Producent / Kraj: Nord Aviation / Francja

 

Model: MH 262

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot komunikacyjny, górnopłat (oblatany 24.12.1962 r.). Nad maszyną pracowano od 1961 r., miała ona zastąpić model Nord 260 Super-Broussard. Poza Francją Nord Aviation 262 używany był w wielu krajach afrykanskich. We francuskiej marynarce wojennej latało od 1967 r. 26 samolotów Nord Aviation 262 Fregate.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 × Turbomeca Bastan VI C
Maksymalna moc  2 x 1065 KM
Załoga  30
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 21.90 m
Długość  19.28 m
Wysokość  6.21 m
Masy  
Masa własna
 6 654 kg
Maksymalna masa startowa  10 300 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  385 km/h
Prędkość podróżna  360 km/h
Pułap  7 300 m
Zasięg  1 110 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Bristol / Wielka Brytania

 

Model: Britannia

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy brytyjski samolot komunikacyjny (pierwszy lot 16.08.1952 r.). Pierwotnie zaplanowany na 48 miejsc pasażerskich, jednak wkrótce zwiększony. Dziesięć egzemplarzy serii 102 sprzedanych zostało do BOAC. W 1956 r. powstała seria 310 o większym zasięgu, umożliwiającym nieprzerwany lot nad Atlantykiem Północnym w obu kierunkach. Wojskowe wersje transportowe (serie 252 i 253) latały w RAF-ie.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Bristol Proteus 765
Maksymalna moc  4 x 2775 kW (3770 KM)
Liczba pasażerów  84-139
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 43,36 m
Długość  37,87 m
Wysokość  11,4 m
Masy  
Masa własna
 42 230 kg
Maksymalna masa startowa  83 915 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  652 km/h
Pułap  9 700 m
Zasięg  7 870 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Bristol  / Wielka Brytania

 

Model: Brabazon

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Ośmiosilnikowy brytyjski samolot pasażerski. Ta przeznaczona do lotów nad Atlantykiem Północnym maszyna robiła duże wrażenie. Była jednak nieekonomiczna i nigdy nie została wprowadzona do produkcji seryjnej. Brabazon uchodził w 1949 r. za największy samolot lądowy świata. Niestety, cztery pary przeciwbierznych smigieł, każda napędzana dwoma silnikami tłokowymi, przysparzały sporo problemów technicznych.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  8 x Bristol Centaurus
Maksymalna moc  8 x 1864 kW (2535 KM)
Liczba pasażerów  100
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 70,10 m
Długość  53,95 m
Wysokość  15 m
Masy  
Masa własna
 65,820 kg
Maksymalna masa startowa  130,000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  480 km/h
Prędkość podróżna  400 km/h
Pułap  7 620 km/h
Zasięg  8 850 km/h

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: British Aerospace / Wielka Brytania

 

Model: BAe 125

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Lekki samolot wielozadaniowy o dwóch silnikach odrzutowych, zaprojektowany w wytwórni samolotów de Havilland (pierwszy lot w 1962 r.). Firma de Havilland została przejęta przez Hawked Siddeley, a następnie włączona do koncernu British Aerospace, który od 1977 r. wprowadził model BAe 125 do produkcji. BAe 125 wykorzystywany był w wielu wersjach cywilnych i wojskowych: np. jako samolot turystyczny i taksówka powietrzna, w służbie medycznej lub jako samolot szkoleniowy.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x BS Viper 521
Maksymalna moc  2 x 13,9 kN
Liczba pasażerów  8 + 1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12 m
Długość  8,60 m
Wysokość  5,26 m
Masy  
Masa własna
 5,683 kg
Maksymalna masa startowa  1,340 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  840 km/h
Prędkość podróżna  747 km/h
Pułap  11 000 m
Zasięg  2 780 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: British Aerospace / Wielka Brytania

 

Model: ATP

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy w układzie dolnopłatu, powstały jako dłuższa o 5,5 m wersja rozwojowa samolotu Avro/HS-748 (pierwszy lot 6.08.1986 r.). ATP wyposażony został w nowoczesną awionikę i szklany kokpit EFIS. Wolnoobrotowe śmigła z sześcioma łopatami wytwarzały hałas o niskim natężeniu.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt & Whitney Canada PW126A
Maksymalna moc  2 x 1852 kW (2518 KM)
Liczba pasażerów  64-72 + 1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 30,62 m
Długość  26 m
Wysokość  7,14 m
Masy  
Masa własna
 13 595 kg
Maksymalna masa startowa  22 930 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  490 km/h
Pułap  8 100 m
Zasięg  1300-3600 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA