evektorlogo

Evektor-Aerotechnik to czeska spółka będą producentem samolotów z siedzibą w Kunovicach. Załozenie firmy datuje się na 1970 rok, kiedy to firma zajmowała się produkcją małych  maszyn lotniczych. Od 1996 roku przedsiębiorstwo zaczęło produkcje ultralekkich i sportowych samolotów. Jednym z pierwszych samolotów wyprodukowanych przez Aerotechnik był samolot Koala P220UL, a następnie EV-97. Do dziś spółka produkuje wiele samolotów sportowych, szkoleniowych i ultralekkich, które są eksportowane do ponad 40 krajów na całym świecie.

 
 
 

 

 

 

EUROSTAR SLW (seria Sleek)

Uerostar SL

 Ultralekki aerodynamicznie sterowany samolot jednosilnikowy, dwumiejscowy. Samolot jest połączeniem klasycznej metalowej konstrukcji oraz kompozytów użytych do osiągnięcia eleganckiego zewnętrznego wyglądu. Samolot spełnia wymagania czeskiego Stowarzyszenia samolotów lekkich LAA oraz większości europejskich Stowarzyszeń m.in. niemieckiego LTF-UL, angielskiego BCAR-S i większość innych europejskich instytucji. Kadłub jest konstrukcja typu "semimonocoque", ze wzmocnieniami z duraluminium.. Ukośna część kadłuba jest prostokątna w dolnej jego części a ekliptyczna w górnej. Ogon wraz ze statecznikiem stanowią integralną cześć kadłuba. W środkowej części kadłuba znajduje się dwuosobowy kokpit dostępny po otwarciu jednoczęściowego przekrycia kabiny. Sekcja silnika jest oddzielona od załogi poprzez przegrodę przeciwpożarową.

Wszystkie elementy przed znitowaniem są najpierw sklejone. Na końcach skrzydeł przynitowane są końcówki skrzydeł – winglety z kompozytu szklanego. Ster wysokości jest klasycznej konstrukcji z duralaluminium. Ster kierunku ma kształt trapezu jest zawieszony na dwóch zawiasach i także został wykonany z duraluminium.

Podwozie
Samolot ma klasyczne trzykołowe podwozie. Podwozie główne – nogi, zostały wykonane z kompozytu szklanego,i spełniają role amortyzująca. Koła podwozia wyposażone są w ogumienie 15x6 oraz hydrauliczne hamulce tarczowe, pedały hamulca są nad pedałami steru kierunku. Główne rozstawie kół jest przedłużone dla poprawy stabilności podczas kołowania. Goleń podwozia przedniego jest wy produkowana ze stalowej rury i amortyzowana. Samolot jest wyposażony w podwójny system sterowania. Klapy są wysuwane mechanicznie; dźwignia do klap znajduje się pomiędzy siedzeniami.

Elektryka/ zasilanie

Standardowo montowane są silniki Rotax 912 80 KM (100 KM ) i nieprzestawialne w locie śmigła. Rotax 912 - cztery cylindry w układzie bokser, czterosuwowy silnik z rozrządem OHV, wyposażony jest w elektryczny rozrusznik, jeden alternator prądu i pompa paliwa.

Układ paliwowy
Układ paliwowy składa się z dwóch 55 litrowych zbiorników umiejscowionych w skrzydłach samolotu, filtra i pompy paliwa umiejscowionej w silniku. Systemy elektryczne. Źródłem zasilania jest alternator zintegrowany z silnikiem. System jest chroniony przez główny wyłącznik/bezpiecznik umieszczony na tablicy rozdzielczej.

Samolot jest dwumiejscowy, siedzenia są usytuowane obok siebie, stałe, amortyzowane, każde miejsce wyposażono w pasy bezpieczeństwa. Za oparciem znajduje się luk bagażowy, przeznaczony maksymalnie dla 15 kg (33 lbs) bagażu.

Samolot ma nowego typu obszerna kabinę. Kształt kabiny jest aerodynamicznie zoptymalizowany w celu zmniejszenia oporu. Nowa dynamiczna konstrukcja osłony silnika o NACA profilu optymalizuje chłodzenie silnika..Elegancka konstrukcja statecznika pionowego oraz poprawiła stabilność boczną i kierunkową. Standardowe wersje zawierają malowanie tylko w jednym kolorze, 3 × znaki rejestracyjne (samoprzylepne folie), 2 × typ statku powietrznego (folia), 2 × team Eurostar logo (folia).


Typ samolotu
EUROSTAR SLW
Silnik, producent
Rotax 912 ULS, Rotax 912 UL
Silnik moc 100 KM
Ilość miejsc i rodzaj 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,10 m
Długość 5,98 m
Wysokość 2,34 m
Waga
 
Masa własna
273 kg
Ciężar maksymalny 450 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna -
Prędkość podróżna - 75% -
Wznoszenie maksymalne -

Producent / Kraj:

Evektor, spol. s r.o. / Czechy

Model:

Eurostar SL

 

 

evektoreurostar

 

 

1. Historia modelu

Produkcja samolotu Eurostar rozpoczęła się w roku 1996. Do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 800 egzemplarzy tego modelu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Eurostar SL to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Konstrukcja półskorupowa całkowicie metalowa. Składa się z metalowych podłużnic, wręg oraz duralowego pokrycia. Większość elementów łączonych nitami lotniczymi oraz przez klejenie. Niektóre elementy (zwłaszcza te nie przenoszące dużych obciążeń) wykonano z włókna szklanego.
  • Kadłub konstrukcji półskorupowej pokryty blachą duralową.
  • Skrzydło o obrysie prostokątnym jest konstrukcji jednodźwigarowej. Pomocniczy tylny dźwigar pełni rolę mocowania dla lotek oraz klap. Elementy skrzydła są nitowane. Koncówki skrzydeł wykonane z włókna szklanego mocowane są również za pomocą nitów. Na życzenie klienta samolot może być wyposażony w mechanizm składający skrzydła wzdłuż kadłuba dla ułatwienia hangarowania oraz transportu samolotu.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Metalowy statecznik poziomy o obrysie prostokątnym ma rozpiętość 2,5 metra, co umożliwia transport samolotu bez demontowania statecznika. Ster wysokości wyposażony w trymer.
  • Usterzenie pionowe o obrysie trapezowym. Metalowy statecznik pionowy stanowi integralną część kadłuba. Górna część statecznika zakończona laminatową końcówką. Owiewka łącząca statecznik pionowy z kadłubem wykonana z włókna szklanego.
  • Zdwojone sterownice.
  • Klapy napędzane mechanicznie. Napęd klap, lotek oraz steru wysokości przenoszony przez układ popychaczy.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce hydrauliczne.
  • Za fotelami znajduje się przestrzeń bagażowa wyposażona w siatki mocujące.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie samolotu:

Przyrządy pilotażowo-nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
Przyrządy silnikowe
  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • paliwomierz
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik ciśnienia oleju
Wyposażenie wnętrza samolotu:
  • system wentylacji kabiny, wywietrzniki
  • tapicerowane fotele
  • czteropunktowe pasy bezpieczeństwa
  • boczne kieszenie na mapy
  • podłokietniki
  • kontrolka zamknięcia/otwarcia kabiny
  • gniazdko 12V

Wyposażenie opcjonalne:
  • spadochronowy system ratunkowy
  • awionika COMM/NAV/GPS typu "glass-cockpit"
  • śmigło przestawialne na ziemi lub w powietrzu z elektrycznym, mechanicznym lub hydraulicznym układem zmiany kąta nastawienia łopaty
  • elektryczny trymer wysokości oraz lotek
  • elektryczny napęd klap
  • światła pozycyjne i antykolizyjne typu LED
  • światło do lądowania typu LED
  • owiewki na koła
  • hamulec postojowy
  • narty do operacji zimowych
  • ogrzewanie kabiny
  • system odparowania i odszraniania owiewki kabiny
  • skórzane wnętrze
  • zasłona przeciwsłoneczna
  • różne schematy malowań, włącznie z farbami metalicznymi

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL (80 KM) lub Rotax 912 ULS (100) KM. Do wyboru klienta pozostaje także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 


2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Eurostar SL
Eurostar SL
Silnik, producent Rotax 912 UL Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 80 KM 100 KM
Płatowiec Dolnopłat, 2 osobowy
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 8,15 m 8,15 m
Długość 5,98 m 5,98 m
Wysokość 2,48 m 2,48 m
Masy    
Masa własna 276 kg 276 kg
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) 472,5 kg 472,5 kg
Masa użyteczna 196 kg 196 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h 240 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 180 km/h 200 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 5 m/s 7,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 280 m 200 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 300 m 300 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 65 lub 80 l 65 lub 80 l
Zasięg 750 lub 920 km 750 lub 920 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.