UFM 11/13/15 Lambada

Lambada została zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym czeskiej firmy Urban Air. W czerwcu 1996 prototyp odbył swój pierwszy lot. Produkcja samolotu rozpoczęła się w październiku 1996 roku. Lambada była pierwotnie budowana w wersji UFM 11 o rozpiętości skrzydeł 11,80 m. Obecnie unowocześniona Lambada produkowana jest w zmodyfikowanej wersji o zwiększonej rozpiętości skrzydeł do 13 m (UFM 13) lub 15 m (UFM 15). Do końca roku 2005 zbudowano 15 sztuk w wersji UFM 11 i 78 sztuk w wersji UFM 13/15. Znalazły one nabywców w RPA, Francji, Hiszpanii, USA, Brazylii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii.

Wersja UFH 13/15 napędzana jest silnikami Rotax 912 (80 KM), Rotax 912 ULS (100 KM) lub Jabiru 2200 (80 KM). Samolot posiada dwu- lub trójłopatowe śmigła WOODCOMP. Zbiorniki paliwa o pojemności 1 lub 2 x 50 litrów. Zasięg 1500 km. Prędkość maksymalna wzrosła do 215 km/h (dla UFM 11) i 200 km/h (dla UFM 13/15). Prędkość podróżna (pr. ekonomiczna - 75% mocy) wynosi 160 km/h.

W sierpniu 2004 roku czeska ekipa startująca na Mistrzostwach Europy Mikrolotów w Castel Branco (Portugalia), obroniła złoty medal z roku 2002. Ekipa startowała na samolocie Lambada  


Dane techniczne samolotu Lambada
Rozpiętość UFM 11
11.90 m
Rozpiętość UFM 13
13.00 m
Rozpiętość UFM 15
15.00 m
Szerokość
6.60 m
Wysokość
1.95 m
Maksymalna szerokość kabiny
1.06 m
Powierzchnia UFM 11
11.70 m2
Powierzchnia UFM 13
12.16 m2
Powierzchnia UFM 15
12.90 m2
Masa własna
265.0 kg
Masa startowa Ultralight
450.0 kg
Masa startowa Ultralight + system rat. +
472.5 kg
Masa startowa VLA / Experimental
560.0 kg
Prędkość maksymalna UFM 11
215 km/h
Prędkość maksymalna UFM 13/15
200 km/h
Prędkość ekonomiczna
160 km/h
Prędkość wznoszenia
5 m/s
Zasięg
1 500 km
Doskonałość UFM 11/13
26
Doskonałość UFM 15
30
Minimalna prędkość opadania
1.10 m

UFM 10 Samba

 
 

Samba została zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym czeskiej firmy Urban Air. W czerwcu 1999 prototyp odbył swój pierwszy lot. Produkcja samolotu rozpoczęła się w lipcu 1999 roku. Samba była wcześniej znana i sprzedawana pod marką Speed Lambada. Do końca roku 2003 zbudowano ponad 40 szt. tego samolotu. Znalazły one nabywców w RPA, USA, Holandii, Irlandii i Niemczech.

Dwuosobowy, całkowicie kompozytowy samolot został zaprojektowany w oparciu o najnowsze technologie używane w konstruowaniu szybowców. Dzięki temu uzyskano doskonałe parametry w locie silnikowym oraz bez użycia silnika. Do napędu zastosowano niezawodny silnik Rotax 912 ULS (S) o mocy 80/100 KM. Siedzenia pilota i pasażera znajdują się obok siebie. Istnieje możliwość zwiększenia rozpiętości skrzydeł o 2 metry co pozwala na uzyskanie jeszcze lepszych osiągów.


Zestawienie parametrów technicznych

Typ samolotu
UFM 10 Samba
Silnik, producent
Rotax 912 ULS (S)
Silnik moc 80KM, 100 KM
Ilość miejsc i rodzaj 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,00 m
Długość 5,90 m
Wysokość 1,95 m
Waga
 
Masa własna
250 kg
Ciężar maksymalny 472,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna 260 km/h
Prędkość podróżna - 75% 200 hm/h
Wznoszenie maksymalne 7,5 m/s

Producent / Kraj:

Urban Air / Czechy

Model:

Samba XXL

 

 

sambaxxlfoto

 

1. Historia modelu

Samba XXL jest modyfikacją modelu UFM 10 Samba firmy Urban Air. Do budowy modelu XXL użyto skrzydeł oraz usterzenia z poprzedniego modelu, powiększono natomiast kadłub. Pierwszy prototyp Samby XXL wystartował w kwietniu 2003 roku.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Samba XXL to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji kompozytowej. Posiada stałe, trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim.
  • Materiały użyte do budowy samolotu to laminaty z włókien szklanch oraz węglowych. Dźwigar główny skrzydła wykonany z włókna węglowego CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer).
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Płytowy ster wysokości.
  • Klapy typu szczelinowego, trójpozycyjne.
  • Hydrauliczne hamulce.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 50 lub 100 litrów zintegrowane ze skrzydłem.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

sambaxxl3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Samba XXL
Silnik, producent Rotax 912UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,00 m
Długość 6,15 m
Wysokość 2,10 m
Masy
 
Masa własna
ok. 280 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 192,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna b.d. km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m b.d.
Długość lądowania znad przeszkody 15 m b.d.
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 50 lub 100 l
Zasięg 1500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}