Producent / Kraj: Breguet / Francja
|
|
Model: 941
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot pasażersko-transportowy typu STOL (pierwszy lot prototypu 1.01.1961 r.), wolnonośny górnopłat z tradycyjnym ustrzerzeniem. Duże skrzydła i klapy kierujące przepływ powietrza na całej rozpiętości skrzydeł pozwoliły osiągnąć dobre parametry lotu z małą prędkością, co zostało zademonstrowane podczas startów z dróg publicznych i lądowań na nich.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
8x Turboméca Turmo IIID |
Maksymalna moc |
8 x 970 kW |
Załoga |
55-60 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
23,40 m |
Długość |
23,75 m |
Wysokość |
9,65 m |
Masy |
|
Masa własna
|
13460 kg |
Maksymalna masa startowa |
26500 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
450 km/h |
Prędkość podróżna |
400 km/h |
Pułap |
9500 m |
Zasięg |
3100 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Avro / Wielka Brytania
|
|
Model: 536
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy, dwupłatowy samolot wielozadaniowy służący do lotów rekreacyjnych na krótkich trasach (pierwszy lot prototypu odbył się w 1919 r.). Maszyna powstała na podstawie konstrukcji wojskowego Avro 504 z przedłużonymi skrzydłami i mocniejszym silnikiem. Pasażerowie siedzieli w dwóch podwójnych fotelach za pilotem.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Bentley B.R,-1 |
Maksymalna moc |
111 kW ( 152 KM) |
Liczba pasażerów |
4 + 1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,20 m |
Długość |
9,07 m |
Wysokość |
3,18 m |
Masy |
|
Masa własna
|
649 kg |
Maksymalna masa startowa |
1 010 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
300 km/h |
Pułap |
3 660 m |
Zasięg |
300 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zdjęcie obrazu: flyingmachines.ru
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Sud / Francja
|
|
Model: Est Languedoc
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot pasażerski (oblatany 17.09.1945 r.). Zaprojektowany jeszcze przed wojną w zakładach Blocha, zbudowany już po wojnie w Tuluzie. Od roku 1946 maszyna latała na trasie z Paryża do Algieru i Casablanki oraz do różntych stolic europoejskich. Klka maszyn służyło również w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Do roku 1970 samoloty te używałe były do eksperymentów z silnikami i bronią zdalnie sterowaną.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 x Pratt&Whitney Twin Wasp |
Maksymalna moc |
4 x 880 kW (1200 KM) |
Liczba pasażerów |
33 + 5 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
29,38 m |
Długość |
24,24 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
23 700 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
405 km/h |
Pułap |
7 200 m |
Zasięg |
3 200 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Savoia Marchetti / Włochy
|
|
Model: SM.73
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Trzysilnikowy samolot pasażersko-transportowy, dolnopłat (oblatany 4.06.1934 r.). Maszyna latała od połowy lat 30. w różnych europejskich liniach lotniczych, a także w Etiopii i Erytrei. Równolegle z pracami nad wersją cywilną prowadzono prace nad wersją wojskową SM.81.
|
|
1.1. Konstrukcja
- dolnopłat o konstrukcji mieszanej
- podwozie klasyczne – stałe
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
3 x Piaggio Stella R.C.40 |
Maksymalna moc |
3 x 588 kW (800 KM) |
Liczba pasażerów |
14-18 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
24 m |
Długość |
17,45 m |
Wysokość |
4,45 m |
Masy |
|
Masa własna
|
5787 kg |
Maksymalna masa startowa |
9280 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
330 km/h |
Prędkość podróżna |
280 km/h |
Pułap |
7 600 m |
Zasięg |
1600 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|