Producent / Kraj:

AERO AT / Polska

Model:

Aero AT-4/ Gobosh G-700

 

 

Aero AT-4 wwwairlinersnet Gabriel Widyna

Aero AT-4 - fot. Gabriel Widyna źródło: www.airliners.net

 

 

1. Historia modelu

Aero AT-4/ Gobosh G-700 - Samolot Aero AT-4 - opracowany w firmie Aero przez Mariana Jakoniuka. To pierwszy polski samolot zbudowany w amerykańskiej kategorii LSA (Light Sport Aircraft), przeznaczonej dla małych samolotów turystycznych i sportowych. AT-4 jest rozwinięciem samolotu Aero AT-3. Samolot ma nowe skrzydła, co zwiększa osiągi samolotu. Wzbogacono także wyposażenie awioniczne.  Samolot uzyskał możliwość wykonywania lotów nocnych VFR (tzw. night VFR). Prototyp oblatano w czerwcu 2007 r. i w ciągu dwóch tygodni zakończono loty próbne i tego samego roku wysłano na największy amerykański zlot samolotów Airventure w Oshkosh. Samolot bardzo spodobał się klientom. W krótkim czasie zamówionych zostało 70 egz., które na amerykański rynek miały być dostarczone do końca 2009 r. W USA samolot nosi nazwę handlową Gobosh G-700. Przedstawicielem handlowym Aero na tamtejszym rynku jest firma Gobosh Aviation LSA.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Usterzenie płytowe. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Rotax ULS o mocy 74 kW (100 KM)
 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aero AT-4
Silnik, producent  Rotax ULS
Maksymalna moc  74 kW (100 KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,35 m
Długość  6,25 m
Wysokość  
Masy  
Masa własna
 380 kg
Maksymalna masa startowa  600 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  247 km/h
Prędkość podróżna  208 km/h
Prędkość minimalna  66 km/h
Wznoszenie maksymalne  5,0 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  780 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

AERO AT

Model:

AT-2

 

 

 

 

 

1. Historia modelu


AT-2 - W 1994 r. mgr inż. Tomasz Antoniewski opracował projekt samolotu AT-2. Konstrukcja samolotu została oparta na samolocie francuskim Pottier P-220S "Koala". Przy budowie nowego samolotu zostały wykorzystane trzy zestawy Pottier P-220S do samodzielnego montażu. Konstrukcja była bardziej zaawansowana niż AT-1. Samolot AT-2 zbudowano w celu uzyskania danych koniecznych dla uzyskania świadectwa typu.

Budowa samolotu została rozpoczęta w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy i przeniesiona do pomieszczeń Instytutu Lotnictwa. W trakcie budowy okazało się, że dokumentacja samolotu Pottier P-220S jest mało szczegółowa i nieaktualna. Konstruktorzy wprowadzili więc wiele zmian w konstrukcji, m.in. wzmocnili podwozia. Oblot samolotu odbył się na Okęciu 16.12.1995 r. Bez przeszkód zarejestrowano go w klasie Experimental, później został dopuszczony do lotów nocnych. Niestety samolot AT-2 nie otrzymał nigdy certyfikatu.

Na bazie jego planów została opracowana jego zmodyfikowana wersja seryjna, oznaczona i znana obecnie jako AT-3.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej. Skrzydła jednodźwigarowe z kesonem i dźwigarkiem pomocniczym stworzonym przez zagięcie górnego pokrycia i znitowanie z dolnym. Skrzydła wyposażone w lotki i klapy. Kadłub o przekroju prostokątnym, tylko za kabiną górna część jest zaokrąglona. W części kabinowej konstrukcji "ceowej" z dwiema skrzynkami- na mocowanie dźwigarów skrzydeł oraz goleni podwozia- przechodzącymi przez całą szerokość kabiny. Tylna część kadłuba o specyficznej konstrukcji: pod względem wytrzymałościowym jest to ceówką, wzmocniona pionowymi i skośnymi usztywnieniami. Te usztywnienia tworzą jak gdyby kratownicę przynitowaną do ścianek bocznej i spodu kadłuba. Czwarta ścianka kratownicy to usztywnienia biegnące na linii burt kabiny, stanowiącej bazę kadłuba. Cała część kadłuba powyżej tej linii stanowi tylko owiewkę bez znaczenia wytrzymałościowego. Kabina zakryta. Statecznik pionowy zintegrowany z kadłubem. Usterzenie poziome płytowe, konstrukcji klasycznej. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik- Limbach L2400 EB3AC o mocy 64 kW (87 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu AT-2
Silnik, producent  Limbach L2400 EB3AC
Maksymalna moc  64 kW (87 KM)
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 
Długość  
Wysokość  
Masy  
Masa własna
 
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

AERO AT / Polska

Model:

AT 1

 

 

P5306468

AT-1

 

 

1. Historia modelu

AT-1 (czasami oznaczany Antoniewski AT-1) - ultralekki samolot sportowy został opracowany przez Tomasza Antoniewskiego. Początkowo planowany w oparciu o plany konstrukcyjne znanego samolotu amatorskiego Jodel D-9 "Bebe". W samolocie wykorzystano jednak zmodyfikowane skrzydła pochodzące z szybowca SZD-30 "Pirat". Zmiana skrzydeł na większe i cięższe o 50 kg pociągnęła za sobą zmiany w konstrukcji kadłuba. Zmianie uległo również podwozie. Zamiast dwóch goleni mocowanych do płata zastosowano pojedynczą goleń sprężystą, zapożyczoną z samolotu rolniczego PZL-126 "Mrówka", montowaną do kadłuba. Wykorzystano koła podwozia głównego od szybowca SZD-51 "Junior", zaś podwozie tylne z samolotu PZL-104 "Wilga". W rezultacie powstał zupełnie nowy samolot, przypominający tylko ogólnym układem samolot Jodel "Bebe".

Samolot AT-1 był również pracą dyplomową Tomasza Antoniewskiego, obronioną na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej w kwietniu 1990 r. Budowę samolotu rozpoczęto w firmie Yalo w 1987 r. W grudniu 1989 r. samolot był prawie gotowy, brakowało tylko osłon silnika, malowania i innych drobnych elementów. Wykonano wówczas pierwsze krótkie loty nad lotniskiem Bemowo. Właściwy, ale jeszcze nieoficjalny, oblot samolotu został wykonany w lipcu 1990 r. Dopiero 9.12.1990 r. AT-1 został oficjalnie oblatany przez Macieja Akslera.

Początkowo samolot służył do latania rekreacyjnego. Wykorzystywany również do holowania transparentów oraz przeciwpożarowego patrolowania lasów (w latach 1993-996).

AT-1 stacjonuje obecnie na lotnisku Aeroklubu Pilskiego.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej. Konstrukcja kryta płótnem. Kabina odkryta później przerobiona na zakrytą. Ster kierunku płytowy. Stałym elementem jest tylko malutka płetwa na kadłubie oraz nieco większa pod kadłubem. Podwozie klasyczne stałe.
 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Tłokowy Limbach SL 1700EA o mocy 44 kW (60 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

At-1

Schemat AT-1

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  AT-1
Silnik, producent  Limbach SL 1700EA
Maksymalna moc  44 kW (60 KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,60m
Długość  5,72m
Wysokość  1,95m
Masy  
Masa własna
315 kg
Maksymalna masa startowa  430 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  198 km/h
Prędkość podróżna  160 km/h
Prędkość minimalna  80 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,2 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  600 km

Źródło: na podstawie info www.samolotypolskie.pl

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

AERO AT / Polska

Model:

Aero AT-3

 

 

Aero AT-3 Jarosław kania

Aero AT-3 - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

 

1. Historia modelu

 Aero AT-3 - jest dwu osobowym, metalowym i półskorupowym samolotem w układzie dolnopłata z miejscami obok siebie. Skonstruowany został z kompozytów epoksydowo-szklanych w technologii rozwijalnych powierzchni posiadających owiewki i osłony. Posiada trójkołowe podwozie z przednim kołem zaprojektowanym w celu niwelowania ewentualnych błędów pilotażu lub skutków lądowania na nierównym, trawiastym lotnisku lub jego odcinku. Samolot ten posiada również hydrauliczne hamulce podwozia głównego, które zapewniają idealną sterowność na ziemi oraz precyzyjne i szybkie zatrzymanie maszyny. Posiada również Klapy krokodylowe i klapy Garney'a dzięki, którym rozszerzono zakres prędkości użytkowej ułatwiającej start i lądowanie na krótkich lotniskach. Natomiast kolejna z klap, czyli klapa dociążająco-wyważająca pozwala na bardzo dokładne wytrybowanie samolotu w zakresie prędkości. W kabinie Aero AT-3 piloci mogą się poczuć bardzo komfortowo, a to wszystko dzięki wysokiemu standardowi wykończenia. Do wykończenia środka użyto skóry i przyjemnej dla oka tapicerki, a całość uzupełnia dobrze i przyjaźnie rozplanowany panel oraz ergonomiczne i bardzo wygodne fotele. Widoczność w kabinie dzięki wysokiej jakości powierzchni oszklonej jest doskonała.

Do podstawowego wyposażenia tego samolotu należą takie sprzęty jak: radiostacja lotnicza, intercom reagujący na komendy głosowe, sztuczny horyzont, zakrętomierz oraz podstawowe przyrządy do pilotażu i kontroli pracy silnika. Samolot ten przeszedł liczne badania atestowe pod czas realizacji programu prób według przepisów JAR-VLA. Sprawdzano między innymi: stateczność, sterowność, osiągi, przeciążenia i właściwości akrobatyczne. Samolot został zaprojektowany z myślą o polskim rynku eksploatacyjnym, dzięki czemu obsługa techniczna tej maszyny jest bardzo mocno zbliżona do innych seryjnie produkowanych w Polsce samolotów metalowych. Oznacza to, że każdy mechanik, na każdym lotnisku w pełni poradzi sobie z obsługą techniczną tego samolotu. Dzięki doskonałym własnością pilotażowym samolot ten idealnie nadaje się do podstawowego szkolenia, zapewniając przy tym łatwe i szybkie przejście na inne typy samolotów, może nawet na najnowsze myśliwce typu F-16 Fighting Falcon (Pol. Jastrząb)

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Półskorupowy samolot w układzie dolnopłata z miejscami obok siebie. Skonstruowany został z kompozytów epoksydowo-szklanych w technologii rozwijalnych powierzchni posiadających owiewki i osłony.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Rotax 912 S (100 KM)
 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  Aero AT-3
Silnik, producent  Rotax 912 S
Maksymalna moc  (100 KM)
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,55m
Długość  5,88m
Wysokość  2,23m
Masy  
Masa własna
 368 kg
Maksymalna masa startowa  582 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Prędkość podróżna  200 km/h
Prędkość minimalna  82 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,5 m/s
Rozbieg  145m
Dobieg  200m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  717 km

 

Oprac. Piotr Drewniak

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}