Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania

 

Model: AS 57 Ambassador

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot komunikacyjny średniego zasięgu (pierwszy lot w 1950 r.). Na krótkich trasach bardzo ekonomiczny. Był łatwy w utrzymaniu i konserwacji. Dzięki właściwościom umożliwiającym krótki start oraz ponadprzeciętnym osiągom lotu z pracującym jednym silnikiem stał się najbezpieczniejszym i najbardziej lubianym samolotem swoich czasów.

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Bristol „Centaurus 661”
Maksymalna moc  2 x 1929 kW (2625 KM)
Liczba pasażerów  47-60
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 35,05 m
Długość  25,05 m
Wysokość  5,59 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  23 800 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  415 km/h
Pułap  7 600 m
Zasięg  2 200 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Airspeed  / Wielka Brytania

 

Model: AS 6 Envoy

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy lekki samolot transportowy, dolnopłat (pierwszy lot 26.06.1934 r.). Zmodernizowana wersja jednosilnikowego AS 5. Skrzydła i kadłub drewniane z pokryciem płóciennym. Jako jeden z pierwszych samolotów brytyjskich miał chowane podwozie. Brytyjskie ministerstwo obrony w 1936 r. zamówiło 136 samolotów treningowych Envoy. Dzięki temu zleceniu rozpoczęto prace nad konstrukcją słynnego Airspeed AS 10 Oxford.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Amstrong Siddeley Cheetah IX
Maksymalna moc  2 x 256 kW (349 KM)
Liczba pasażerów  6-8 + 1-2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 15,90 m
Długość  10,50 m
Wysokość  2,90 m
Masy  
Masa własna
 1840 kg
Maksymalna masa startowa  2858 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  338 km/h
Prędkość podróżna  290 km/h
Pułap  6860 m
Zasięg  1046 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja

 

Model: A.38

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski i towarowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1928 r.); wersja rozwojowa A.23. Przez przedłużenie kadłuba zwiększyła się pojemność samolotu. Z tyłu znajdowały się oddzielna ładownia bagażowa i toaleta, a na dziobie zamknięty kokpit. Użytkowany był jako samolot pasażerski oraz do misji specjalnych (np. samolot sanitarny). Stał się typem wyjściowym do produkcji lekkiego bombowca.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Bristol Jupiter IV
Maksymalna moc  330 kW (450 KM)
Liczba pasażerów  8 +2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,75 m
Długość  12,56 m
Wysokość  4,5 m
Masy  
Masa własna
 1 740 kg
Maksymalna masa startowa  3 150 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  190 km/h
Prędkość podróżna  165 km/h
Pułap  4 800 m
Zasięg  570 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja

 

Model: A.23

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski i towarowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1925 r.). Wewnątrz oprócz kabiny pasażerskiej miał luk bagażowy i toaletę. Otwarty kokpit dla pilota i drugiego pilota znajdował się za górnym skrzydłem nad lukiem bagażowym.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Bristol Jupiter IV
Maksymalna moc  330 kW (450 KM)
Liczba pasażerów  7-8 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,70 m
Długość  12,60 m
Masy  
Masa własna
 1 860 kg
Maksymalna masa startowa  3 150 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  185 km/h
Prędkość podróżna  160 km/h
Pułap  5 500 m
Zasięg  800 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Ryan Aeronautical Company / USA

 

Model: Ryan X-13

 

 

 

Ryan X-13 

 

 

 

1. Opis : Samolot doświdczalny z jednym silnikiem odrzutowym,który startował jak rakieta pionowo "na ogonie". Zaprojektowany w latach 50. w wytwórni lotniczej Ryan Aeronautical Company. Nazwa Vertijet jest połączeniem dwóch angielskich wyrazów Vertical (pionowy) i Jet (odrzutowiec). Celem projektu X-13 było zademonstrowanie zdolności samolotu odrzutowego do pionowego startu, zawisu, przejścia do lotu poziomego, oraz pionowego lądowania.Po zakończeniu II wojny światowej inżynierowie firmy Ryan rozważali możliwość przebudowania samolotu Ryan FR Fireball w taki sposób, aby mógł on startować pionowo. W 1947 biuro lotnictwa marynarki zainteresowane takim rozwiązaniem, przyznało firmie Ryan kontrakt na opracowanie myśliwca odrzutowego zdolnego do pionowego startu. W latach 1947 - 1950 prowadzono testy wytrzymałościowe zdalnie sterowanego samolotu VTOL, a w 1951 rozpoczęto testy w locie. Dwa lata później, w 1953 roku, na zlecenie USAF, wytwórnia Ryan opracowała załogowy samolot o nazwie X-13. Sterowanie maszyną podczas zawisu odbywało się przy pomocy wektorowanego ciągu silnika głównego, a obroty wokół osi pionowej umożliwiały zainstalowane na końcach skrzydeł dysze.

 

1.1. Konstrukcja

        Bezogonowy górnopłat

1.2. Wyposażenie

        Turboodrzutowy silnik Rolls-Royce Avon o ciągu 45 kN.

 

 

 

 

2. Schemat 

ryan-3view

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls Royce Aveon RA 29 Mk-49
Maksymalna moc  53,3 kN (5434 kG)
Ciąg 44,6 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
6,40m
Długość 7,14m
Wysokość 4,62 m
Masy  
Masa własna
 2424 kg
Masa startowa  3272 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna  560 km/h
Prędkość podróżna 400-500 km/h
Pułap 6100 m
Zasięg 307 km
Załoga 1

 

źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA