Producent / Kraj: Ryan Aeronautical Company / USA

 

Model: Ryan X-13

 

 

 

Ryan X-13 

 

 

 

1. Opis : Samolot doświdczalny z jednym silnikiem odrzutowym,który startował jak rakieta pionowo "na ogonie". Zaprojektowany w latach 50. w wytwórni lotniczej Ryan Aeronautical Company. Nazwa Vertijet jest połączeniem dwóch angielskich wyrazów Vertical (pionowy) i Jet (odrzutowiec). Celem projektu X-13 było zademonstrowanie zdolności samolotu odrzutowego do pionowego startu, zawisu, przejścia do lotu poziomego, oraz pionowego lądowania.Po zakończeniu II wojny światowej inżynierowie firmy Ryan rozważali możliwość przebudowania samolotu Ryan FR Fireball w taki sposób, aby mógł on startować pionowo. W 1947 biuro lotnictwa marynarki zainteresowane takim rozwiązaniem, przyznało firmie Ryan kontrakt na opracowanie myśliwca odrzutowego zdolnego do pionowego startu. W latach 1947 - 1950 prowadzono testy wytrzymałościowe zdalnie sterowanego samolotu VTOL, a w 1951 rozpoczęto testy w locie. Dwa lata później, w 1953 roku, na zlecenie USAF, wytwórnia Ryan opracowała załogowy samolot o nazwie X-13. Sterowanie maszyną podczas zawisu odbywało się przy pomocy wektorowanego ciągu silnika głównego, a obroty wokół osi pionowej umożliwiały zainstalowane na końcach skrzydeł dysze.

 

1.1. Konstrukcja

        Bezogonowy górnopłat

1.2. Wyposażenie

        Turboodrzutowy silnik Rolls-Royce Avon o ciągu 45 kN.

 

 

 

 

2. Schemat 

ryan-3view

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls Royce Aveon RA 29 Mk-49
Maksymalna moc  53,3 kN (5434 kG)
Ciąg 44,6 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
6,40m
Długość 7,14m
Wysokość 4,62 m
Masy  
Masa własna
 2424 kg
Masa startowa  3272 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna  560 km/h
Prędkość podróżna 400-500 km/h
Pułap 6100 m
Zasięg 307 km
Załoga 1

 

źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Günther Rochelt/ Niemcy

 

Model: Rochelt Musculair II

 

 

 

musculair 

 

 

 

1. Opis: Mięśniolot bez silników zbudowany z ultralekkiego materiału,wyprodukowany 2 października 1985. Syn inżyniera Holgert Rochelt pokonał na tym urządzeniu odległość 1,5 km ze średnią prędkościa 44 km/h co było światowym rekordem prętkości dla takiego typu maszyny. Pierwszy  testowy lot pasażerski został przeprowadzony przy użyciu statku powietrznego o napędzie człowieka w 1984 roku.

 

1.1. Konstrukcja: jednopłat, samolot wykonany dla jednej osoby z lekkich materiałów,brak silnika spalinowego.

 

 

 

 

 

2. Schemat 

Musculair

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Brak
Zestawienie  Mięśniolot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 19,50m
Długość  7,20 m
Wysokość  2,20m
Masy  
Masa własna
~ 30 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna 44 km/h
Załoga 1

 


źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja

 

Model: A.10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski i transportowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1922 r.). Pierwszy samolot pasażerski wyprodukowany w Czechosłowacji. W zamkniętej kabinie pasażerskiej mieściło się pięć osób, kokpit pilota był otwarty i znajdował za kabiną pasażerską nad lukiem bagażowym za górnym skrzydłem.

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Maybach Mb-IVa
Maksymalna moc  190 kW (245 KM)
Liczba pasażerów  5 + 1 członek załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14,20 m
Długość  10,20 m
Masy  
Masa własna
 1 472 kg
Maksymalna masa startowa  2 260 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  160 km/h
Prędkość podróżna  130 km/h
Pułap  5 800 m
Zasięg  520 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Antonow / ZSRR

 

Model: An-2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażersko- transportowy typu STOL o dobrych właściwościach lotnych (pierwszy lot 31.08.1947 r.); dwupłat określany także mianem półtorapłatu ze względu na zróżnicowane wymiary skrzydeł. Skrzydła kryte płótnem. An-2 wykorzystywano zarówno w celach cywilnych, jak i wojskowych. Wyprodukowano około 18 000 egzemplarzy.

 

1.1. Konstrukcja

  • duralowa, półskorupowa
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Szwiecow ASz-62 IR
Maksymalna moc  736 kW (1000 KM)
Liczba pasażerów  8-12 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 18,18 m
Długość  14,24 m
Wysokość  4,10 m
Masy  
Masa własna
 3450 kg
Maksymalna masa startowa  5500 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  258 km/h
Pułap  4 400 m
Zasięg  900 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Antonow / ZSRR

 

Model: An-10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy radziecki samolot pasażerski, grzbietopłat (pierwszy lot 7.03.1957 r.). Prace konstrukcyjne nad tym modelem przebiegały równocześnie z pracami nad An-8 i An-12. Samolot miał być przeznaczony zarówno do transportu ładunków, jak i do przewozu pasażerów. Mógł startować z krótkich i nieutwardzonych pasów startowych i lądować na nich. Powstało kilka wersji z płytami brzegowymi po obu stronach usterzenia poziomego.

 

1.1. Konstrukcja

  • górnopłat o konstrukcji metalowej
  • podwozie klasyczne – chowane w locie
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Iwczenko AI-20K
Maksymalna moc  4 x 2940 kW (4000 KM)
Liczba pasażerów  84/100/115 + 5 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 38 m
Długość  37 m
Wysokość  9,80 m
Masy  
Masa własna
 29 800 kg
Maksymalna masa startowa  55 100 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  725 km/h
Prędkość podróżna  660 km/h
Pułap  10 000 m
Zasięg  1 200 - 4 000 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA