Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania

 

Model: AS 10 Oxford 

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot szkolno-sportowy, o drewnianej konstrukcji zbudowany na podstawie AS 6 Envoy. Służył do szkoloenia załóg samolotów wielosilnikowych. Używany również jako bombowiec pomocniczy oraz samolot sanitarny i łącznikowy. Z czasem maszynę tę dostosowano do potrzeb odbiorców cywilnych i produkowano jako wersję AS 65 Consul.

 

1.1. Konstrukcja

  • dwusilnikowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej
  • podwozie – chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt&Whitney R-985-AN6 Wasp Junior
Maksymalna moc  2 x 330 kW (450 KM)
Załoga  2 + 2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,26 m
Długość  10,52 m 
Wysokość  3,38 m 
Masy  
Masa własna
 2 440 kg
Maksymalna masa startowa  3 450 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  300 km/h
Prędkość wznoszenia   4,8 m/s
Pułap  5 830 m
Zasięg  800 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania

 

Model: AS 8 Viceroy

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy lekki samolot sportowy, dolnopłat (oblatany w sierpniu 1934 r.), Jedyny egzemplarz tego samolotu wykonano specjalnie na wyścig lotniczy MacRobertson Air Race. Konstrukcję oparto na modelu Airspeed AS 6 Envoy. Viceroy miał mocniejsze silniki, pozbawiony okien kadłub i dodatkowe zbiorniki umożliwiające zwiększenie zasięgu.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Armstrong-Siddeley Cheetah VI
Maksymalna moc  280 KM
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 15.55 m
Długość  10.52 m
Wysokość  2.90 m
Masy  
Masa własna
 1769 kg
Maksymalna masa startowa  2,858 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  338 km/h
Prędkość wznoszenia  5.1 m/s
Pułap  3850 m
Zasięg  2,253 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Martin / USA

 

Model: P4M Mercator

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot patrolowy, średniopłat (oblatany 20.10.1946 r.). Maszyna miała oprócz silników gwiazdowych także dwa silniki odrzutowe. Służyły one zwiększeniu mocy podczas startu i akcji bojowych. Silniki odrzutowe napędzane były także benzyną lotniczą. Do 1960 r. kilka maszyn wykorzystywanych było do nasłuchu elektronicznego.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 silniki gwiazdowe Pratt & Whitney R-4360-20A, 2 silniki turboodrzutowe Allison J33-A-23
Maksymalna moc  2× 3296 KM (2424 kW) (P&W R-4360)
Załoga  3-4 (maks. 9)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 34,75 m
Długość  25,50 m
Wysokość  7,95 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  40 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  660 km/h
Pułap  10 545 m
Zasięg  4570 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:  Blériot  / Francja

 

Model: XI

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot rozpoznawczy 25 lipca 1909 r. Louis Bleriot jako pierwszy człowiek pokonał kanał La Manche samolotem własnej konstrukcji, zaprojektowanym w 1908 r. Podczas I wojny światowej maszyny te służyły we Francji i we Włoszech jako samoloty rozpoznawcze oraz samoloty do obserwacji artylerii.

 

1.1. Konstrukcja

  • drewniana kryta płótnem
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Gnome-7B
Maksymalna moc  52 kW (71 KM)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,45 m
Długość  10 ,25 m  
Wysokość  2,69 m
Masy  
Masa własna
 230 kg
Maksymalna masa startowa  625 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  106 km/h 
Pułap  200 m
Zasięg  3h 30 min lotu 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / ZSRR

 

Model: Ju 21

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot rozpoznawczy, górnopłat; zbudowany w Fili (ZSRR) następca typu T 21 skonstruowanego w Dessau (oblatany 12.06.1923 r.). Maszyna miała być używana jako uzbrojony samolot rozpoznawczy. Zbiorniki paliwa usytuowane na zewnątrz kadłuba mogły być w wypadku niebezpieczeństwa zrzucone. Łącznie w ZSRR zbudowano 122 maszyny.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW IIIa
Maksymalna moc  136 kW (185 KM)
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,77 m
Długość  7,3 m
Wysokość  2,5 m
Masy  
Masa własna
 990 kg
Maksymalna masa startowa   1135 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA