Producent / Kraj:

Zenith Aircraft Company / USA

Model:

STOL CH 750 CRUZER

 

 

   

1. Opis

Zenith CH 750 CRUZER to górnopłat o konstrukcji metalowej który w łatwy sposób można samemu zmontować. Model 750 oferuje nowy profil aerodynamiczny, trójkołowe podwozie i wygodny kokpit. W stosunku do poprzedniej wersji STOL'a dodano stabilizator i skrócono poziom rozpiętości ogonu.

 

   
2. Schemat  

Zenith CH 750 Cruzer

 

3.Dane techniczne

Typ samolotu STOL CH 750 CRUZER
Silnik, producent Continental O-200
  100 KM (74 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,1 m
Długość 6,7 m
Wysokość 2,8 m
Masy  
Masa własna
354 kg
Maksymalna masa startowa 652 kg
Masa użyeczna 245 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 233 km/h
Prędkość przelotowa 190 km/h
Min. prędkość z klapami widłowymi 63 km/h
Długość startu 100 m
Długość lądowania 107 m

Producent / Kraj:

Zenith Aircraft Company / USA

Model:

STOL CH 750

 

 

   

1. Opis

Zenith STOL CH 750 - lekki dwumiejscowy samolot projektu kanadyjskiego inżyniera Chrisa Heintza wyprodukowany po raz pierwszy w 1986 przez jego firmę Zenith Aircraft Company. W latach 1992-2006 CH 701 był produkowany na licencji przez Czech Aircraft Works (CZAW). Do chwili obecnej jest jedną z najczęściej kopiowanych konstrukcji lotniczych na świecie.

 

   
3. Schemat  

4.Dane techniczne

Typ samolotu STOL CH 701
Silnik, producent Continental O-200
  100 KM (74 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,1 m
Długość 6,7 m
Wysokość 2,6 m
Masy  
Masa własna
350 kg
Maksymalna masa startowa 652 kg
Masa użyeczna 250 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 200 km/h
Prędkość przelotowa 162 km/h
Prędkość przeciągnięcia b.d
Min. prędkość z klapami widłowymi 56 km/h
Zasięg 300km
Maksymalna ilość paliwa b.d.
Długość startu 30 m
Długość lądowania 38 m

 

 

Producent / Kraj:

Zenith Aircraft Company / U.S.A.

Model:

STOL CH-701 / TT2000

 

 

CH701foto

 

1. Historia modelu

Samolot ten zaprojektowany został przez kanadyjskiego inżyniera Chrisa Heintza w 1986 roku w założonej przez niego Zenith Aircraft Co. Samoloty te są często określane jako "podniebny jeep" ("Sky jeep"). W pełni zasługują na te nazwę, o czym świadczą liczby - ponad 1500 sztuk CH-701 jest używanych obecnie na całym świecie od Kanady, USA po krańce Afryki i Azji. Używany jest także przez amerykańskie służby mundurowe do zadań patrolowo ratowniczych.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot STOL CH-701 to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim.
  • Skrzydła posiadają konstrukcję dwudźwigarową. Dźwigar główny umieszczony jest w miejscu najgrubszego profilu płata. Każdy z płatów posiada ponadto dźwigar pomocniczy oraz żebra. Zastrzał podpierający płat jest wykonany w systemie podwójnym z rur o przekroju kołowym. Płaty posiadają także stałe sloty oraz trójpołożeniowe szczelinowe klapo lotki typu Junkers.
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Statecznik poziomy umieszczony jest na kadłubie. Składa się z dwóch dźwigarów oraz sześciu żeber. Posiada profil niesymetryczny z wypukłością skierowaną ku dołowi. Umożliwia to skuteczne sterowanie przy pełnym zakresie kątów natarcia.
  • Statecznik pionowy posiada konstrukcję płytową i składa się z żeber oraz dźwigara. Jego przedłużeniem jest płetwa znajdująca się nad statecznikiem poziomym.
  • Konstrukcja kadłuba jest różna w zależności od wersji samolotu. Dwie podstawowe części kadłuba to: kabina oraz część ogonowa.
  • Dla TT-2000: Kabina składa się z rur spawanych, do której przymocowane są węzły silnika, płatów, zastrzałów oraz podwozia. Wygodna kabina pilotów posiada duże, łatwe do demontażu drzwi oraz bagażnik za fotelem pilota i pasażera. Zestaw przyrządów pilotażowych stanowią zdwojony orczyk (pedały nożne), dwa drążki sterowania oraz przyrządy na tablicy rozdzielczej, które klient może sam zainstalować w preferowanym przez siebie miejscu. 
  • Dla CH-701: Kabina nie posiada rurowania, elementem nośnym jest poszycie. Zestaw przyrządów pilotażowych stanowi zdwojony orczyk (pedały nożne), jeden drążek sterowania umieszczony centralnie.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik ROTAX 582 o mocy 65 KM lub Rotax 912 UL o mocy 80 KM.

 

 

2.3. Warianty

CH-701 -Kadłub konstrukcji skorupowej

TT2000 - Kadłub konstrukcji kratownicowej

 

 
3. Schemat  

 

stol3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu STOL CH-701 TT2000 STOL CH-701
TT2000
Silnik, producent Rotax 582 Rotax 582 Rotax 912 Rotax 912
Maksymalna moc 65 KM 65 KM 80 KM 80 KM
Płatowiec   Górnopłat, 2-osobowy  
Wymiary        
Rozpiętość skrzydeł 8,2 m 8,2 m 8,2 m 8,2 m
Długość 6,38 m 6,38 m 6,38 m 6,38 m
Wysokość 2,6 m 2,6 m 2,6 m 2,6 m
Masy        
Masa własna 263 kg 285 kg 263 kg 285 kg
Maksymalna masa startowa (bez systemu ratunkowego) 450 kg 450 kg 450 kg

450 kg

Masa użyteczna 187 kg 165 kg 187 kg 165 kg
Osiągi samolotu        
Prędkość maksymalna w locie poziomym 155 km/h 155 km/h 160 km/h 160 km/h
Prędkość podróżna 130 km/h 130 km/h 140 km/h 140 km/h
Prędkość minimalna 45 km/h 48 km/h 45 km/h 48 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s 6 m/s 8 m/s 7 m/s
Rozbieg 18 m 35 m 13 m 30 m
Dobieg 24 m 41 m 24 m 41 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 48 l 47 l 48 l 47 l
Zasięg 350 km 350 km 420 km 420 km

 

{jcomments on}

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Producent / Kraj:

Zenair/Zenith Aircraft Company / Stany Zjednoczone

Model:

CH-601 ZODIAC

 

 

zodiacch601

 

 

1. Historia modelu

Jego konstruktorem jest Chris Heintz. Model 601 jest udoskonaloną wersją samolotu 600 który miał być tanim samolotem treningowym. Produkowany przez firmy Zenair, następnie Zenith Aircraft Company i Aircraft Manufacturing and Design (AMD) w kilku wersjach.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot CH-601 Zodiac UL jest dwumiejscowym, ultralekkim dolnopłatem ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim. Kadłub metalowy półskorupowy nitowany z blach i kształtowników duraluminiowych. Dwa fotele pilotów obok siebie. Bagażnik na tylnej półce kabiny i dwa w skrzydłach. Oszklenie kabiny podnoszone do góry. Skrzydło metalowe półskorupowe dwudźwigarowe, wyposażone w lotki metalowe wychylane różnicowo. Skrzydło składa się z centropłata trwale połączonego z kadłubem i powierzchni zewnętrznych. Usterzenie pionowe płytowe o obrysie trapezu, poziome klasyczne, oba konstrukcji metalowej półskorupowej. Ster wysokości wyposażony w klapkę wyważającą.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Samolot jest wyposażony w silnik Rotax 912 o mocy 80 KM.

 

2.3. Warianty

  • CH-601 HD
  • CH-601 HDS
  • CH-601 (UL)
  • CH-601 XL
  • CH-604 (czteromiejscowy)

 

 

 
3. Schemat  
zodiac3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu CH-601 ZODIAC
Silnik, producent Rotax 912 UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat wolnonośny
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,23 m
Długość 5,80 m
Wysokość 2,08 m
Masy  
Masa własna
250 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 217 km/h
Prędkość podróżna 193 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,1 m/s
Rozbieg 110 m
Dobieg 137 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg 770 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}