JK-01A Elf,

 

 

ekolot

 

 

 

 

Dane techniczne samolotu JK 01A Elf :

 

rozpiętość skrzydeł 11,12 (m)
powierzchnia nośna 10,8 (m2)
długość 5,65 (m)
wysokość 192 (cm)
ciężar własny 115 (kg)
ciężar maksymalny 230 (kg)
prędkość przelotowa 110 (km/h)
prędkość maksymalna 125 (km/h)
prędkość przeciągnięcia 42 (km/h)
prędkość wznoszenia 2,5 (m/s)
doskonałość 26
rozbieg 150 (m)
dobieg B.D.
silnik JPX D330
moc silnika 20 (KM)
pojemność zbiornika paliwa 15 (l)
zużycie paliwa 4,5 (l/h)

 

 

 

 

 

 

 

 

zdjęcie: www.ekolot.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Producent / Kraj:

P.P.H.U. "Ekolot" / Polska

Model:

KR-030 Topaz

 

 

kr030topaz

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • KR-030 Topaz to bezzastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.
  • Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba przednia rozwijalna z odpornego na ultrafiolet plexiglasu, drzwi boczne z plexiglasu 3 mm na ramie z kompozytu.
  • Statecznik pionowy integralny z kadłubem.
  • Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami.
  • Skrzydło wykonane w całości, prostokątne, mocowane na czterech sworzniach. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW-5 "SMYK".
  • Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym. Klapa szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Lotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe) z wyważeniem masowym zamocowanym na jej końcu.
  • Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
  • Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie kabiny:

  • Dwa siedzenia o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia).
  • Dwa komplety pasów bezpieczeństwa.
  • Boczne wloty powietrza.
  • Ogrzewanie kabiny.

 

Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola
  • dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
  • wskaźnik położenia klap
  • wsikaznik położenia trymera

 

Wskaźniki zespołu napędowego:

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika

Silnik:
Samolot wyposażony jest w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Ekolot KR-030 Topaz
Silnik, producent Rotax 912UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, grzbietopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,76 m
Długość 5,95 m
Wysokość 2,30 m
Masy
 
Masa własna
260 kg
Maksymalna masa startowa 472 kg
Masa użyteczna 212 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna 180 km/h
Prędkość minimalna 56 km/h
Wznoszenie maksymalne 6 m/s
Rozbieg 80 m
Dobieg 100 m
Zużycie paliwa 8 l
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg 1000 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

 

Producent / Kraj:

P.P.H.U. "Ekolot" / Polska

Model:

JK-05 L Junior

 

 

JK05junior

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • JK-05 L JUNIOR to zastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.
  • Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba rozwijalna z odpornego na ultrafiolet poliwęglanu, na ramie z kompozytu dzielona w płaszczyźnie symetrii, zawieszona na środkowym słupku - otwierana do góry do środka.
  • Zespół łączący skrzydła, to płaska kratownica z rur stalowych. Statecznik pionowy integralny z kadłubem.
  • Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami.
  • Skrzydła prostokątne z charakterystycznym przewężeniem przy kadłubie dla poprawienia widoczności. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW - 5 "SMYK".
  • Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym podpartym zastrzałem. Na całej rozpiętości klapolotka szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na pięciu wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Klapolotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe).
  • Wewnątrz skrzydła nie ma żadnych skomplikowanych instalacji ani systemów sterowania.
  • Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
  • Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola
  • dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
  • wskaźnik położenia klap
  • wskaźnik położenia trymera

 

Wskaźniki zespołu napędowego:

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika

Silnik:
Samolot wyposażony jest w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

   
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Ekolot JK-05 L Junior
Silnik, producent Rotax 912UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, grzbietopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,76 m
Długość 5,7 m
Wysokość 2,25 m
Masy  
Masa własna
290 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 160 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 200 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 180 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Wznoszenie maksymalne 6 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 70 l
Zasięg 1000 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.