Port Lotniczy Poznań - Ławica im. Henryka Wieniawskiego

Informacje ogólne:
  Ławica - terminal pasazerski
źródło: Port lotniczy Ławica


Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego (kod IATA: POZ, kod ICAO: EPPO) – międzynarodowy port lotniczy, jedno z najstarszych lotnisk w Polsce, położone 7 km na zachód od centrum Poznania pomiędzy trasami na Berlin i Buk. Jest to obecnie 6.z najbardziej ruchliwych polskich portów lotniczych.

Północna część terenu lotniska jest od 1913 nieprzerwanie użytkowana przez wojsko, podczas, gdy południową zajmuje cywilny port lotniczy. W związku z tym, że ścieżka podejścia biegnie ponad centrum miasta, co pewien czas pojawiają się koncepcje przeniesienia poznańskiego portu lotniczego w inne miejsce.

Patron portu

Początkowo planowano nadanie portowi lotniczemu w Poznaniu imię Ignacego Jana Paderewskiego, jednak z uwagi na fakt, że port lotniczy w Bydgoszczy dokonał wcześniej takiego wyboru, koncepcja upadła. W 2005 zainicjowano działania mające na celu nadanie portowi imienia Henryka Wieniawskiego – wybitnego polskiego skrzypka, kompozytora i pedagoga. Imię nadano 29 października 2006 – w dniu finału XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Matkami chrzestnymi były: Ida Haendel, Wanda Wiłkomirska i Marina Jaszwili – wybitne skrzypaczki, które w przeszłości były laureatkami Konkursu.

źródło: www.wikipedia.pl

W skład systemu cywilnych portów lotniczych w Polsce, wykorzystywanych do transportu pasażerskiego, wchodzi 12 portów lotniczych - z dominującym portem stołecznym oraz 11 portami regionalnymi.

porty lotnicze

Największy port lotniczy

Największym portem lotniczym w Polsce jest port lotniczy Warszawa im. Fryderyka Chopina (toponimicznie: Warszawa-Okęcie), przez wiele lat uprzywilejowany przez władze państwowe ograniczające rozwój innych portów lotniczych w kraju. Warszawa miała być hubem przesiadkowym dla Polski. Do dzisiaj w Warszawie odprawiana jest prawie połowa osób korzystających z usług linii lotniczych, lecz relatywna rola tego portu będzie się zmniejszać wraz z rozwojem ruchu do innych regionów, który przedtem był sztucznie ograniczony.

Regionalne porty lotnicze

Mianem regionalnych portów lotniczych określa się sieć portów lotniczych, które w okresie gospodarki planowej miały odgrywać pomocniczą rolę w stosunku do stołecznego lotniska w Warszawie. Miały one przyjmować pasażerów przylatujących z zagranicy lub wylatujących za granicę przez Okęcie, który miał docelowo pełnić rolę hubu przesiadkowego dla całej Polski. Szczególnie po liberalizacji rynku lotniczego w maju 2004 wiele z nich, głównie te położone przy większych miastach, rozwinęły swoje własne połączenia zagraniczne, zwłaszcza w oparciu o tzw. tanie linie lotnicze, takie jak np. easyJet, Ryanair, SkyEurope (wycofal sie z Polski w 2008r.), Centralwings (od października 2008 roku nie będzie operować już jako tani przewoźnik i skupi się na czarterach) czy Wizz Air. Jednak przy dominującej pozycji Okęcia, które obsługuje ponad 3 razy więcej podróżnych niż największy regionalny port lotniczy w krakowskich Balicach, wciąż główną rolę odgrywają połączenia z i do Warszawy, choć pozycja tego portu jako hubu z roku na rok słabnie. Rolę hubu dla połączeń do Polski przejmuje natomiast Londyn-Stansted, oferujący dzięki liniom Ryanair połączenia do większości portów regionalnych w Polsce. Portu lotniczego nie mają w Polsce cztery województwa: podlaskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie.

Wykaz głównych Portów Lotniczych w Polsce

Lp.NAZWA LOTNISKAKod wg ICAOZARZĄDZAJĄCYRok wpisania do rejestru i Lotnisk CywilnychUżytku Publicznego i niepublicznegoNawierzchnia

1.

GDAŃSK im. Lecha Wałęsy

EPGD

PL Gdańsk Sp. z o.o.

30.04.1974

PUBLICZNE

Sztuczna

2.

ŁÓDZ-LUBLINEK

EPLL

Lotnisko Łódz-Lublinek Sp. z o.o

27.07.1971

PUBLICZNE

Sztuczna

3.

POZNAŃ - ŁAWICA

EPPO

PL Poznań – Ławica Sp. z o.o

22.02.1972

PUBLICZNE

Sztuczna

4.

WARSZAWA - OKĘCIE

EPWA

P. P. Porty Lotnicze

22.02.1972

PUBLICZNE

Sztuczna

5.

RZESZÓW - JASIONKA

EPRZ

P.P. Porty Lotnicze

08.03.2000

PUBLICZNE

Sztuczna

6.

SZCZECIN - GOLENIÓW

EPSC

PL Szczecin Goleniów Sp. z o.o.

08.03.2000

PUBLICZNE

Sztuczna

7.

KATOWICE PYRZOWICER S

EPKT

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.

26.11.2003

PUBLICZNE

Sztuczna

8.

BYDGOSZCZ

EPBY

PL Bydgoszcz S.A.

11.08.2005
lotn. wojsk. współużytkowane

PUBLICZNE

Sztuczna

9.

WROCŁAW – STRACHOWICE

EPWR

PL Wrocław S.A.

11.08.2005
lotnisko wojskowe współużytkowane

PUBLICZNE

Sztuczna

10.

KRAKÓW - BALICE

EPKK

Port lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o.

11.08.2005
lotnisko wojskowe współużytkowane

PUBLICZNE

Sztuczna

11.

ZIELONA GÓRA - BABIMOST

EPZG

PP „Porty Lotnicze”

10.11.2005
lotn. wojsk. współużyt.

PUBLICZNE

Sztuczna

12.

SZCZYTNO - SZYMANY

EPSY

PL "Mazury Szczytno" Sp. z o.o.

02.12.2005

PUBLICZNE

Sztuczna


Zobacz też :

Lotniska i Lądowiska w Polsce

Działalność polskich portów lotniczych w 2006 roku

Informacje ogólne:


Port Lotniczy Warszawa im. Fryderyka Chopina (ang.: Warsaw Frederic Chopin Airport, kod IATA: WAW, kod ICAO: EPWA) to największy i najnowocześniejszy w Polsce port lotniczy. Znajduje się on w warszawskiej dzielnicy Włochy (osiedle Okęcie). Lotnisko położone jest w odległości 10 km na południowy zachód od centrum Warszawy. Port lotniczy zajmuje powierzchnię ponad 500 ha.

Operacje lotnicze wykonywane są z dwóch asfaltobetonowych dróg startowych:

  • - na kierunku 15/33, 3690 x 60 m,

  • - na kierunku 11/29, 2800 x 50 m.

Samoloty poruszają się po 21 drogach kołowania. W ciągu godziny na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie mogą być wykonane 34 operacje lotnicze.