Producent / Kraj:

TL Ultralight / Czechy

Model:

TL-32 Typhoon

 

 

   

1. Opis      
Typhoon został zaprojektowany i wybudowany na terenie Czech w 1990 roku. Model TL-32 to górnopłat wyposażony w trójkołowe podwozie oraz silnik zamontowany przed skrzydłem. Skrzydło w samolocie zostało wzmocnione w części kadłuba przez rozporki oraz pokryte tkaniną przypominającą kształt prostokąta.

 
Silnik:
1 × Rotax z dwoma cylindrami o 37- 48 kW

 

   

3. Schemat

 
 b.d  

4. Dane techniczne

Typ samolotu TL - 32 Typhoon
Silnik, producent Rotax® z dwoma cylindrami
Maksymalna moc 37-48 kW
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,70 m
Długość 5,9 m
Wysokość 2,45 m
Masy  
Masa własna
200 kg
Maksymalna masa startowa 400 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 110 km/h
Prędkość przelotowa 90 km/h
Prędkość przeciągnięcia 45 km/h
Min. prędkość z klapami widłowymi b.d.
Zasięg 300km
Maksymalna ilość paliwa b.d.
Długość startu b.d.
Długość lądowania b.d.

Producent / Kraj:

TL Ultralight / Czechy

Model:

TL-3000 Sirius

 

 

 

   

1. Opis      
Sirius to górnopłat wykonany z włókna węglowego, budową przypominający model TL-2000 Sting. Samolot został wyposażony w trójkołowe podwozie zamontowane na kadłubie. W roku 2007 firma TL-Ultralight przedstawiła prototyp ultralekkiego samolotu Sirius. Do 2010 roku model TL-3000 Sirius nie był gotowy do seryjnej produkcji. Firma opracowała i wyprodukowała pakiet, po zainstalowaniu którego samolot ladowac moze na akwenach wodnych.

 

 
Silnik:
1 × Rotax 912ULS  o mocy 79,9 KM (59,6 kW)

 

 

 

2. Schemat

 sirius

 

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu Skyleader GP One
Silnik, producent Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 81 KM (60 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,4 m
Długość 6,75 m
Wysokość 2,5 m
Masy  
Masa własna
297 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 225 km/h
Prędkość manewrowa 149 km/h
Zasięg 1400km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

 

Producent / Kraj:

TL-ULTRALIGHT / Czechy

Model:

TL-96 STAR

 

 

tl96STARfoto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot TL-96 STAR to dwumiejscowy, ultralekki dolnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim. Cała konstrukcja wykonana jest z kompozytów węglowych oraz szklanych.
  • Kadłub jest konstrukcją laminatową, w niektórych jego sekcjach wykonany w technologii przekładkowej "sandwich" dla zachowania odpowiedniej sztywności oraz wytrzymałości kosntrukcji. Zitegrowanymi elementami kadłuba są fotele, podłoga oraz zbiornik paliwa.
  • Skrzydła o obrysie prostokątnym. Dźwigar glówny oraz pomocniczy wykonane z laminatu szklanego.
  • Usterzenie w układzie klasycznym z płytowym sterem wysokości. Na końcu steru wysokości znajduje się klapka wyważająco-odciążająca. Całość wykonana z materiałów kompozytowych.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 57 litrów znajduje się z przodu kadłuba po prawej stronie.
  • Stałe podwozie. Golenie główne wykonane jako sprężyny laminatowe. Kółko przednie sterowane.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • aerodynamiczne owiewki na koła
  • okienka wywietrzników z boku owiewki kabiny

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 o mocy 80 KM, Rotax 912 ULS o mocy 100KM lub Rotax 914 o mocy 115 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

tl96STAR3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu TL-96 STAR
Silnik, producent Rotax 912 UL, ULS lub Rotax 914
Maksymalna moc 80, 100 lub 115 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,20 m
Długość 6,50 m
Wysokość 2,15 m
Masy  
Masa własna
298 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 152 kg
Osiągi samolotu (w zależności od silnika)
Prędkość maksymalna w locie poziomym 200 - 255 km/h
Prędkość podróżna 180 - 220 km/h
Prędkość minimalna 63 km/h
Wznoszenie maksymalne do 6 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 57 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

TL-ULTRALIGHT / Czechy

Model:

TL-2000 STING

 

 

stings4foto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot TL-2000 Sting to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat z trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim. Istnieją dwa warianty tego samolotu - z podwoziem stałym oraz chowanym.
  • Kadłub wykonany z laminatu, w niektórych partiach w technologii przekładkowej "sandwich".
  • Skrzydło o obrysie trapezowym, klapy oraz lotki wykonane w całości z kompozytów.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Ster wysokośći wyposażony w klapkę wyważającą.
  • Zdwojone sterownice. Lotki, klapy oraz płytowy ster wysokości napędzane popychaczowo. Ster kierunku napędzany za pomocą cięgien.
  • Podwozie stałe lub chowane. Golenie główne wykonane jako kompozytowe sprężyny z laminatu.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 69 litrów znajduje się w przedniej części kadłuba.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie tablicy przyrządów dopasowywane jest do wymagań indywidualnego klienta. Do wyboru jest kilka opcji przyrządów elektroniczncyh "glass-cockpit" firmy Dynon oraz ATECH. 
  • Na życzenie samolot może być też wyposażony w nawigację GPS firmy Garmin oraz radiostację.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM, Rotax 912 ULS o mocy 100 KM lub Rotax 914 o mocy 115 KM.

 

 

2.3. Warianty

TL - 2000 STING S4 - wersja z podwoziem stałym

TL - 2000 STING RG - wersja z elektrycznie chowanym podwoziem

 

 

 
3. Schemat  
sting3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu TL - 2000 STING
Silnik, producent Rotax 912 UL, ULS lub 914
Maksymalna moc 80, 100 lub 115 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,11 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,05 m
Masy  
Masa własna
297 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 175,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 270 km/h
Prędkość podróżna 230 - 270 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Wznoszenie maksymalne 8 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 8 - 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 69 l
Zasięg 1500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}