Producent / Kraj: Boeing / USA
|
|
Model: 727
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Samolot komunikacyjny krótkiego i średniego zasięgu z trzema silnikami odrzutowymi, wolnonośny dolnopłat z usterzeniem w układzie T ( pierwszy lot 6.02.1963 r.). Dzięki zespołowi napędowemu w tylnej części maszyny skrzydła zostały w pełni zmechanizowane. Przez cały okres produkcji (do 1984 r.) typ ten był stale modernizowany. W końcu w 1981 r. przedstawiono wersję transportową 727-20F.
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
3 x Pratt & Whitney JT8D |
Maksymalna moc |
3 x 62,3 kN |
Liczba pasażerów |
131 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
32,92 m |
Długość |
40,59 m |
Wysokość |
10,36 m |
Masy |
|
Masa własna
|
46 675 kg |
Maksymalna masa startowa |
95 028 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
1100 km/h |
Prędkość podróżna |
990 km/h |
Pułap |
7 530 m |
Zasięg |
4 450 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Tupolew / ZSRR
|
|
Model: ANT-9
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Trójsilnikowy samolot pasażerski w układzie grzbietopłatu (pierwszy lot odbył się w kwietniu 1929 r.). Wiele maszyn tego typu latało do stolic europejskich oraz na trasach dalekiego zasięgu na obszarze Związku Radzieckiego. Podczas II wojny światowej samoloty te wykorzystywane były do zadań sanitarnych i transportowych. Przedłużoną wersję ANT-14 (przeznaczoną dla 38 pasażerów) z pięcioma silnikami zbudowano tylko w jednym egzemplarzu. Służyła ona przede wszystkim do akcji propagandowych i lotów okrężnych.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
3 x Wright Whirlwind |
Maksymalna moc |
3 x 224 kW (305 KM) |
Liczba pasażerów |
9 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
23,80 m |
Długość |
16,65 m |
Wysokość |
5 m |
Masy |
|
Masa własna
|
4 400 kg |
Maksymalna masa startowa |
6 200 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
205 km/h |
Prędkość podróżna |
180 km/h |
Pułap |
4 500 m |
Zasięg |
700 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Antonow / ZSRR
|
|
Model: An-32
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot transportowy, wolnonośny górnopłat (pierwszy lot 9.07.1976 r.). Skonstruowany na podstawie An-26. Silnik oraz klimatyzowana kabina ciśnieniowa umożliwiają używanie go na wysoko położonych lotniskach oraz w gorącym klimacie. Oprócz samolotu pasażerskiego i transportowego wyprodukowano między innymi samolot gaśniczy An-32P bombowiec wodny.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Iwczenko AI-20M |
Maksymalna moc |
2 x 3807 kW (5175 KM) |
Liczba pasażerów |
50 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
29,20 m |
Długość |
24,26 m |
Wysokość |
8,58 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
27 000 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
530 km/h |
Pułap |
9 400 m |
Zasięg |
1 050 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Kalinin / ZSRR
|
|
Model: K 1
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy grzbietopłat zastrzałowy (pierwszy lot 1925 r.), konstrukcja z drewna i rur stalowych pokrytych płótnem.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Salmson |
Maksymalna moc |
125 kW (170 KM) |
Liczba pasażerów |
3 + 1 członek załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
17,76 m |
Długość |
10,72 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1452 kg |
Maksymalna masa startowa |
1972 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
160 km/h |
Prędkość podróżna |
130 km/h |
Pułap |
3 000 m |
Zasięg |
600 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Breguet / Francja
|
|
Model: 763
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot pasażerski-transportowy (pierwszy lot 15.02.1949 r.), wolnonośny średniopłat z dwuczęściowym usterzeniem poziomym i dwoma sterami kierunku. Miał kadłub z dwoma pokładamim, dzięki którym można było przewozić tylko pasażerów, tylko ładnuki lub ładunki i pasażerów. Pokład dolny mozna było załadować przez duże tylne drzwi ładunkowe.
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 x Pratt&Whitney R-2800 |
Maksymalna moc |
4 x 1765 kW (2400 KM) |
Liczba pasażerów |
107-135 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
43 m |
Długość |
29,90 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
51 600 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
380 km/h |
Pułap |
6 000 m |
Zasięg |
4 000 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|