Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-20

 

aeroprakta20

 

 

1. Historia modelu

Aeroprakt-20 jest ultralekkim samolotem nowej generacji, zaprojektowanym jako doskonały kompromis racjonalności ze sprawnością. W rezultacie, dzięki swojej charakterystyce, zdobył wiele trofeów w europejskich i światowych na zawodach samolotów ultralekkich. W roku 2007 Aeroprakt Ltd zakończył seryjną produkcję modelu A-20, entuzjastom pozostał tylko rynek wtórny.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

A-20 jest konstrukcją mieszaną o metalowych skrzydłach i usterzeniu oraz kompozytowej kabinie - każdy element zaprojektowany tak by jak najbardziej funkcjonalnie wypełniał swoje zadania przy jednocześnie minimalnej masie i w pełni bezpiecznej wytrzymałości i trwałości. Duże powierzchnie usterzeń zapewniają dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach.

Ogólny projekt A-20 okazał się takim sukcesem, że posłużył on firmie jako podstawa dla szeregu późniejszych wersji samolotu. Na jego bazie powstały także dwusilnikowe A-26 i A-36.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowa wersja A-20 może być wyposażona w dwa rodzaje silników. Pierwszy z nich to dwusuwowy Rotax 503 o mocy 50 KM, drugi to również dwusuwowy Rotax 582 o mocy 60 KM.

 

2.3. Warianty

A-20 "Sky Cruiser" - to modyfikacja wersji bazowej z mniejszą rozpiętością skrzydeł i powierzchni ogonowych, mocniejszym, czterosuwowym silnikiem Rotax 912 o mocy 80 KM zamkniętym aerodynamiczną pokrywą,  śmigłem o zmiennym skoku, masowo wyważonymi powierzchniami sterowymi oraz bardziej opływowym podwoziu i zastrzałach.

 

   

3. Schemat

 

 

A20draft

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20
Sky Cruiser
Silnik, producent Rotax 503 Rotax 582 Rotax 912
Maksymalna moc 50 KM 60 KM 80 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy, układ "tandem"
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 11,4 m 11,4 m 10,2 m
Długość 6,7 m 6,7 m 6,7 m
Wysokość 1,8 m 1,8 m 1,7 m
Masy      
Masa własna 218 kg 218 kg 262 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg 450 kg
Masa użyteczna 232 kg 232 kg 188 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 140 km/h 160 km/h 210 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy b.d. b.d. b.d.
Prędkość minimalna 46 km/h 48 km/h 53 km/h
Wznoszenie maksymalne 3 m/s 5 m/s 6 m/s
Rozbieg 80 m 80 m 80 m
Dobieg 80 m 80 m 80 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 38 l 38 l 90 l
Zasięg b.d. b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


{jcomments on}

Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-22L

 

a22L

 

 

1. Historia modelu

Celem projektu było stworzenie samolotu zapewniającego maksimum komfortu, z dwoma miejscami obok siebie, o zgrabnej sylwetce, ze skrętnym przednim kołem i doskonałych własnościach lotnych. Ten niezwykły samolot o bardzo przestronnym, ogrzewanym kokpicie zapewnia mnóstwo przestrzeni dla pasażerów i bagażu. 128 cm szerokości to więcej niż ma większość samolotów czteromiejscowych.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

 

A-22L jest górnopłatem z zastrzałami montowanymi do kadłuba.

 

  • Kadłub wykonany jest w całości jako konstrukcja skorupowa z duraluminium z kompozytową pokrywą silnika i przeszkleniem z PVC lub poliwęglanu.
  • Skrzydła o stałym profilu wykonane są jako konstrukcja żebrowa z duraluminium.
  • Metalowe poszycie noska profilu stanowi razem ze ścianką głównego dźwigara sztywny kontur zamknięty.
  • Za dźwigarem poszycie skrzydła wykonane jest ze specjalnej tkaniny termokurczliwej Diatex.
  • Klapolotki na pełnej rozpiętości skrzydeł. Jako klapy ustawiane w pozycjach 10 i 20 stopni dla krótkich startów i lądowań. Klapolotki, podobnie jak skrzydła, wykonane są jako struktura duraluminiowa z poszyciem z Diatexu.
  • Ster wysokości mocowany jest do statecznika poziomego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie). Ster wysokości jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie) i stanowiącego integralną część kadłuba. Ster kierunku jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Poszycie powierzchni sterowych i części skrzydeł za dźwigarem wykonane z Diatexu, specjalnej tkaniny termokurczliwej. W połączeniu ze specjalną warstwą lakierniczą poszycie zapewnia co najmniej 20 letnią wytrzymałość. Pokrywa silnika, owiewki kół i zastrzałów oraz końcówki skrzydeł wykonane z kompozytów.
  • Duże drzwi z wypukłym przeszkleniem sięgającym podłogi umożliwiają doskonałą widoczność w dół i na boki. Przeszklone panele za kokpitem gwarantują prawie 360° widoczności. Samolot dysponuje zapinanym bagażnikiem o ładowności 20 kg, dostępnym od środka.
  • Zdwojone sterowanie z centralnym drążkiem, alternatywnie drążek "Y" lub dwa wolanty. Zdwojone pedały i dźwignie przepustnicy, łatwo dostępna dźwignia klap na środku pod sufitem kokpitu.
  • Stałe, trójkołowe podwozie jest jednocześnie mocne i podatne, dając wzorową sterowność na ziemi.
  • Szerokie opony przy dużym rozstawie miękko resorowanego podwozia są doskonałe na nierównych lub miękkich lotniskach. Środek ciężkości położony blisko głównego podwozia umożliwia łatwe odciążenie przedniego kółka. Malutkie kółko z tyłu chroni ogon przed uszkodzeniem.
  • Hamulce hydrauliczne (Matco) z miedzianymi przewodami zamiast węży.

 

2.2. Wyposażenie

Silnik

Rotax 912. Silnik o doskonałej reputacji ze względu na niezawodność i oszczędność. Resurs 1500 godzin - to ok. 10 lat eksploatacji dla przeciętnego użytkownika.

 

Pozostałe wyposażenie

Awionika zabudowywana pod zamówienie indywidualnego klienta. Na tablicy przyrządów mogą zostać zainstalowane klasyczne, analogowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne. Opcją jest także zamontowanie ciekłokrystalicznych wskaźników (tzw. Glass-cockpit) w zależności od wymagań klienta.


Ponadto opcjonalnym wyposażeniem samolotu są:

- bagażnik o ładowności do 20kg

- ogrzewanie kabiny

- spadochronowy system ratunkowy MAGNUM High-Speed Softpack

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

 

A-22_w_trzech_rzutach

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-22L
Silnik, producent Rotax 912
Maksymalna moc 80 KM / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,55 m
Długość 6,16 m
Wysokość 2,47 m
Masy
 
Masa własna
270 / 280 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna ok. 200 / 190 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 170 / 180 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy ok. 140 km/h
Prędkość minimalna 60 km/h
Wznoszenie maksymalne 4,5 / 5 m/s
Rozbieg 90 / 85 m
Dobieg 120 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 11 / 13 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 90 l
Zasięg 950 / 850 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


{jcomments on}

 

 

   Aeroprakt 28

aero28

 

 

A-28 - dwusilnikowy czteromiejscowy samolot GA. Celem projektu było skonstruowanie niezawodnego samolotu dla bezpiecznych przelotów nad terenem o ograniczonej możliwości awaryjnego lądowania na wypadek awarii silnika, mogącego zabrać do 300 kg ładunku, o 10 godzinnej długotrwałości lotu i mogącego korzystać z krótkich, nierównych lotnisk

 

 

 

 

 

Typ samolotu
Aeroprakt - 28
Silnik, producent
2xRotax 912 UL
Silnik moc 2x80 KM
Ilość miejsc i rodzaj 4 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
12,1 m
Długość 7,05 m
Wysokość 2,33 m
Waga
 
Masa własna
530 kg
Ciężar maksymalny 950 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna 240 km/h
Prędkość podróżna - 75% 200 km/h

Wznoszenie maksymalne

5m/s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: www.aeroprakt.pl 
 
 

 

Aeroprakt - 26

aero26

Wyjątkowej zdolności do lotu o jednym silniku dowodzi możliwość startu i wznoszenia się przy jednym pracującym silniku! Podobnie jak w A-20, owiewka kabiny jest demontowalna dla lotów z otwartym kokpitem lub fotografowania. Dwa silniki Rotax 582 o łącznej mocy 128 KM dają niewiarygodny stosunek mocy do masy.

 


A-26 oferuje niezwykłe osiągi i możliwości pilotażu przy locie z jednym silnikiem. Prędkość wznoszenia wynosi pomiędzy 2,5 a 3,5 m/s, a prędkość przelotowa, nie przeciążająca jedynego silnika, od 95 do 125 km/h. Wyprowadzanie z korkociągu jest łatwe i błyskawiczne, nawet przy pełnej mocy jedynego silnika, a Vmc** jest prawie równa prędkości przeciągnięcia.

 

Takie osiągi przy pracy jednego silnika dają w efekcie olbrzymie rezerwy nadwyżki mocy przy pracy obu silników. Pozwalają one, między innymi, na lot przy super cichym i płynnym, nienaturalnie niskim ustawieniu mocy silników. A-26 bez problemu utrzymuje wysokość przy 25-30% mocy silników!

Rozmiary i konstrukcja płatowca są takie same jak modelu bazowego A-20, z wyjątkiem powiększonego do 3° skosu skrzydła i zmian konstrukcyjnych w miejscach mocowania silników

 
 
 

Zestawienie parametrów technicznych

 

 

Typ samolotu
Aeroprakt - 26
Silnik, producent
2xRotax 582
Silnik moc 2x64 KM
Ilość miejsc i rodzaj 3 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
11,4 m
Długość 6,7 m
Wysokość 1,9 m
Waga
 
Masa własna
290 kg
Ciężar maksymalny 520 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna 200 km/h
Prędkość podróżna - 75% 180 hm/h
Wznoszenie maksymalne 10m/s (dwa silniki)

 

 

Źródło: www.aeroprakt.pl

Zdjęcie: www.aeroprakt.pl 

 


Samolot wywodzący się z bazowego modelu A-20, zmodyfikowanego w celu zapewnienia niezawodności, jaką dają dwa silniki umożliwiające bezpieczne loty nad terenami, gdzie awaryjne lądowanie nie jest "dostępną opcją".

Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-20

 

aeroprakta20

 

 

1. Historia modelu

Aeroprakt-20 jest ultralekkim samolotem nowej generacji, zaprojektowanym jako doskonały kompromis racjonalności ze sprawnością. W rezultacie, dzięki swojej charakterystyce, zdobył wiele trofeów w europejskich i światowych na zawodach samolotów ultralekkich. W roku 2007 Aeroprakt Ltd zakończył seryjną produkcję modelu A-20, entuzjastom pozostał tylko rynek wtórny.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

A-20 jest konstrukcją mieszaną o metalowych skrzydłach i usterzeniu oraz kompozytowej kabinie - każdy element zaprojektowany tak by jak najbardziej funkcjonalnie wypełniał swoje zadania przy jednocześnie minimalnej masie i w pełni bezpiecznej wytrzymałości i trwałości. Duże powierzchnie usterzeń zapewniają dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach.

Ogólny projekt A-20 okazał się takim sukcesem, że posłużył on firmie jako podstawa dla szeregu późniejszych wersji samolotu. Na jego bazie powstały także dwusilnikowe A-26 i A-36.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowa wersja A-20 może być wyposażona w dwa rodzaje silników. Pierwszy z nich to dwusuwowy Rotax 503 o mocy 50 KM, drugi to również dwusuwowy Rotax 582 o mocy 60 KM.

 

2.3. Warianty

A-20 "Sky Cruiser" - to modyfikacja wersji bazowej z mniejszą rozpiętością skrzydeł i powierzchni ogonowych, mocniejszym, czterosuwowym silnikiem Rotax 912 o mocy 80 KM zamkniętym aerodynamiczną pokrywą,  śmigłem o zmiennym skoku, masowo wyważonymi powierzchniami sterowymi oraz bardziej opływowym podwoziu i zastrzałach.

 

   

3. Schemat

 

 

A20draft

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20
Sky Cruiser
Silnik, producent Rotax 503 Rotax 582 Rotax 912
Maksymalna moc 50 KM 60 KM 80 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy, układ "tandem"
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 11,4 m 11,4 m 10,2 m
Długość 6,7 m 6,7 m 6,7 m
Wysokość 1,8 m 1,8 m 1,7 m
Masy      
Masa własna 218 kg 218 kg 262 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg 450 kg
Masa użyteczna 232 kg 232 kg 188 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 140 km/h 160 km/h 210 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy b.d. b.d. b.d.
Prędkość minimalna 46 km/h 48 km/h 53 km/h
Wznoszenie maksymalne 3 m/s 5 m/s 6 m/s
Rozbieg 80 m 80 m 80 m
Dobieg 80 m 80 m 80 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 38 l 38 l 90 l
Zasięg b.d. b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.