Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-2 Mucha

 

 
   

1. Opis      
IS-2 Mucha to drugi powojenny polski szybowiec skonstruowany w Instytucie Szybownictwa w Bielsku Białej. Jeden z najbardziej popularnych szybowców w latach 40. i 50., który pozwolił osiągnąć polskim szybownikom światowy poziom wyszkolenia i umiejętności. Ideą przyświecającą zaprojektowanie Muchy było stworzenie szybowca, który miał zastąpić używane w aeroklubach, poniemieckie Schneider Grunau Baby. Miała być to konstrukcja tania w masowej produkcji i użytkowaniu o dobrych osiągach w lotach treningowych i wyczynowych oraz prosta w budowie W 1946 roku inżynier Franciszek Kotowski i inżynier Irena Kaniewska rozpoczęli pracę nad szybowcem wykorzystując doświadczenia zdobyte podczas prawie równolegle projektowanego innego szybowca Instytutu Szybownictwa IS-1 Sęp. Gotowa Mucha po raz pierwszy wzniosła się w powietrze 24 kwietnia 1948 roku, za jej sterami siedział doświadczony pilot Piotr Mynarski. Rok później, 21 maja zaczęto produkować wersję seryjną IS-2 Mucha-bis o numerze SP-887. Mucha była jednomiejscowym, wolnonośnym górnopłatem o drewnianej konstrukcji. Do budowy używano wysokogatunkowego drewna sosny, z metalu wykonano okucia główne i pasy skrzydła . Szybowiec został wyposażony w skrzydło jedno-dźwigarowe o obrysie trapezowym wyposażone w lotki szczelinowe oraz płytowe hamulce aerodynamiczne. Podwozie stałe, składające się z drewnianej płozy podkadłubowej, za którą znajdowało się koło ułatwiającej manewrowanie szybowcem na ziemi.

 
   
   

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
15 m
Długość 6,8 m
Wysokość 1,6 m
Powierzchnia nośna 15 m2
Masy  
Masa własna
170 kg
Masa użyteczna
90 kg
Maksymalna masa startowa 260 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 190 km/h
Dopuszczalna prędkość nurkowania 225 km/h
Prędkość minimalna 40 km/h

Źródło: wikipedia.org

Producent / Kraj:

Instytut Szybownictwa / Polska

Model:

IS-1 Sęp

 

 

   

1. Opis      
IS-1 to polski szybowiec wyczynowy i jako pierwszy skonstruowany i wybudowany w Polsce po II wojnie światowej.Już w 1947 roku konstruktorzy Instytutu Szybownictwa (mgr inż. Władysław Nowakowski i inż. Józef Niespał) opracowali projekt pierwszego samolotu powojennego wyczynowego, który oznaczono jako IS-1 Sęp. Prototyp samolotu został oblatany w dniu 2 czerwca 1947 roku przez znanego szybownika inż. Piotra Mynarskiego na lotnisku w Bielsku-Białej. Po wszechstronnych badaniach w 1948 roku wyprodukowano niewielką serię 5 szybowców tego typu oznaczonych jako IS-1 Sęp bis, które nieznacznie różniły się od prototypu.

 
 

 

   

2. Schemat

 

 

3. Dane techniczne

Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
17,5 m
Długość 7,5 m
Wysokość 1,25 m
Powierzchnia nośna 17 m2
Masy  
Masa własna
276 kg
Maksymalna masa startowa 325 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 185 km/h
Dopuszczalna prędkość 225 km/h
Prędkość przelotowa 130 km/h
Prędkość minimalna 40 km/h

Źródło: wikipedia.org / fzpn.org

Producent / Kraj:

Antoni Kocjan / Polska

Model:

Bąk II

 

 

   

1. Opis      
Bąk II  to polski motoszybowiec zaprojektowany przez  inżyniera Antoniego Kocjana. Poziom jaki reprezentowała maszyna wyprzedzał o niecałe 20 lat  innye prowadzone w tamtym czasie projekty. Samolot posiadał drewnianą konstrukcję, pokrytą sklejką i płótnem. Samo usterzenie było absolutną nowością w tamtych czasach – poziome, niedzielone, płytowe, łączone w osi obrotu rurą skrętną. Statecznik poziomy był jednocześnie usterzeniem i sterem wysokości, obracającym się w łożysku kulkowym, aby zminimalizować tarcie. Czterosuwowy silnik dwucylindrowy o mocy 23,5 kW nosił nazwę Sarolesa Albatros, a zbiornik paliwa mieścił 50 l, przy zużyciu 6,7 l/h. Skrzydła zostały wykonane z drewnianych żeberek, które zostały skonstruowane w technologii przedwojennej – obecnie już niestosowanej. Do dziś zachowały się plany szybowca dzię czemu prowadzone są prace rekonstrukcyjne samolotu.

 
Silnik:
Czterosuwowy Sarolesa Albatros z dwoma cylindrami o mocy 23,5 kW

 

   

2. Schemat

 

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu Bąk II
Silnik, producent Czterosuwowy Sarolesa Albatros z dwoma cylindrami
Maksymalna moc 23,5 kW
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
12,2 m
Długość 6,0 m
Wysokość 1,45 m
Powierzchnia nośna 13,2 m2
Masy  
Masa własna
207 kg
Masa użyteczna
118 kg
Maksymalna masa startowa 325 kg
Osiągi samolotu  
Maksymalna prędkość 152 km/h
Dopuszczalna prędkość nurkowania  180 km/h
Prędkość przelotowa 130 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Wznoszenie 2,5 m/s
Zasięg 800km
Pułap 5200 m
Pojemność zbiornika paliwa 50 l

Źródło: wikipedia.org / fzpn.org

To miejsce to zbiór podstawowych i nieco bardziej rozszerzonych informacji o statkach powietrznych,począwszy od samolotów, poprzez szybowce, śmigłowce. To także znajdą Państwo informacje na temat zespołów akrobacyjnych w Polsce i na świecie, info modelarskie oraz z lotnictwa wojskowego.

 

Portal nasz nie ogranicza się jedynie do samolotów. U nas znajdują sie także działy poświęcone innym statkom powietrznym.

 

W dziale: