Producent / Kraj:

Titan Aircraft / USA

Model:

Tornado S

 

 

1. Opis

Tornando S to górnopłat zaprojektowany i skonstruowany przez amerykańską firmę Titan Aircraft. Samolot Tornado S cechuje zwinność podczas manewrów, a czas budowy nie przekracza 300 godzin (bez silnika).

 

2.Dane techniczne

Typ samolotu Tornado S
Silnik, producent Rotax 912 & Jabiru 2200/3300
  60-89 kW
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,16 m
Długość 5,89 m
 Wysokość 2,03 m
Masy  
Masa własna
267.6 kg
Maksymalna masa startowa 517 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 230 km/h
Prędkość przelotowa 180 km/h
Zasięg 4800 m
Długość startu 76,2 m
Długość lądowania 91 m

Super Pulsar 100
USA

 

super-pulsar

 

Super Pulsar 100 - samolot zaprojektowany i zbudowany w amerykańskiej firmie Pulsar Aircraft Corporation. To wersja rozwojowa projektu pierwotnego samolotu Pulsar XP. Super Pulsar 100 wprowadzony został do sprzedaży w sierpniu 2001 roku. Posiada doskonałe osiągi, jest stabilny w locie.


Konstrukcja:
To dwumiejscowy dolnopłat z zakrytą kabiną i trójkołowym podwoziem z kołem przednim, stałe.

 

 

super pulsar 1schemat

Acro-Viper

Polska

Acro-Viper jest wyczynowo-treningowym samolotem akrobacyjnym, klasy Extry-300. Była to jedna z dobrze zapowiadających się polskich konstrukcji lotniczych z przełomu lat XX i XXI wieku. To dzieło konstruktorów SZD-Bielsko: Jerzego Śmielkiewicza, Adama Kurbiela i Wiesława Gębali. Projekt wstępny opracował J. Śmielkiewicz w 1992 r. Adam Kurbiel odpowiedzialny był za strukturę płatowca, a Wiesław Gębala - za technologię. Instalacja silnika została opracowana w biurze konstrukcyjnym PZL-Mielec.

Prototyp był budowany początkowo w firmie Adama Kurbiela, potem po śmierci Adama Kurbiela i Wieslawa Gębali trafił do hangaru byłego Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego i od 2000 roku budową samolotu zajął się Jerzy Śmielkiewicz i Jerzy Klajman, były mechanik Aeroklubu Bielskiego.
Budowa i próby wytrzymałościowe zakończyły się jesienią 2000 r. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-PAV. W październiku 2000 r. rozpoczęto próby kołowania. Po nieudanych próby wstrzymano, ich wznowienie i oblot zaplanowano na wiosnę 2001 r.

Obecnie w rejestrze ULC statków powietrznych znajduje się 1 samolot Acro-Viper.

Konstrukcja:
To dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji całkowicie kompozytowej i skrzydłach z kompozytu szklanego i węglowego. Kadłub wykonano z kevlaru i kompozytu węglowego. Posiada podwozie klasyczne stałe.
Wyposażony w silnik  w układzie boxer Textron Lycoming AEIO-540-L1B5D o mocy 220 kW (300 KM).

Dane techniczne:

 

Rozpiętość- 8,0 m
długość- 6,9 m
wysokość 2,85 m

Masa startowa max- 924 kg.
Prędkość dopuszczalna- 425 km/h
prędkość max- 380 km/h
wznoszenie- 15 m/s

Sonex LL
Sonex Aircraft / USA

 

SubSonex www sonexaircraft com

SubSonex - źródło fot. www.sonexaircraft.com

 

Sonex LL -  amerykański samolot produkowany przez Sonex Aircraft, LLC z Oshkosh. W Polsce samolot stał się platformą do realizowanego przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych projektu latającego laboratorium.
Znany też pod nazwami Sonex Aircraft "Sonex" / "Waiex" / "Xenos".
Samolot ”Sonex” to  lekki samolot sportowy produkowany głównie w zestawach do samodzielnego montażu. ”Sonex” spełnia wymagania amerykańskiej klasy Light Sport Aircraft.
Dolnopłat o aerodynamicznych kształtach i konstrukcji metalowej. Samolot przystosowano konstrukcyjnie do zabudowy różnych lekkich silników o mocy od 60 do 89 kW (od 80 do 120 KM). Można w nim wykorzystać silnik Volkswagen 2180, Jabiru 2200 lub Jabiru 3300. Samolot może być wyposażony w podwozie klasyczne, trójkołowe lub podwozie pływakowe.

Obecnie produkowane są rżne wersje samolotu:
Sonex - pierwotny projekt, dwumiejscowy dolnopłat z konwencjonalnym usterzeniem,
Waiex - wyposażona dodatkowo w usterzenie w kształcie litery Y (podobne do usterzenia motylkowego),dodatkowo posiada ster kierunku umieszczony na końcu kadłuba
Xenos - to motoszybowiec i jednoczesnie rozwój projektu samolotu ”Waiex”, skrzydła o większej rozpiętości.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z zakrytą kabiną. Posiada podwozie klasyczne lub trójkołowe z przednim kołem, stałe.

Silnik- AeroVee 2180 o mocy 59 kW (80 KM), Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM) lub Jabiru 3300 o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Sonex” i ”Waiex” (silnik Jabiru 2200)
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,51 m, powierzchnia nośna- 9,1 m2.
Masa własna- 281 kg, masa użyteczna- 218, masa całkowita- 499 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 317 km/h, prędkość przelotowa- 209-241 km/h, prędkość manewrowa- 201 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 74 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 64 km/h, doskonałość- 11, wznoszenie- 4-5 m/s, pułap- 4880 m, zasięg- 885 km.

Dane techniczne ”Sonex” i ”Waiex” (silnik Jabiru 3300)
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,51 m, powierzchnia nośna- 9,1 m2.
Masa własna- 281 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 521 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 317 km/h, prędkość przelotowa- 217-274 km/h, prędkość manewrowa- 201 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 74 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 64 km/h, doskonałość- 11, wznoszenie- 6-7 m/s, pułap- 7010 m, zasięg- 644 km.

Dane techniczne ”Xenos” (silnik AeroVee 2180)
Rozpiętość- 13,92 m, długość- 6,01 m, powierzchnia nośna- 14,68 m2.
Masa własna- 340 kg, masa użyteczna- 238 kg, masa całkowita- 578 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 241 km/h, prędkość przelotowa- 161-193 km/h, prędkość manewrowa- 185 km/h, prędkość przeciągnięcia- 71 km/h, doskonałość- 24, wznoszenie- 4-5 m/s, pułap- 8840 m, zasięg- 644 km.

Dane techniczne ”Xenos” (silnik Jabiru 120 KM)
Rozpiętość- 13,92 m, długość- 6,01 m, powierzchnia nośna- 14,68 m2.
Masa własna- 345 kg, masa użyteczna- 233 kg, masa całkowita- 578 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 241 km/h, prędkość przelotowa- 193-225 km/h, prędkość manewrowa- 185 km/h, prędkość przeciągnięcia- 71 km/h, doskonałość- 24, wznoszenie- 6-7 m/s, pułap- 10360 m, zasięg- 563 km.

Źródło:
samolotypolskie.pl
”Sonex. The Sport Aircraft Reality Check”

RO-7 "Orlik"

RO-7 orlik foto piotrp de

RO-7 "Orlik" - fot. źródło: www.piotrp.de


Samolot RO-7 "Orlik" był kolejną amatorską konstrukcją Romana Orlińskiego z Malborka. Jak oceniali piloci jest on przyjemny i łatwy w pilotażu. Mankamentem jest mały kąt podejścia do lądowania i brak hamulców na kołach, co utrudnia lądowanie na małych lotniskach. Ponadto małe koła stwarzają problemy na nierównych pasach startowych. Konstruktor planował zastosowanie klap krokodylowych i wiele innych modyfikacji.

Byl oblatany 22.02.1987 r.

 

ro-7 orlik

 

 

Konstrukcja:
To jednomiejscowy dolnopłat z zakrytą kabiną. Podwozie klasyczne stałe.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość skrzydeł: 7,60 m
Długość: 5,50 m
Wysokość: 1,95 m
Powierzchnia skrzydeł: 8,75 m²
Wydłużenie skrzydeł: 6,08
Profil płatów: NACA 23012 (12%)
Obciążenie powierzchni: 36,57 kG/m²
Obciążenie mocy: 4,92 kg/KM
Ciężar własny: 220 kg
Ciężar całkowity: 330 kg
Prędkość min.: 71 km/h
Prędkość maksymalna: 150 km/h
Prędkośćprzelotowa: 130 km/h
Wznoszenie: 5 m/s
Zasięg: 400 km
Rozbieg: 100 m
Dobieg: 200 m
 
Typ silnika: Walter Mikron III
Moc silnika: 65 KM
Pojemność skokowa: 2440 ccm