Producent / Kraj:

Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

Taurus Electro G2

 

 

fk14polarisfoto

 

   

1. Opis      
Taurus Electro G2 to elektryczny ultralekki samolot  uważa się że Taurus jest naprawdę użytecznm samolotem elektryczny, a cechuje go napęd elektryczny który jest umieszczony w kadłubie szybowca, gdzie pojemność baterii nie jest czynnikiem ograniczającym wydajność / wytrzymałość. Taurus Electro G2 stanowi krok naprzód w wydajności, bezpieczeństwa, funkcjonalności i łatwości obsługi.

 
Silnik:
synchroniczny 3-fazowy elektryczny outrunner z magnesami stałymi.

 

 

 
3. Schemat  

b.d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Taurus Electro G2
Silnik, producent synchroniczny 3-fazowy elektryczny outrunner z magnesami stałymi.
Maksymalna moc 40 kW
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
14,97 m
Długość 7,27 m
Wysokość 1,41 m
Masy  
Masa własna (zawiera standardową baterię)
306 kg
Minimalna waga pilota
60 kg
Maksymalna waga pilotów
220 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg - 472,5 kg - 550 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 225 km/h
Maksymalna prędkość wznoszenia 3,1 m/s
Prędkość manewrowa 163 km/h
Prędkość wznoszenia 100 km/h
Zasięg b.d
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa b.d

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

 Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

 Apis-Bee

 

 

 

 

   

1. Opis

Apis / Bee to jednomiejscowy ultralekki samolot zaprojektowany przez spółkę Pipistrel d.o.o. Posiada te same właściwości aerodynamiczne co wcześniejsze modele Sinus i Taurus.  Maszyna została wykonana z tworzywa sztucznego w połączeniu z żywicą epoksydową, a  skrzydła samolotu zostały wykonane w konstrukcji warstwowej. Model Apis- Bee  posiada cockpit pokryty w części z włókna węglowego i kevlaru.

 
Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik HIRTH F33 BS o mocy 28 KM.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu Apis-Bee M
Apis-Bee M
Apis-Bee PG
Silnik, producent HIRTH F33 BS HIRTH F33 BS b.d.
Maksymalna moc      21 kW (28 KM)      21 kW (28 KM) b.d
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 14,97 m 13,47 m 14,97 m
Długość 6,26 m 6,26 m 6,26 m
Wysokość 1,34 m 1,34 m 1,34 m
Masy      
Masa własna 220 kg 210 kg 150 kg
Maksymalna masa startowa 322,5 kg 322,5 kg 300 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość manewrowa 144 km/h 144 km/h 144 km/h
Prędkość maksymalna 220 km/h 220 km/h 220 km/h
VNE 220 km/h 220 km/h 220 km/h
Wznoszenie maksymalne 82 km/h 90 km/h b.d
Długość lądowania przeszkody ponad 15 m 237 m 257 m 237 m
Dobieg b.d. b.d b.d. m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d b.d b.d
Pojemność zbiorników paliwa 18l 18l b.d
Zasięg b.d b.d b.d

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

Sinus

 

 

pipistrelsinus

 

1. Historia modelu

Samolot Sinus firmy Pipistrel często charakteryzowany jest jako motoszybowiec, ze względu na swoją bardzo dużą doskonałość lotu ślizgowego (1:27). W 2004 roku Sinus został pierwszym samolotem ultralekkim, który obleciał dookoła świat.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Sinus to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat wykonany niemalże w całości z materiałów kompozytowych. Posiada stałe podwozie, dostępne w wersji z kółkiem przednim lub ogonowym.
  • Dzięki 15-metrowym skrzydłom, opływowym kształtom oraz przestawialnym w "chorągiewkę" śmigle, Sinus może pochwalić się szybowcową doskonałością lotu bezsilnikowego, która wynosi 1:27. Umożliwia to latanie z wyłączonym silnikiem przy wykorzystaniu pionowych prądów termicznych.
  • Skrzydła Sinusa wyposażone są w klapolotki, oraz hamulce aerodynamiczne. Klapolotki są połączeniem klap oraz lotek w jednej ruchomej powierzchni sterowej. Hamulce aerodynamiczne służą do zwiększenia prędkości opadania i najczęściej używane są do zwiększenia kąta schodzenia przy lądowaniu.
  • Klapolotki oraz ster wysokości napędzane są za pomocą popychaczy, a ster kierunku za pomocą cięgien. Klapy 4-pozycyjne (jedna pozycja z ujemnym wychyleniem klap).
  • Regulowane pedały steru kierunku dla obu pilotów.
  • Zdwojone sterownice.
  • Trymer wysokości napędzany mechanicznie.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 2x30 lub 2x50 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce bębnowe lub tarczowe.
  • Dla polepszenia właściwości aerodynamicznych koła wyposażono w owiewki, a śmigło w kołpak.
  • W standardzie znajduje się ogrzewanie kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • W stanardowym wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz elektroniczny Brauniger Alpha MFD, który posiada takie funkcje, jak: monitorowanie parametrów lotu oraz silnika, monitorowanie zużycia paliwa, sygnalizacja przeciągnięcia, sygnalizacja prędkości nieprzekraczalnej, sygnalizacja granicznych wartości ciśnienia oraz temperatury oleju, elektroniczna książka lotów, zegar, rejestrator parametrów lotu i więcej.
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
  • gniazdo elektryczne 12V

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • autopilot
  • przyrządy analogowe (sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, wskaźnik ciśnienia paliwa, wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury powietrza atmosferycznego)
  • wariometr elektroniczny
  • zestaw awioniki "glass-cockpit", do wyboru jest kilka opcji firmy Dynon
  • transponder (kilka rodzajów)
  • radiostacja (kilka rodzajów)
  • nawigacja GPS Garmin
  • nadajnik ratunkowy ELT

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • większe zbiorniki paliwa (2x50 litrów)
  • drzwi boczne do bagażnika za fotelami pilotów
  • światła nawigacyjne, stroboskopowe oraz lądowania
  • zaczep do holowania szybowców
  • dodatkowe gniazdo elektryczne 12V
  • dodatkowy akumulator 11Ah
  • skórzane fotele i tapicerka
  • sprzęgło przeciążeniowe
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w dwusuwowy silnik Rotax 503 lub w czterosuwową jednostkę Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie. Opcją dodatkową jest także możliwość ustawienia śmigła w "chorągiewkę" w trakcie lotu.

 

 

2.3. Warianty

Sinus 912 - z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM.

 

 
3. Schemat  

pipstrelsinus3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Sinus 912
Silnik, producent Rotax 912 UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
15,00 m
Długość 6,60 m
Wysokość 1,70 m
Masy
 
Masa własna
ok. 285 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 187,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna przy 75% mocy 200 km/h
Prędkość minimalna 63 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg 88 m
Dobieg 148 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 9,2 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 lub 100 l
Zasięg ok 1200 km (przy standardowych zbiornikach paliwa)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

Virus

 

 

pipstrelvirussw

 

1. Historia modelu

Samolot Virus jest modyfikacją modelu Sinus. Posiada krótsze skrzydła i stałe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim. W roku 2007 i 2008 Virus wygrał dwa konkursy branżowe sponsorowane przez NASA.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Virus to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat wykonany niemalże w całości z materiałów kompozytowych. Posiada stałe trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Konstrukcja Virusa jest identyczna z modelem Sinus. Jedyną różnicą są skrzydła, które w modelu Virus mogą mieć rozpiętość 12,4 lub 10 metrów (Virus SW - Short Wings).
  • Skrzydła Virusa wyposażone są w klapolotki, oraz hamulce aerodynamiczne. Klapolotki są połączeniem klap oraz lotek w jednej ruchomej powierzchni sterowej. Hamulce aerodynamiczne służą do zwiększenia prędkości opadania i najczęściej używane są do zwiększenia kąta schodzenia przy lądowaniu. W modelu Virus SW hamulce aerodynamiczne są opcją dodatkową.
  • Klapolotki oraz ster wysokości napędzane są za pomocą popychaczy, a ster kierunku za pomocą cięgien. Klapy 4-pozycyjne (jedna pozycja z ujemnym wychyleniem klap).
  • Regulowane pedały steru kierunku dla obu pilotów.
  • Zdwojone sterownice.
  • Trymer wysokości napędzany mechanicznie.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 2x30 lub 2x50 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce tarczowe, obsługiwane za pomocą dźwigni umieszczonych na pedałach steru kierunku.
  • Dla polepszenia właściwości aerodynamicznych koła wyposażono w owiewki, a śmigło w kołpak.
  • W standardzie znajduje się ogrzewanie kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • W stanardowym wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz elektroniczny Brauniger Alpha MFD, który posiada takie funkcje, jak: monitorowanie parametrów lotu oraz silnika, monitorowanie zużycia paliwa, sygnalizacja przeciągnięcia, sygnalizacja prędkości nieprzekraczalnej, sygnalizacja granicznych wartości ciśnienia oraz temperatury oleju, elektroniczna książka lotów, zegar, rejestrator parametrów lotu i więcej.
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
  • gniazdo elektryczne 12V

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • autopilot
  • przyrządy analogowe (sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, wskaźnik ciśnienia paliwa, wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury powietrza atmosferycznego)
  • wariometr elektroniczny
  • zestaw awioniki "glass-cockpit", do wyboru jest kilka opcji firmy Dynon
  • transponder (kilka rodzajów)
  • radiostacja (kilka rodzajów)
  • nawigacja GPS Garmin
  • nadajnik ratunkowy ELT

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • większe zbiorniki paliwa (2x50 litrów)
  • drzwi boczne do bagażnika za fotelami pilotów
  • światła nawigacyjne, stroboskopowe oraz lądowania
  • zaczep do holowania szybowców
  • dodatkowe gniazdo elektryczne 12V
  • dodatkowy akumulator 11Ah
  • skórzane fotele i tapicerka
  • sprzęgło przeciążeniowe
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie. Opcją dodatkową jest także możliwość ustawienia śmigła w "chorągiewkę" w trakcie lotu.

 

 

2.3. Warianty

Virus 912 - z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM

Virus 912 SW 80 - wersja "Short Wings" o rozpiętości 10 m, z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM

Virus 912 SW 100 - wersja "Short Wings" o rozpiętości 10 m, z silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM

 

 
3. Schemat  

pipistrelvirus3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Virus 912 Virus 912 SW 80
Virus 912 SW 100
Silnik, producent Rotax 912 UL Rotax 912 UL Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 80 KM 80 KM 100 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 12,46 m 10,71 m 10,71 m
Długość 6,5 m 6,5 m 6,5 m
Wysokość 1,85 m 1,85 m 1,85 m
Masy      
Masa własna 284 kg 287 kg 289 kg
Maksymalna masa startowa
(z systemem ratunkowym)
472,5 kg 472,5 kg 472,5 kg
Masa użyteczna 188,5 kg 185,5 kg 183,5 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 240 km/h 264 km/h 283 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 225 km/h 246 km/h 273 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h 64 km/h 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,2 m/s 6,1 m/s 8,4 m/s
Rozbieg 90 m 140 m 95 m
Dobieg b.d. b.d. b.d. m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 9,5 l/h 13,6 l/h 17,8 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 / 100 l 100 l 100 l
Zasięg 1280 km 1650 km 1450 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


virus
Virus 912 - fot. by ultralightnews.ca
 
Virus 912 – jest dwumiejscowym ultralekkim samolotem. Ma doskonałe osiągi, jest bezpieczny i łatwy w użytkowaniu. Kabina jest przestronna. Wyposażono ją w duże okna, zapewniające doskonałą widoczność pilotów nawet o wzroście do 195 cm. Bogactwo opcji wyposażenia pozwala na dopasowanie samolotu do zadań jakie ma wykonywać. W podstawowej wersji jest maszyną ekonomiczną.
Dodatkowe opcje wyposażenia wpływają na komfort podróży i rozszerzenie możliwości tej maszyny. Samolot ten wyposażono w aerodynamiczne hamulce dzięki, którym bardzo szybko i precyzyjnie można wylądować Virusem. Dzięki systemowi przestawiania śmigła w locie samolot ten wykorzystywany jest do lotów termicznych z wyłączeniem silnika. Virus jest dwukrotnym zwycięzcą konkursów organizowanych przez NASA. Znacznie pokonał on swoich rywali i nie dając im żadnych szans zostawia ich daleko w tyle.
Virus 912 świetnie nadaje się dla ludzi biznesu, do szybkiego transportu z  jednego miejsca do drugiego. Oszczędza wtedy dużą ilość naszego cennego czasu i zapewnia nam najwyższy poziom bezpieczeństwa pod czas podróży w porównaniu do ruchu drogowego.  Jest maszyną bardzo ekonomiczną. Przy prędkości 225 km/h spala jedynie 4,5 l/100 km, a możliwe jest to tylko dzięki doskonałej aerodynamice i zastosowaniu dobrze znanego nam z wielu innych maszyn tego typu silnika Rotax 912 (80HP). Koszty serwisowania i eksploatacji samolotu Virus 912 są ponad 6 krotnie niższe iż samoloty typu Cessna. W 2009 roku wprowadzono do produkcji nowa wersję Virusa 912 SW. Samolot ten skierowano przez pośrednio do ludzi szukających samolotu ultralekkiego z większymi prędkościami przelotowymi, ale przy tym bardzo ekonomicznego i tanie w utrzymaniu. Nowy Virus otrzymał również silnik Rotaxa 912, ale 100HP, który zwiększył prędkość przelotową o 75% przy prędkości 273 km/h i spalaniu 6 l/100 km. Dzięki takim wynikom jest on nie wątpliwie najlepszym samolotem w tej klasie.\
 
 
{youtube}qFFoNmYJpb0&translated=1{/youtube}
 
Dane techniczne:
Silnik: Rotax 912 (80HP – 100HP).
Śmigło: Pipistrel Vario (przestawiane w locie).
Rozpiętość skrzydeł: 10,71 m.
Długość: 6,5 m.
Wysokość: 1,85 m.
Masa Własna: 287 kg.
Zbiorniki paliwa: 2x50 l (100 l).
Prędkość minimalna na klapach: 64 km/h.
Prędkość podróżna: 246 km/h.
Maksymalna prędkość pozioma: 264 km/h.
Prędkość nieprzekraczalna: 302 km/h.
Doskonałość: 1:17
Rozbieg: 140 m.
Długotrwałość lotu: 6,9 h.
Zasięg: 1650 km.
 
 
Oprac. Piotr Drewniak
na podst. www.mikrolot.com.pl