Producent / Kraj:

Sekcja Lotnicza Politechniki Warszawskiej / Polska

Model:

SL-1 Akar

 

pliszka

 
   

1. Opis      

SL-1 Akar to polski szybowiec określany jako najbardziej udany projekt polskiego szybowca z okresu międzywojennego. Model SL-1 został opracowany przez Adama Karpińskiego w 1922 roku, a do końca roku 1923 zbudowany jako pierwszy z szybowców przez studentów z Sekcji Lotniczej Politechniki Warszawskiej.Od 23 sierpnia do 13 września 1923r. szybowiec brał udział w I Konkursie Ślizgów w Białce koło Nowego Targu. Sukces szybowca Akar zawdzięczamy jego dobrej sterowności, dużej sztywności, zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych oraz bardzo małej masie.

 

2.Schemat

 

sl-1 akar

 

3. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 9,30 m
Długość 5,50 m
Wysokość 1,70 m
Powierzchnia nośna 12,30 m2
Masy  
Masa własna
75 kg
Maksymalna masa startowa 140 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 45 km/h
Prędkość min. opadania 1,3 m/s

Producent / Kraj:

Polskie Zakłady Lotnicze / Polska

Model:

PZL M-3 Pliszka

 

pliszka

 
   

1. Opis      

PZL M-3 Pliszka jest jednomiejscowym wolnonośnym szybowcem treningowo-akrobacyjnym o konstrukcji metalowej. W 1957 roku przedstawiono pierwszy projekt Pliszki opracowany przez zespół pod kierownictwem inż. Zdzisława Żoka. Pierwsze elementy szybowca zostały zamontowane w 1958 roku, a 20 maja 1959 roku miał miejsce oblot wykonany przez pilota inż. Sławomira Makaruka. PZL M-3 charakteryzuje się tym, że cześć przednia kadłuba mieści kabinę pilota z osłoną o szkielecie stalowym otwierającą się do góry w tył. Model M-3 został wyposażony w pedały regulowane podczas lotu, skrzydła pokryte płótnem oraz podwozie z kółkiem zawieszonym na wahaczu (amortyzowane sznurem gumowym).

 

2.Schemat

 

m3-pliszka

 

3. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 14,16 m
Długość 6,68 m
Wysokość 1,88 m
Powierzchnia nośna 15,00 m2
Masy  
Masa własna
217 kg
Maksymalna masa startowa 307 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 56 km/h
Prędkość dopuszczalna 180 km/h
Prędkość min. opadania 0,7 m/s przy 60 km/h

źródło: pl.wikipedia.org

Producent / Kraj:

Podlaska Wytwórnia Samolotów / Polska

Model:

PWS-102 Rekin

 

 
   

1. Opis      

PWS-102 Rekin to najnowocześniejszy polski szybowiec wyczynowym przed wojną. Po próbach, zmodernizowano osłonę kabiny i lotki a następnie wyprodukowano 2 egzemplarze oznaczając je PWS-102 bis "Rekin". Obydwa te szybowce , wraz z przetransportowanym do Lwowa prototypem zostały przejęte przez okupanta Sowieckiego i po przewiezieniu do Moskwy, tamże użytkowane. Jako pierwszy polski górnopłat wyczynowy posiadał on samoczynnie łączące się w czasie montażu napędy sterowania. Konstrukcja szybowca składa się z płatu dwudzielnego, podwozia płozowego oraz kadłuba o kroplowym przedzie o przekroju eliptycznym pokrytym sklejką.

 
 
 

 

 
   

2. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 19,00 m
Długość 7,32 m
Wysokość 1,65 m
Powierzchnia nośna 19,3 m2
Masy  
Masa własna
260 kg
Maksymalna masa startowa 350 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 42 km/h
Prędkość dopuszczalna 300 km/h
Prędkość min. opadania 0,65 m/s przy 58 km/h

Producent / Kraj:

Podlaska Wytwórnia Samolotów / Polska

Model:

PWS-101

 

 
   

1. Opis      

PWS-101 to szybowiec wyczynowy produkcji polskiej, który został skonstruowany przez inż. Wacława Czerwińskiego we współpracy z inż. Bolesławem Wiśnickim. Polski szybowiec PWS-101 został zbudowany w okresie międzywojennym w Podlaskiej Wytwórni Samolotów,a celem skonstruowania szybowca była chęć wystawienia go na Szybowcowych Mistrzostwach Świata na Wasserkuppe w 1937 roku.

 
 
 
   
   

2. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 19,00 m
Długość 7,27 m
Wysokość 1,55 m
Powierzchnia nośna 18,9 m2
Masy  
Masa własna
185 kg
Maksymalna masa startowa 312 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 48,5 km/h
Prędkość dopuszczalna 200 km/h

Źródło: wikipedia.org

Producent / Kraj:

Harcerskie Warsztaty Szybowcowe / Polska

Model:

MT-1

 

 

 
   

1. Opis      

MT-1 to jedyny wodnoszybowiec polskiej konstrukcji z okresu międzywojennego. Model MT-1 miał konstrukcję łodziową całkowicie wykonaną z drewna i został wyposażony w płat dwu-dźwigarowy podparty zastrzałami z rur stalowych. Projekt modelu MT-1 opracowało dwóch studentów Politechniki Warszawskiej - H. Tomaszewski oraz  A. Muraszew i był to pierwszy wodnoszybowiec w Polsce. Harcerskie Warsztaty Szybowców postanowiły zrealizować projekt studentów i wybudować prototyp oznaczony jako MT-1. W maju 1936 roku przeprowadzono oblot gotowego prototypu szybowca MT-1 na mokotowskim lotnisku w Warszawie, przy czym wodnoszybowiec miał zdjęte boczne pływaki oraz zamontowaną płozę co umożliwiało start z lotniska, a holowanie odbywało się przy użyciu samochodu. Rok później postanowiono przeprowadzić próby startu z powierzchni wody,które odbyły się na Wiśle,a wodnoszybowiec holowano przy pomocy motorówki. Okazało się że maszyna wymagała jednak poprawek i dlatego w grudniu 1936 roku skierowano go do Instytutu Lotniczego w Warszawie, gdzie miano przeprowadzić dalsze badania. Badania zakończono w połowie 1937 roku i zaczęto opracowywać nowy model wodnoszybowca, lecz z uwagi na wybuch II wojny światowej projekt nie został zrealizowany. Ostatni egzemplarz został umieszczony w hangarze na mokotowskim lotnisku które w roku 1939 zostało zbombardowane.

 
 
 

2. Schemat

 
 

3. Dane techniczne

 Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 13,60
Długość 6,70
Wysokość 2,90 m
Powierzchnia nośna 16,00 m2
Masy  
Masa własna
115 kg
Masa użyteczn
75 kg
Maksymalna masa startowa 190 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość minimalna 39 km/h
Prędkość min. opadania 0,92 m/s

Źródło: wikipedia.org