Producent / Kraj: Fokker / USA

 

Model: F.10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Amerykańska wersja trójsilnikowego holenderskiego samolotu pasażerskiego Fokker F.VII (pierwszy lot 1927 r.). Samolot otrzymał przydomek Super Trimotor. Udoskonalona wersja F.10A mogła przewozić 14 pasażerów. Po wypadku w 1931 roku, w którym zginął znany trener piłki nożnej, renoma samolotów Fokker została mocno nadszarpnięta.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Pratt&Whitney Wasp
Maksymalna moc  3 x 312 kW (425 KM)
Liczba pasażerów  14
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 24,13 m
Długość  15,21 m
Wysokość  3,86 m
Masy  
Masa własna
 3 500 kg
Maksymalna masa startowa  5 897 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  200 km/h
Pułap  5 485 m
Zasięg  1 230 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: Ju 52/3m

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Trzysilnikowy samolot pasażerski, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 7.03.1932 r.). Kadłub w dużej mierze wzorowany na Ju52/1m - dopasowano do wymogów komunikacji pasażerskiej. W kabinie pasażerskiej znajdowały się składane siedzenia dla 17 pasażerów. Samolot miał wentylację i ogrzewanie ciepłym powietrzem, ładownię na bagaż i ładunek oraz umywalnię i toaletę. Wyposażony był w dwuster oraz aparaturę radiową. W zalezności od wymagań zleceniodwacy otrzymał rózne silniki. Oprócz wersji cywilnej wprowadzono do produkcji również wiele wojskowych wersji transportowych.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW 132 A-3
Maksymalna moc  3 x 485 kW (660 KM)
Liczba pasażerów  15(17) + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 29,25 m
Długość  18,50 m
Wysokość  4,65 m
Masy  
Masa własna
 5 720 kg
Maksymalna masa startowa  9 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  290 km/h
Pułap  6 300 m
Zasięg  1 300 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Beechcraft  / USA

 

Model: 1900 Airliner

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażerski o napędzie turbośmigłowym z dziewiętnastoma miejscami pasażerskimi. Wywodzi się od Beechcraft 99. Oprócz wersji podstawowej 1900C wyprodukowano wersję 1900D z podwyższonym dachem kabiny (co dało większą przestrzeń), wersję 1900D Executiv (jako komfortowy samolot ) i 1900C (jako samolot transportowy).

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Pratt & Whitney Canada PT6A-67D
Maksymalna moc  2 x 955 kW (1300 KM)
Liczba pasażerów  19 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17,67 m
Długość  17,63 m
Wysokość  4,73 m
Masy  
Masa własna
 4732 kg
Maksymalna masa startowa  7764 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  480 km/h
Pułap  7 620 m
Zasięg  2 776 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 367-80

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot pasażersko-transportowy o czterech silnikach odrzutowych (pierwszy lot 15.07.1954 r.); prototyp odrzutowego samolotu pasażerskiego Boeing 707 oraz serii samolotów transportowych C-135. Poszerzenie kadłuba pozwoliło na usytuowanie foteli w dwóch potrójnych rzędach. Był on pierwowzorem serii 707, bardzo popularnej i produkowanej w różnych wersjach.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Pratt & Whitney JT3
Maksymalna moc  4 x 44,5 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 39,50 m
Długość  39 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  72 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  885 km/h
Pułap  13 100 m
Zasięg  5 750 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Fokker / USA

 

Model: F.14

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski z 7 bądź 9 miejscami pasażerskimi (1929 r.), wyprodukowany w New Jersey w USA. Charakterystyczne dla tego modelu były skrzydła w formie baldachimu umieszczone nad kadłubem oraz otwarty kokpit za kabiną pasażerską.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  1 x PS Wright R-1750-3
Maksymalna moc  1 x 386 kW (525 KM)
Liczba pasażerów  7-9 +2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 18,11 m
Długość  13,18 m
Wysokość  3,76 m
Masy  
Masa własna
 1,971 kg
Maksymalna masa startowa  3,266 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Prędkość podróżna  187 km/h
Pułap  4 420 m
Zasięg  1 110 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA