Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

322 Faeta

 

 

321faeta

 

 

1. Opis

Atec 322 Faeta to górnopłat, który został wyposazony w trójkołowe podwozie. Samolot cechuje kztałt i konstrukcja która była inspirowana na modelu ATEC 122 ZEPHYR. Faeta zachowuje jego elegancki aerodynamiczny kształt i zbudowana jest z wykorzystaniem najlepszych materiałów węglowych. Mimo że wykonanie i przestronna kabina daje poczucie wyższej kategorii wagowej, samolot w rzeczywistości jest ultralekkim samolotem.

 
2. Schemat  

321faeta3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 322 Faeta
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec dwuosobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,18 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
300 kg
Maksymalna masa startowa 560 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 225 km/h
Prędkość przelotowa 200 km/h
Prędkość przeciągnięcia 64,4 km/h
Wznoszenie maksymalne 21 m/s

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

212 Solo

 

 

212solo

 

 

1. Historia modelu

Model Solo powstał z myślą o prawdziwych koneserach lotnictwa ultralekkiego. Dzięki jego zwrotności i manewrowości producent zapewnia niezapomniane wrażenia i dużą dawkę adrenaliny wszystkim użytkownikom tego samolotu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 212 Solo to ultralekki, jednomiejscowy, wolnonośny dolnopłat wykonany prawie w całości z kompozytów. Głównie wykorzystano włókna węglowe wzmacniane materiałami o strukturze plastra miodu. Całość wykonana w większości jako konstrukcja przekładkowa "sandwich". Efektem takiej technologii jest bardzo niska masa własna samolotu przy jednoczesnej dużej wytrzymałości i sztywności konstrukcji.
  • Skrzydło wolnonośne o obrysie trapezowym. Dźwigar główny wykonany z drewna bukowego, nasyconego żywicą syntetyczną. Pokrycie skrzydła to skorupa z włókna węglowego wykonana w technologii "sandwich". Skrzydło dodatkowo wzmacniane żebrami wykonanymi również z kompozytów. Klapy i lotki w całości kompozytowe. Centropłat wykonany ze spawanych stalowych rurek.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej dodatkowo wzmacniany wręgami. Całość wykonana z kompozytów.
  • Usterzenie pionowe i poziome o obrysach trapezowych stanowią integralną część skorupy kadłuba.
  • Stałe dwupunktowe podwozie główne w układzie ze sterowanym kółkiem tylnym. Koła podwozia głównego wyposażone w aerodynamiczne owiewki oraz hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni i popychaczy. Ster kierunku napędzany za pomocą stalowych cięgien. 
  • Zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów zintegrowany z kadłubem, umiejscowiony w kokpicie pod nogami pilota.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w bok.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Producent oferuje zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych.

 


Silnik:
Samolot może być wyposażony w dwusuwowy silnik Rotax 582 DCDI o mocy 65 KM lub czterosuwową jednostkę Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Do obu silników montowane jest dwułopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

212solo3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 212 Solo
Silnik, producent Rotax 582 DCDI
Maksymalna moc 65 KM
Płatowiec 1 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,48 m
Długość 5,20 m
Wysokość 1,55 m
Masy  
Masa własna
200 kg
Maksymalna masa startowa 300 kg
Masa użyteczna 100 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna 200 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 15 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 50 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

122 Zephyr

 

 

122zephyr

 

 

1. Historia modelu

Model Zephyr był pierwszym samolotem ultralekkim wyprodukowanym przez firmę Atec. Powstał on w 1996 roku i przyczynił się do przełomu w technologii samolotów klasy ultralekkiej. Rok później Zephyr otrzymał swoją pierwszą nagrodę na salonie lotniczym w Jihlavie w Czechach. W roku 2000 samolot otrzymał certyfikat typu pod nazwą ZEPHYR 2000, by w roku 2007 otrzymać aktualną nazwę czyli Atec 122 Zephyr. Obecnie na całym świecie lata ponad 200 samolotów tego typu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 122 Zephyr to ultralekki, dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej. Posiada stałe trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim. 
  • Skrzydło wolnonośne konstrukcji mieszanej. Do ok. połowy rozpiętości od nasady skrzydło ma obrys prostokątny. Dalej przechodzi w obrys trapezowy. Dźwigar główny wykonany z wielowarstwowego wzmacnianego drewna. Tylny dźwigar pomocniczy stanowi zamocowanie dla klap oraz lotek. Do wysokości dźwigara głównego, krawędź natarcia skrzydła pokryta jest kompozytem o strukturze przekładkowej "sandwich". Pozostałe powierzchnie skrzydeł pokryte są tkaniną z poliestru. Wbudowana w kadłub centralna kratownica wykonana ze spawanych stalowych rurek.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej z włókna węglowego, wzmacniany wielowarstwowymi drewnianymi wręgami.
  • Usterzenie w układzie "T" konstrukcji mieszanej z wykorzystaniem kompozytów szklanych. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym ma konstrukcję analogiczną do skrzydeł. Kesony statecznika wykonane z drewna. Trapezowy statecznik pionowy stanowi integralną część skorupy kadłuba. Ster kierunku wykonany całkowicie z kompozytu szklanego.
  • Trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim. Golenie główne wykonane jako resory z kompozytu. Goleń przednia wykonana z kompozytu oraz metalowych rurek. Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Aerodynamiczne owiewki zamontowane na wszystkich kołach.
  • Podwójne sterownice. Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. 
  • Zbiornik paliwa zintegrowany z kadłubem.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • chyłomierz poprzeczny
  • obrotomierz z licznikiem motogodzin
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • wskaźnik temperatury gazów wylotowych
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • wskaźnik poziomu paliwa

 

Wyposażenie samolotu:

  • Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika, jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta.
  • Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Podobnie obicie foteli oraz wykończenie kokpitu.
  • Regulowane fotele oraz pedały steru kierunku.

Wyposażenie opcjonalne:
  • elektryczny trymer i klapy
  • wariometr
  • radiostacja
  • transponder
  • GPS Garmin
  • inne przyrządy
  • ogrzewanie kabiny
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także dwu- lub trzyłopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi lub w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

122zephyr3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 122 Zephyr
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,40 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
275 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna 175 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 245 km/h
Prędkość podróżna 215 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa (140 / 180 km/h) 7 / 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

321 Faeta

 

 

321faeta

 

 

1. Historia modelu

Pierwszy lot próbny samolotu 321 Faeta odbył sie w roku 2003. Wygląd zewnętrzny jest niemal identyczny z samolotem 122 Zephyr, czyli flagowym modelem firmy Atec. Niemniej jednak model Faeta wyprodukowany został według nowej konstrukcji oraz technologii. W roku 2005 po wielu trudnych lotach testowych typ Atec 321 Faeta otrzymał certyfikację.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 321 Faeta to dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat ze stałym trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim. Konstrukcja ta wywodzi się z legandarnego, poprzedniego modelu firmy ATEC - 122 Zephyr. Model 321 Faeta posiada elegancką i aerodynamiczną sylwetkę modelu Zephyr, czerpiąc jednocześnie korzyści z zastosowania nowoczesnych kompozytów węglowych do produkcji nowego modelu. 
  • Skrzydło o obrysie trapezowym, skośne do tyłu i o stałym profilu wzdłuż całej rozpiętości. Konstrukcja skrzydła to wzmocniona skorupa z włókna węglowego wykonana w technologii przekładkowej "sandwich". Dźwigar skrzydła wykonany jest z twardego drewna nasyconego żywicą syntetyczną.
  • Klapy typu szczelinowego mogą być napędzane mechanicznie lub elektrycznie.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej z włókna węglowego, wzmacnianej wręgami wykonanymi w technologii "sandwich". 
  • Usterzenie samolotu w układzie "T", w całości wykonane z kompozytów. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym, wyposażone w trymer wysokości o napędzie mechanicznym lub elektrycznym. Usterzenie pionowe stanowi integralną część kadłuba.
  • Golenie podwozia głównego wykonane jako kompozytowe resory. Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Sterowana goleń przednia wykonana z kompozytów oraz stalowych rurek. Na wszystkich kołach zainstalowane są aerodynamiczne owiewki.
  • Podwójne sterownice.
  • Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. 
  • Zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów może być wykonany jako integralna część kadłuba lub jako dwa zbiorniki (po 50 litrów każdy), zabudowane wewnątrz skrzydeł.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne dostosowywane jest do potrzeb indywidualnego klienta. W ofercie znajdują się zarówno przyrządy analogowe, jak i bardziej wyszukane systemy elektroniczne. Te ostatnie mogą obrazować parametry lotu i silnika oraz informacje nawigacyjne, by w całości stanowić wyposażenie typu "glass-cockpit".
  • Opcjonalnym wyposażeniem mogą być także: automatyczny pilot, różne rodzaje radiostacji, transponderów, nadajniki ELT.

 

Wyposażenie samolotu:

  • Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika, jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta.
  • Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Podobnie obicie foteli oraz wykończenie kokpitu.
  • Regulowane fotele oraz pedały steru kierunku.
  • Spadochronowy system ratunkowy - opcjonalnie.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także dwu- lub trzyłopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi lub w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

321faeta3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 321 Faeta
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
278 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna 172 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 255 km/h
Prędkość podróżna 227 km/h
Prędkość minimalna 52 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa (160 / 200 km/h) 8 / 14 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 70 lub 2x50 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.