Producent / Kraj:

FASCINATION s.r.o. / Czechy

Model:

Fascination

 

 

fascinationfoto

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Fascination to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji kompozytowej. Posiada trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim. Dostępne są wersje ze stałym lub elektrycznie chowanym podwoziem.
  • Poszczególne elementy konstrukcji są w większości wykonane w technologii przekładkowej "sandwich". Użyte materiały to włókna szklane oraz węglowe.
  • Skrzydła o obrysie trapezowym, konstrukcji dwudźwigarowej. Zarówno dźwigar główny, jak i pomocniczy wykonano z kompozytu szklanego. 
  • Klapy typu szczelinowego mogą być wychylane do kątów 15 i 30 stopni.
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Podwozie w wersji chowanej posiada awayjny system ręcznego wypuszczania.
  • Przednie kółko sterowane.
  • Sterowanie lotkami i sterem wysokości odbywa się za pomocą centralnie umieszczonego drążka.
  • Klapy napędzane elektrycznie.
  • Zbiornik paliwa zabudowany w kadłubie przed kabiną pilotów.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • chyłomierz
  • obrotomierz
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • zintegrowane systemy awioniczne, nawigacja GPS, autopilot, inne przyrządy, ciekłokrystaliczne wyświetlacze dotykowe
  • aerodynamiczne owiewki na podwozie (w wersji stałej)
  • radiostacja
  • większe zbiorniki paliwa 2x60 litrów
  • podgrzew rurki Pitote'a
  • fotele w wersji DeLuxe
  • skórzana tapicerka
  • światła lądowania
  • światła stroboskopowe
  • spadochronowy system ratunkowy firmy Junkers

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł (trzyłopatowe przestawialne na ziemi lub dwułopatowe przestawialne w locie).

 

 

2.3. Warianty

Fascination F80/100 - jest modyfikacją podstawowej wersji Fascination D4BK. Skrzydła są wykonane z włókien węglowych oraz szklanych oraz posiadają zintegrowane zbiorniki paliwa.

Fascination F80/100C - posiada wszystkie cechy wersji F80/100, i ponadto kadłub wykonany z włókna węglowego.

 

 
3. Schemat  

fascination3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Fascination F80/100
Silnik, producent Rotax 912UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,00 m
Długość 6,65 m
Wysokość 2,17 m
Masy
 
Masa własna
294 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 178,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 275 km/h
Prędkość podróżna 240 km/h
Prędkość minimalna 60 km/h
Wznoszenie maksymalne 6 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 230 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 350 m
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 96 l
Zasięg 1400 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

 

Producent / Kraj:

FASCINATION s.r.o. / Czechy

Model:

Evolution D5

 

 

evolutionfoto

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Evolution D5 to dwumiejscowy samonośny górnopłat, zbudowny całkowicie z kompozytu węglowego. Posiada przestronną kabinę o szerokości 125 cm.
  • Sterowanie podwójne (dwa wolanty).
  • Klapy typu szczelinoweg.
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Podwozie trójkołowe całkowicie chowane elektrycznie
  • Przednie kółko sterowane.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce tarczowe.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • obrotomierz
  • przyrządy do kontroli pracy silnika.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • ogrzewanie kabiny
  • światła pozycyjne na końcówkach skrzydeł
  • światła lądowania
  • wariometr
  • przestawialne pedały steru kierunku
  • instalacja radio, transponder, GPS
  • autopilot
  • licznik motogodzin
  • śmigło trzyłopatowe
  • podłokietniki na drzwiach
  • spadochronowy system ratunkowy firmy Junkers

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

 

evolution3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Evolution D5
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,10 m
Długość 6,62 m
Wysokość 2,04 m
Masy
 
Masa własna
270 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 202,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 290 km/h
Prędkość podróżna 270 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg 100 m
Dobieg 100 m
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 120 l
Zasięg 1750 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


Fascination D4BK

Samolot powstał w biurze konstrukcyjnym znanego niemieckiego konstruktora Wolfganga Dallacha. Produkowany jest przy współpracy z czeskimi kooperantami. Konstrukcja: dwumiejscowy samonośny kompozytowy dolnopłat zbudowany z włókna węglowego, z wygodną kabiną o szerokości 120 cm i siedzeniami obok siebie, szczelinowe klapy na skrzydłach, stery kierunku i wysokości konstrukcji klasycznej. Podwozie: trójkołowe całkowicie chowane elektrycznie, przednie jest sterowane, tylne wyposażone w hamulce tarczowe.

Zestawienie parametrów technicznych

Typ samolotu
Fascination D4BK
Silnik, producent
Rotax 912 S
Silnik moc 100 KM
Ilość miejsc i rodzaj 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 

 
Rozpiętość skrzydeł
9,00 m
Długość 6,98 m
Wysokość 1,85 m
Waga
 
Masa własna
270 kg
Ciężar maksymalny 450 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna 290 km/h
Prędkość podróżna - 75% 275 hm/h
Wznoszenie maksymalne 6,5m/s