Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 727

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot komunikacyjny krótkiego i średniego zasięgu z trzema silnikami odrzutowymi, wolnonośny dolnopłat z usterzeniem w układzie T ( pierwszy lot 6.02.1963 r.). Dzięki zespołowi napędowemu w tylnej części maszyny skrzydła zostały w pełni zmechanizowane. Przez cały okres produkcji (do 1984 r.) typ ten był stale modernizowany. W końcu w 1981 r. przedstawiono wersję transportową 727-20F.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Pratt & Whitney JT8D
Maksymalna moc  3 x 62,3 kN
Liczba pasażerów  131
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 32,92 m
Długość  40,59 m
Wysokość  10,36 m
Masy  
Masa własna
 46 675 kg
Maksymalna masa startowa  95 028 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  1100 km/h
Prędkość podróżna  990 km/h
Pułap  7 530 m
Zasięg  4 450 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Tupolew / ZSRR

 

Model: ANT-9

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Trójsilnikowy samolot pasażerski w układzie grzbietopłatu (pierwszy lot odbył się w kwietniu 1929 r.). Wiele maszyn tego typu latało do stolic europejskich oraz na trasach dalekiego zasięgu na obszarze Związku Radzieckiego. Podczas II wojny światowej samoloty te wykorzystywane były do zadań sanitarnych i transportowych. Przedłużoną wersję ANT-14 (przeznaczoną dla 38 pasażerów) z pięcioma silnikami zbudowano tylko w jednym egzemplarzu. Służyła ona przede wszystkim do akcji propagandowych i lotów okrężnych.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Wright Whirlwind
Maksymalna moc  3 x 224 kW (305 KM)
Liczba pasażerów  9 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,80 m
Długość  16,65 m
Wysokość  5 m
Masy  
Masa własna
 4 400 kg
Maksymalna masa startowa  6 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  205 km/h
Prędkość podróżna  180 km/h
Pułap  4 500 m
Zasięg  700 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Antonow / ZSRR

 

Model: An-32

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot transportowy, wolnonośny górnopłat (pierwszy lot 9.07.1976 r.). Skonstruowany na podstawie An-26. Silnik oraz klimatyzowana kabina ciśnieniowa umożliwiają używanie go na wysoko położonych lotniskach oraz w gorącym klimacie. Oprócz samolotu pasażerskiego i transportowego wyprodukowano między innymi samolot gaśniczy An-32P bombowiec wodny.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Iwczenko AI-20M
Maksymalna moc  2 x 3807 kW (5175 KM)
Liczba pasażerów  50
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 29,20 m
Długość  24,26 m
Wysokość  8,58 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  27 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  530 km/h
Pułap  9 400 m
Zasięg  1 050 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Kalinin / ZSRR

 

Model: K 1

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy grzbietopłat zastrzałowy (pierwszy lot 1925 r.), konstrukcja z drewna i rur stalowych pokrytych płótnem.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Salmson
Maksymalna moc  125 kW (170 KM)
Liczba pasażerów  3 + 1 członek załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17,76 m
Długość  10,72 m
Masy  
Masa własna
 1452 kg
Maksymalna masa startowa  1972 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  160 km/h
Prędkość podróżna  130 km/h
Pułap  3 000 m
Zasięg  600 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Breguet / Francja

 

Model: 763

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot pasażerski-transportowy (pierwszy lot 15.02.1949 r.), wolnonośny średniopłat z dwuczęściowym usterzeniem poziomym i dwoma sterami kierunku. Miał kadłub z dwoma pokładamim, dzięki którym można było przewozić tylko pasażerów, tylko ładnuki lub ładunki i pasażerów. Pokład dolny mozna było załadować przez duże tylne drzwi ładunkowe.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Pratt&Whitney R-2800
Maksymalna moc  4 x 1765 kW (2400 KM)
Liczba pasażerów  107-135
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 43 m
Długość  29,90 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  51 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna   380 km/h
Pułap  6 000 m
Zasięg  4 000 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA