Producent / Kraj:

Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze / Polska

Model:

MDM-1 Fox

 

 
   

1. Opis      

MDM-1 Fox to dwumiejscowy średniopłat wykonany w całości z laminatu szklano-epoksydowego ze stałym podwoziem. Po sukcesie Swifta(jednomiejscowy szybowiec tego samego producenta), projektanci zauważyli rodzące się zapotrzebowanie na dwumiejscowy szybowiec akrobacyjny, więc rozpoczeli prace nad nowym modelem w listopadzie 1992 roku, a w 1993 roku miał swój pierwszy oblot. Trzy lata później opracowano wersję Fox P, która poprzez wymienne koncówki powiększała ropiętość skrzydeł do 16m, przy czym poprawiając osiągi szybowca oraz nadając mu bardziej uniwersalny charakter.

 
 

 

 
   

2. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 14,00 m
Wydłużenie 16,00 m
Długość 7,38 m
Wysokość 1,51 m
Powierzchnia nośna 12,34 m2
Masy  
Masa własna
345 kg
Maksymalna masa startowa 525 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 84 km/h
Prędkość ekonomiczna 110 km/h
Prędkość dopuszczalna 293 km/h
Prędkość min. opadania 1 m/s

Źródło: wikipedia.org

Producent / Kraj:

Czesław Tański / Polska

Model:

Lotnia

 

 
   

1. Opis      

Lotnia Tańskiego to pierwsza polska konstrukcja szybowca zbudowanego w 1895 roku przez Czesława Tańskiego. Czesław Tański pod wpływem wiadomości o próbach lotów ślizgowych których dokonywał Otto Lilienthal, zbudował swój własny szybowiec. Pierwsze nieudane próby lotów podjęte pod koniec 1895 na polach zakończyły się roztrzaskaniem konstrukcji.Inżynier Tański przez kilka następnych miesięcy samodzielnie wprowadzał wiele ulepszeń oraz modyfikacji szybowca, dzięki czemu w 1896 roku w miejscowości Wygoda (koło Janowa Podlaskiego) dokonał kilku skoków o długości około 20-30 metrów. Przeprowadzone przez inż. Czesława Tańskiego próby lotów były pierwszymi, jakie przeprowadzono na terenie Polski.

 
   
   

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,6 - 10m
Długość 3,6 - 3,8 m
Wysokość 1,6 m
Powierzchnia nośna 12 m2
Masy  
Masa własna
20 kg - 25 kg
Masa użyteczna
60 kg - 65 kg
Maksymalna masa startowa 80 kg - 90 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość ok. 12 km/h
opadanie minimalne ok. 2m/s

Źródło: wikipedia.org

Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-A Salamandra

 

asd 

 
   

1. Opis       

IS-A Salamandra to pierwszy szybowiec szkolno-treningowy wybudowany w Instytucie Szybownictwa. W 1936 roku inż. Wacław Czerwiński zaprojektował  szybowiec przejściowy służący do treningu pilotów przesiadających się ze szkolnych konstrukcji ("Wrona" i "CWJ") na szybowiec "Komar". Model o nazwie "Salamandra" był seryjnie produkowanY od 1937 roku przez Wojskowy Warsztat Szybowców w Krakowie. Tuż przed wojną IS-A eksportowano do Jugosławii, Finlandii oraz Estonii. Wojnę i okupację przetrwał jeden egzemplarz którego ukryto w Goleszowie,a po wyzwoleniu Polski odremontowano i używano do szkolenia pilotów. Na podstawie ostatniego egzemplarza, zespół inżynierów z Instytutu Szybownictwa (m.in. Józef Niespał, Rudolf Matz oraz Marian Gracz) odtworzył dokumentację techniczną modelu IS-A "Salamandra" oraz przystosował projekt do masowej produkcji którą podjęto w Bielsku-Białej. Przez kilka najbliższych lat opracowywano ulepszone wersję pierwotnego projektu (tj. Salamandra 48, Salamandra 49, Salamandra 53 oraz Salamandra 53A). Salamandra produkowana była w latach 1947-1957 i wybudowano ponad 254 egzemplarze, które służyły w aeroklubach do początku lat 60. W produkcję zaangażowane był zakłady WSK Okęcie i Mielec. Ostatni egzemplarz znajduje się do widoku publicznego w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

 
   
   

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł 12,48 m
Długość 6,48 m
Wysokość 2,3 m
Masy  
Masa własna
120,7 kg
Maksymalna masa startowa 205,7 kg
Osiągi samolotu  
Dopuszczalna prędkość 150 km/h
Prędkość minimalna 43 km/h

Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-4 Jastrząb

 

 
   

1. Opis      
S-4 Jastrząb (nazywany "siekierą") jest polskim szybowcem akrobacyjnym o konstrukcji drewnianej. Samolot jest pierwszym akrobacyjnym szybowcem zaprojektowanym w powojennej Polsce. Inżynierowie z Instytutu Szybownictwa w 1949 roku zaprojektowali szybowiec w układzie wolnonośnym wzorując się na niemieckim szybowcu "Habicht". Samolot IS-4 dzięki wytrzymałej konstrukcji został dopuszczony do wykonywania pełnej akrobacji. Przez bardzo długi okres szybowiec IS-4 "Jastrząb" zostawał na wyposażeniu aeroklubów. W zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie znajdują się dwa zachowane egzemplarze IS-4, jeden z nich został przekazany do Muzeum po wystawie XX-lecia PRL, a drugi trafił z Krakowskiego Aeroklubu  w 1970 roku.

 
 
 
   

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
12 m
Długość 6,25 m
Wysokość 1,3 m
Powierzchnia nośna 13,75 m2
Masy  
Masa własna
255 kg
Maksymalna masa startowa 340,7 kg
Osiągi samolotu  
Dopuszczalna prędkość nurkowania 450 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h

Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-3 ABC

 

 
   

1. Opis      
IS-3 ABC jest  trzecim, powojennym, polskim szybowcem przeznaczonym do szkolenia podstawowego. Samolot został skonstruowany w Instytucie Szybownictwa  przez inżynierów Rudolfa Matza i Romana Zatwarnickiego. Szybowiec ten cechował się dużymi zapasami statyczności, małym obciążeniem powierzchni nośnej i wynikającą z tego niską prędkość startu i lądowania. Pierwszy lot miał miejsce w grudniu 1947 roku przy współpracy z doświadczonym pilotem Piotrem Mynarskim. Samolot IS-3 posiadał prostą w budowie konstrukcję która umożliwiała loty w terenie górskim.Wybudowano 256 egzemplarzy szybowca IS-3 z czego 50 sztuk wyeksportowano do Chin, gdzie podjęto ich licencyjną produkcję. IS-3 był masowo używany do szkolenia podstawowego w polskich aeroklubach do końca lat 50. ubiegłego wieku. Szybowiec IS-3 ABC A można oglądać na ekspozycji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

 

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,00 m
Długość 6,27 m
Wysokość 1,72 m
Powierzchnia nośna 13,5 m2
Masy  
Masa własna
105 kg
Masa użyteczna
80 kg
Maksymalna masa startowa 185 kg
Osiągi samolotu  
Dopuszczalna prędkość nurkowania 135 km/h
Prędkość optymalna 53 km/h
Prędkość minimalna 45 km/h