna moc  2 x 515 kW (700 KM)
Liczba pasażerów  10 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 20 m
Długość  14,50 m
Wysokość  4,66 m
Masy  
Masa własna
 4465 kg
Maksymalna masa startowa  6 400 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  350 km/h
Prędkość podróżna  300 km/h
Pułap  5 000 m
Zasięg  1 000 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Źródło obrazu: samolotypolskie.pl

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Short / Wielka Brytania

 

Model: S-25 Sunderland

 

 

 

Short Sunderland 2 ExCC 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowa wielozadaniowa łódź latająca dalekiego zasięgu (z 1937r.), wolnonośny grzbietopłat o całkowicie metalowej konstrukcji z typowym usterzeniem; wersja wojskowa samolotu S-23 Empire. Sunderland był eksploatowany jako samolot do zadań rozpoznawczych, do zwalczania okrętów podwodnych, do zadań transportowych i w ratownictwie morskim. Do października 1945 r. wyprodukowano 721 egzemplarzy.

 

1.1. Konstrukcja

  •  Czterosilnikowa łódź latająca
  •  Dziesięcioosobowy górnopłat konstrukcji metalowej

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830
Maksymalna moc  4x 1217 KM
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 34,36 m
Długość  26 m
Wysokość  9,30 m
Masy  
Masa własna
 16 783 kg
Maksymalna masa startowa  29 482 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  343 km/h
Prędkość podróżna  214 km/h
Wnoszenie maksymalne  5456 m
Zasięg  4795 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA