Prague Aviation Museum, Kbely

 

Czeskie muzeum lotnictwa cywilnego i wojskowego w Pradze. Zostało założone w 1968 roku na terenie lotniska wojskowego Praha-Kbely, które było pierwszym lotniskiem zbudowanym po powstaniu niepodległej Czechosłowacji w 1918 roku.Muzeum pod względem liczby oraz wartości zgromadzonych eksponatów jest jednym z największych w Europie. W swoich zbiorach ma 275 samolotów, z czego tylko 85 jest wystawionych w czterech krytych halach, 25 na wolnym powietrzu, ponadto 10 maszyn jest zdolnych do lotu. Jako jedno z nielicznych posiada zarówno jedno- jak i dwumiejscową (treningową) wersję Messerschmitta Bf 109 (w powojennej wersji Avia S-199), a także Messerschmitta Me 262 (także w powojennej wersji Avia S-92).

 

pragueaviationmuseum

 

 

Samoloty
  •         Ił-2m3
  •         Aero L-39 Albatros, 3 egz.
  •         Aero L-29 Delfin, 2 egz.
  •         Aero Ae 10
  •         Aero Ae 12
  •         Aero Ab 11
  •         Aero A 10
  •         Aero A.18
  •         Aero Ae 18 C
  •         Aero AP 32
  •         Aero A 45
  •         Aero L-60 Brigadyr
  •         Aero L 200
  •         Aero HC 2 Heli Baby
  •         Aero HC 102 Heli Baby
  •         Aero A 101 (licencyjny Jak-23)
  •         Aero VSB 66 Orlice
  •         Aero VT 100 Démant
  •         Auster AOP Mk VI
  •         Avia BH 11
  •         Avia BH 11 C
  •         Avia BH 10
  •         Avia BK 11
  •         Avia B-534
  •         Avia Ba 122
  •         Avia C 104 (licencyjny Bücker Bü 131 )
  •         Avia S 199 w wersji 1- i 2-miejscowej
  •         Avia B 33 (licencyjny Ił-10)
  •         Avia K 65 Cap
  •         Avia TOM 8
  •         Avia C 11 U (licencyjny Jak-11)
  •         Avia S 100 (licencyjny Jak-17)
  •         Avia S 92
  •         SPAD S.VII C.1
  •         De Havilland DH 82 Tiger Moth Mk II
  •         Gloster Meteor F.8
  •         Ił-28
  •         Ławoczkin Ła-7
  •         Let C 106
  •         Let VT 16 Orlik
  •         Let L 21 Spartak
  •         Let Z 425 Sohaj 3
  •         Let LF 109 Pionyr
  •         Letov S 218
  •         Letov S 20
  •         Letov Lf 107 Lunak
  •         Supermarine Spitfire LF Mk.IX E
  •         Taylor E 2 Cub
  •         Zlin XII
  •         Zlin Z 226
  •         Zlín Z 22 Junak
  •         Zlín Z 23 Honza
  •         Zlín Z 24 Krajanek
  •         Zlín Z 25 Sohaj, szybowiec
  •         Zlín Z 125 Sohaj 2
  •         Zlín Z 130 Kmotr
  •         Zlín Z 124 Galanka
  •         McDonnell Douglas Phantom FGR Mk.2
  •         Mignet HM 14 Pou de Ciel
  •         MiG-15
  •         MiG-15bis w wersjach R, SB
  •         MiG-15UTI (2 szt.), UTI S
  •         MiG-17, w wersjach F, PF (2 szt.)
  •         MiG-19, w wersjach S, P, PM
  •         MiG-21, w wersjach F, PF, PFM, R, MF, US
  •         MiG-23, w wersjach MF (2 szt.), BN (2 szt.), UB
  •         Mi-1
  •         Mi-2M
  •         Mi-4
  •         Mi-8T
  •         Morane-Saulnier MS.230ET 2
  •         Moravan Z 26 Trener (2 szt.)
  •         Moravan Z 226 A Akrobat
  •         Moravan Z 326 A Akrobat
  •         Moravan Z 50 LS
  •         Nord N 1002 Pingouin
  •         Northrop F-5 Tiger II
  •         North American AT-6 Harvard
  •         Orlican M 1 C Sokol
  •         Orlican M 40 Meta Sokol
  •         Piper K-68 (L-4 B Grasshopper)
  •         Po-2
  •         Republic P-47 Thunderbolt
  •         Saab J35 Draken
  •         Skoda-Kauba SK 257
  •         Sołowjew D 20 P
  •         Su-7, w wersji BKL, BM, U

Fantasy of Flight

 

Fantasy of Flight – amerykańskie muzeum lotnictwa, położone w Polk City na Florydzie.Jest to jedna z największych prywatnych kolekcji samolotów i śmigłowców udostępniona dla publiczności. Właścicielem większości eksponowanych maszyn jest Kermit Weeks, entuzjasta lotnictwa i dwukrotny mistrz USA w akrobacji lotniczej. Najmłodszy prezentowany eksponat to śmigłowiec Hiller Hornet H-32 z 1956 roku. Samoloty prezentowane są w formie statycznej w hangarach jak również w dioramach przedstawiających wybrane wydarzenia z historii lotnictwa. Duża część prezentowanych samolotów pomimo upływu czasu może nadal latać. Na terenie muzeum znajdują się następujące maszyny:

  •     An-2
  •     Avro Cadet
  •     North American AT-6D
  •     Boeing B-17 Flying Fortress
  •     Douglas B-23 Dragon
  •     Consolidated B-24 Liberator
  •     North American B-25 Mitchell N1943J
  •     B-26 Marauder
  •     Bachem Ba 349
  •     Bell 47G
  •     Bücker Bü 181
  •     Bücker Bü 131
  •     Bücker Bü 133 Jungmeister
  •     F4U Corsair
  •     Cierva C-30-A
  •     Curtiss Junior
  •     Curtiss Model D
  •     Fieseler Fi 156 Storch
  •     V-1
  •     Focke-Wulf Fw 44
  •     Fokker D.VIII
  •     Ford Trimotor
  •     Granville Brothers Aircraft NR77V
  •     Grumman J2F Duck N1214N
  •     Grumman F3F
  •     Grumman F4F Wildcat
  •     Hiller Hornet
  •     Lockheed Vega
  •     Mitsubishi Zero
  •     Morane A-1
  •     Morane Block Monoplane
  •     Norde Stampe
  •     North American P-51 Mustang
  •     Piper Cub
  •     Po-2
  •     Ryan NYP
  •     Short Sunderland N814ML
  •     Standard E-1
  •     Standard J-1
  •     Stinson Trimotor
  •     Supermarine Spitfire N476TE
  •     Thomas Morse Scout
  •     Trautman Road Air
  •     Travel Air 4000

Aeronautical Museum-Belgrade

Muzeum Lotnictwa w Belgradzie zostało założone w 1957 r. przy Dowództwie Lotnictwa Wojskowego. Od 1989 muzeum mieści się w nowoczesnym, szklano-betonowym budynku na belgradzkim lotnisku Nikola Tesla.Zbiory muzeum obejmują ok. 200 samolotów i helikopterów, z czego wewnątrz budynku zwiedzający mogą zobaczyć 50 i około 10 poza nim. Niektóre eksponaty nie są udostępnione zwiedzającym i czekają na renowację. Wśród nich do najcenniejszych należy jedyny zachowany w świecie włoski samolot myśliwski Fiat G.50.W muzeum znajduje się także zrekonstruowany samolot Ivana Saricia, mieszkańca Suboticy, który jako pierwszy na terenie dzisiejszej Serbii odbył lot w 1910 r.
Oprócz samolotów konstrukcji jugosłowiańskiej w muzeum znajduje się także kolekcja samolotów, które w okresie II wojny światowej znajdowały się w wyposażeniu wojsk jugosłowiańskich. Znajdują się tu m.in. takie samoloty, jak Hawker Hurricane, Supermarine Spitfire, Republic P-47 Thunderbolt, Jak-3, Ił-2, Me 109G-2 i inne.Po dokonanych przez NATO bombardowaniach terytorium FR Jugosławii, muzeum zdobyło wiele eksponatów, związanych z tym wydarzeniem. Najważniejsze są m.in. części amerykańskich myśliwców F-117 oraz F-16 zestrzelonych przez jugosłowiańskich przeciwlotników.

Lista eksponatów


Samoloty o napędzie śmigłowym

  •     Samolot Messerschmitt Bf 109 w belgradzkim Muzeum Lotnictwa
  •     RQ-1 Predator
  •     Hawker Hurricane Mk IVRP w barwach jugosłowiańskich
  •     Jak-3
  •     Polikarpow Po-2
  •     Sikorsky S-55
  •     Saric No I
  •     Nieuport 11 C.1 Bébé
  •     ZMaj Fizir FN
  •     Messerschmitt Bf 109
  •     Junkers Ju 52/3m
  •     Junkers Ju 87 - w trakcie rekonstrukcji
  •     Focke-Wulf Fw 190F
  •     Fiat G.50 - w trakcie rekonstrukcji
  •     Fieseler Fi 156C Storch
  •     Bücker Bü 131 Jungmeister
  •     Hawker Hurricane Mk IVRP
  •     Spitfire LF Mk VC
  •     P-51 Mustang
  •     P-38 Lightning - w trakcie rekonstrukcji
  •     Republic P-47D Thunderbolt
  •     De Havilland Tiger Moth
  •     North American T-6 Texan
  •     Polikarpow Po-2
  •     Jakowlew Jak-3
  •     Jakowlew Jak-9P
  •     Iljuszyn Ił-2m
  •     Petliakow Pe-2
  •     Li-2
  •     Ikarus Aero 2
  •     Ikarus 451
  •     Ikarus S-49C
  •     Lola Utva 213
  •     SOKO 522
  •     Letov KB-6 Matajur
  •     Utva 65-S Privrednik
  •     Utva 66
  •     SOKO J-20 Kraguj
  •     Douglas DC-3
  •     Douglas C-47 Skytrain
  •     De Havilland Dove
  •     Ił-14P
  •     Short Sealand Mk I Amphibian
  •     Antonow An-2
  •     Antonow An-12B
  •     De Havilland Canada DHC-2 Beaver
  •     RQ-1 Predator UAV
  • Odrzutowce
  •     Lockheed T-33A
  •     Republic F-84G Thunderjet
  •     North American F-86D Sabre
  •     Net F Mk1
  •     MiG-21F
  •     SOKO J-21 Jastreb
  •     SOKO J-22 Orao
  •     SOKO G-2 Galeb
  •     SOKO G-4 Super Galeb
  •     Ikarus 451M
  •     Folland Gnat
  •     MiG-23 MLD w irackich barwach
  •     Caravelle SE 210
  •     McDonell Douglas F-16 (wrak)
  •     Lockheed F-117 Nighthawk (wrak)
  •     BGM-109 Tomahawk (wrak)

Szybowce

  •     Ikarus Košava
  •     Orao
  •     Vrabac
  •     Mačka
  •     Roda
  •     Jastreb

Śmigłowce

  •     Sikorsky/Westland WS-51 Mk IB
  •     Sikorsky (SOKI) S-55-5
  •     Hiller H-23 - w trakcie rekonstrukcji
  •     Mil Mi-2
  •     Mil Mi-4A
  •     Mi-8
  •     Ka-25
  •     Ka-28

China Avation Museum

 

Muzeum zostało otwarte 11 listopada 1989 roku w 40. rocznicę powstania wojskowego lotnictwa Chin. Eksponaty prezentowana są na wolnym powietrzu na pasach startowych i drogach kołowania oraz w wykutym w górze Datang Shan schronie o długości 580 metrów i szerokości 40 metrów. Pierwotnie schron oraz pasy startowe był częścią bazy lotniczej Shahe, która została zaadaptowana do pełnienia funkcji muzealnych. Wśród eksponatów znajdują się samoloty prezentujące różne okresy z historii lotnictwa. Są maszyny z pionierskich czasów budowy samolotów, wśród nich konstrukcja pioniera chińskiego lotnictwa Feng Ru, FR-2 (Feng Ry Nr.2). Samoloty z okresu II wojny światowej, wśród nich amerykański North American P-51 Mustang, japoński samolot szkolny Tachikawa Ki-55, który wraz z innymi został przejęty przez Chińczyków w 1945 roku i używany do szkolenia pilotów do 1953 roku oraz bombowiec Kawasaki Ki-48. Interesująco prezentowany jest brytyjski De Havilland Mosquito, którego skrzydła zostały pozbawione pokrycia aby lepiej pokazać wewnętrzną konstrukcję płata. Efektownie prezentuje się również kopia radzieckiego myśliwca I-16. Najliczniej prezentowane są powojenne konstrukcje, radzieckie Ła-9, Ła-11, MiG-9, Jak-17. Bohaterowie wojny w Korei MiG-15 i MiG-15bis (wśród nich pokazywany jest MiG-15 bis, na którym latał biorący udziała w walkach, chiński as myśliwski Wang Hai z 9 zestrzeleniami na swoim koncie) oraz będący darem Pakistanu North American F-86 Sabre. Kolejnym darem jest szkolno treningowy Percival Provost podarowany przez rząd Zimbabwe oraz najnowszy "prezent".

Lockheed F-104 Starfighter włoskich sił powietrznych przekazany w 2001 roku. Prezentowane są również maszyny pozyskane zdecydowanie bardziej niepokojowymi metodami, zdobycze wojenne z Wietnamu Bell UH-1 Huey i North American T-28 Trojan, szczątki zestrzelonego Northrop F-5 Freedom Fighter należącego do Republiki Chińskiej jak również pozostałości po bezzałogowym aparacie latającym Lockheed D-21, przy użyciu którego na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku amerykanie usiłowali spenetrować chiński poligon atomowy położony w pobliżu jeziora Lob-nor. Do najciekawszych eksponatów zaliczane są powojenne samoloty chińskiej konstrukcji. Wśród nich pokazywane są miejscowe modernizacje radzieckich MiG-15 czyli samoloty J-2, J-3, JJ-2 i JJ-3. Shenyang J-5 będący zmodernizowaną kopią MiG-17. Chińskie klony MiG-19 czyli Shenyang J-6 i jego wersja rozwojowa Nanchang Q-5. Chengdu J-7 i Shenyang J-8 czyli chińska wersja radzieckiego myśliwca MiG-21. Pokazywane są również samoloty transportowe, wśród których nie mogło zabraknąć chińskiej wersji popularnego An-2 czyli Nanchang Y-5 i jego wersji rozwojowych. Są również An-12 i An-24 oraz będące już wytworem rodzimej myśli konstruktorskiej Harbin Y-11 i Harbin Y-12. Pasażerskie Tu-124, Convair CV-240, Douglas DC-8, Ił-62, Ił-12, Ił-18, Li-2 oraz osobisty samolot przywódcy Chin Mao Zedonga, Ił-14. Amerykańskie Curtiss C-46 Commando i Douglas C-47 Skytrain. Wśród prezentowanych samolotów bombowych wyróżnia się Tu-4. Radziecki bombowiec strategiczny będący kopią amerykańskiego bombowca Boeing B-29 Superfortress. Około 10 samolotów Tu-4 zostało podarowanych Chinom przez Józefa Stalina z okazji jego 60. urodzin. W chińskich samolotach wymieniono silniki tłokowe zastępując je silnikami turbośmigłowymi. Jeden z eksponowanych Tu-4, oznaczony jako Shaanxi KJ-1, na kadłubie ma zamontowaną antenę i pełnił funkcję latającego stanowiska lotniczego systemu ostrzegania i kontroli. Oglądać można również bombowce Ił-28, Tu-2 oraz nadal używany w siłach powietrznych Xi’an H-6 czyli Tu-16 chińskiej produkcji. Qing-6 czyli chińska kopia radzieckiej łodzi latającej Be-6 prezentowana jest na specjalnie do tego celu wybudowanej platformie na sztucznym jeziorze. Po za samolotami w zbiorach muzeum znajdują się również śmigłowce. Są to chińskie wersję radzieckich Mi-4 czyli Harbin Z-5 i jego wersja rozwojowa Z-6, Mi-8 oraz szturmowy Mi-24. W sumie w muzeum prezentowanych jest ponad 200 samolotów i śmigłowców oraz silników lotniczych. Do dyspozycji zwiedzających przeznaczone są również bary i restaurację oraz sklep z pamiątkami z pobytu w muzeum.

Muzeum Zeppelina - Friedrichshafen

Muzeum Zeppelina we Friedrichshafen leży tuż nad Jeziorem Bodeńskim. Muzeum zostało otwarte po przerwie w 1996 roku. Do tej pory zwiedziło go już blisko 4 mln osób. Budynek starej głównej stacji kolejowej idealnie nadaje się do tego celu, gdyż jest duże i przestronne.


Muzeum Zeppelina we Friedrichshafen - fot. muzeum

Muzeum Zeppelina "Technologia i Sztuka", to unikalna na świecie placówka, która umożliwia zwiedzającym poznanie tych dwóch dziedzin jednocześnie oraz pokazanie, jak sztuka i technologia mogą inspirować się nawzajem.

Główną atrakcją muzeum jest rekonstrukcja 33 metrowego wiernego pierwowzorowi LZ 129 Hindenburga z 1936 roku. To pozwala nam odbyć podróż w czasie i ponownie spojrzeć na Zeppelina sprzed lat. Tuż przy wejściu obok schodów roztacza się magia tego srebrnego cygara. Liczne eksponaty z największych na świecie kolekcji na temat historii i technologii Zeppelina pokazują kluczowe zalety technologiczne, aerodynamiczne uważane za pionierskie.


Hala w muzeum Zeppelina - fot. muzem

Dział sztuki obejmuje swoim spectrum ponad pięćset lat historii: zwiedzający może zobaczyć obrazy i rzeźby od średniowiecza do chwili obecnej, obszerne zbiory Otto Dixa i Max Ackermannai. Można także dostrzec w twórczości artystów takich jak Res Ingold, że sztuka i technologia stykają się, potwierdzają się więc założenia Hrabiego Zeppelina: a mianowicie połączenia sfery powietrza i śmiałych pomysłów oraz eksperymentów.

Muzeum Zeppelina oferuje nieustannie nowe wystawy czasowe oraz cotygodniowe wieczorne wydarzenia. Dla najmłodszych zwiedzających muzeum przygotowało interesujący Quiz, liczne atrakcje oraz specjalne wycieczki.

Adres:


Zeppelin Museum Friedrichshafen,
Seestr. 22, D-88045 Friedrichshafen,
Tel.: +49(0)7541 3801-0
www.zeppelin-museum.de