Producent / Kraj:

Bestoff Aircraft / Francja

Model:

Nynja

 

 

nynja

 

1. Historia modelu

Mając 14-letnie doświadczenie, poparte wyprodukowaniem ponad 1200 sztuk samolotu Skyranger, firma BestOff postanowiła wyjść z koncepcją nowego samolotu ultralekkiego. Model Nynja powstał na bazie Skyrangera, lecz w większym stopniu wykorzystano w nim kompozyty z włókien szklanych oraz węglowych, a także zaprojektowano nową ramę z rurek aluminiowych.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Nynja jest dwuosobowym górnopłatem ze stałym, trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim.
  • Konstrukcja kratownicowa wykonana z lotniczego stopu aluminium. Niektóre elementy wykonano ze stali oraz tworzyw sztucznych.
  • Rurki łączone za pomocą śrub. Brak połączeń spawanych.
  • Polepszone właściwości aerodynamiczne poprzez zastosowanie kompozytów z włókien szklanych oraz węglowych do budowy niektórych elementów płatowca.
  • Nowy profil skrzydła z demontowalnymi żebrami (patent firmy)
  • Całość daje możliwość bardzo szybkiego i sprawnego montażu oraz demontażu całego samolotu.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w tarczowe hydrauliczne hamulce.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie wnętrza samolotu:

  • siedzenia oraz pedały steru kierunku przestawialne na ziemi za pomocą sworzni
  • 4-punktowe pasy bezpieczeństwa dla każdego siedzenia
  • spadochronowy system ratunkowy jako opcja

 

Układ sterowania oraz przyrządy:

  • dwa drążki sterownicze
  • ręczny trymer steru wysokości
  • trójpołożeniowa dźwignia sterowania klapami (napęd klap ręczny)
  • centralnie umieszczona dźwignia przepustnicy
  • analogowe przyrządy pilotażowe: prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, chyłomierz poprzeczny oraz busola
  • przyrządy silnikowe: obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik temperatury oleju, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, licznik motogodzin

Silnik:
W samolocie może zostać zamontowany silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także dwu- lub trójłopatowe śmigło.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu BestOff Nynja
Silnik, producent Rotax 912
Maksymalna moc 80 KM / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,00 m
Długość 5,90 m
Wysokość b.d.
Masy
 
Masa własna
272 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna 170 / 175 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 5 / 6 m/s
Rozbieg 80 m
Dobieg poniżej 100 m
Zużycie paliwa przy 70% mocy 12 / 15 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg 555 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Bestoff Aircraft / Francja

Model:

Skyranger

 

 

skyvfunphoto2

 

 

1. Historia modelu

Skyranger został zaprojektowany w połowie lat 90' przez Philippe Prevot'a w Toulouse - stolicy francuskiego przemysłu lotniczego. Celem projektu było stworzenie ultralekkiego samolotu o wysokich osiągach, przy jednoczesnym zachowaniu możliwe najprostszej konstrukcji, która miała umożliwiać bardzo łatwy montaż, obsługę bieżącą oraz naprawię każdemu użytkownikowi na całym świecie. W roku 1998 produkcję rozszerzono o Ukrainę, gdzie do dziś ukraińska firma Aeros wytwarza go na licencji francuskiej i oferuje w zestawie do samodzielnego montażu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Skyranger jest dwumiejscowym zastrzałowym górnopłatem, z zamkniętą kabiną oraz stałym trzypunktowym podwoziem z przednim kółkiem.
  • Każde skrzydło posiada dwa dźwigary.
  • Skrzydła pokryte są płótnem z poliestru typu Dracon.
  • Kadłub konstrukcji kratownicowej wykonano z aluminiowych rurek, łączonych za pomocą przekładek oraz śrub.
  • Część ogonowa (statecznik poziomy, pionowy oraz ster wysokości i kierunku) wykonane są jako gotowe elementy.
  • Pokrywy silnika wykonano z włókna szklanego.
  • Hydrauliczny układ hamulcowy na kołach podwozia głównego. Kółko przednie sterowane.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie Skyrangera w bardzo dużym stopniu zależy od życzenia indywidualnego klienta. W dodatkowo płatnych opcjach znajdują się między innymi:

  • różne kolory płótna
  • zastosowanie płótna typu Xlam
  • zamontowanie pływaków do lądowania na zbiornikach wodnych
  • układ podwozia z tylnym kółkiem
  • spadochron ratunkowy
  • wiele rodzajów silników
  • ogrzewanie kabiny
  • podgrzew gaźnika
  • owiewki na koła
  • inne

 

2.3. Warianty

  • Skyranger V Fun - to oryginalna wersja Skyrangera z 1990 roku z jego oryginalną prostotą budowy.
  • Skyranger V Max - jest to wersja przeznaczona na rynek Brytyjski, która powstała w celu otrzymania homologacji samolotu w Wielkiej Brytanii. Odróżnia go dodatkowy statecznik pionowy zamontowany pod spodem części ogonowej oraz nowy ster kierunku.
  • Skyranger Swift - to wersja rozwojowa Skyrangera V Max, zoptymalizowana tak, by możliwe najlepiej wykorzystać montowane w niej silniki o mocy 80 oraz 100 KM. Swift posiada krótsze skrzydła, co zwiększa prędkość przelotową w stosunku do poprzednich wersji Skyrangera.

 

 

   

3. Schemat

Skyranger Swift

 

3D_swift2

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Skyranger V Fun / V Max Skyranger Swift
Silnik, producent Rotax 912 Rotax 912S
Maksymalna moc 80 KM 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat 2 osobowy, górnopłat
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 9,5 m 8,5 m
Długość 5,5 m 5,5 m
Wysokość 2,4 m 2,4 m
Masy    
Masa własna ok. 250 kg ok. 260 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg
Masa użyteczna ok. 200 kg ok. 190 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym 160 km/h 185 km/h
Prędkość podróżna 130 km/h 145 km/h
Prędkość minimalna 59 km/h 63 km/h
Wznoszenie maksymalne 5,5 m/s 5,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 254 m 280 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 250 m 282 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 12 l/h 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa b.d. b.d.
Zasięg 640 km 720 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.